Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Бургас
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Разликата между климатик и климатроник
Автор: Екип Burgas24.bg 23:07 / 07.01.2025Коментари (0)582
©
Външно климатикът може да се разграничи от климатичния контрол или "климатроника“ по наличието на бутон "auto“ на контролния блок в кабината. Но какво ни дава този бутон при шофиране?

Климатикът в автомобила е незаменим при горещо време. Проблемът с него е само този, че трябва постоянно да регулирате нещо на контролния му блок.

Климатроникът в това отношение е по-лесен: задавате желаната температура, натискате бутона "auto“ и забравяте за всякакви корекции. Това, разбира се, е теоретично идеалният вариант. А всъщност някои съвременни автомобили не притежават оптимално най-адекватния алгоритъм за действие на климатроника: ту духа в погрешната посока, ту електрониката отказва да поддържа зададената температура. Но какви са техническите разлики между климатик и климатроник?

Технически разлики

Те се различават почти по същия начин както карбураторните и инжекционните двигатели. За да поддържа автоматично параметрите, зададени от водача, блоковата схема на климатроника е оборудвана с отделен "мозък“, сензори и електронно управлявани задвижвания.

В панела за управление на климатроника в централната конзола на таблото е вграден блок за управление. Събирайки данни от различни сензори, с помощта на изпълнителни механизми той регулира скоростта на вентилатора, позицията на клапите за температурата и посоката на въздушния поток, работата на компресора на климатика. По всяко време водачът може да деактивира автоматичния режим на работа на системата и да я управлява ръчно по свое усмотрение. Докато при обикновения климатик няма електронна алтернатива и човекът сам трябва да управлява ръчно превключвателите на предния панел.

Управление

За разлика от управлението на климатроника, таблото за управление на климатика обикновено е с механични превключватели. Регулаторите за температура и посока на въздушния поток се свързват с жила към съответните клапи в печката/климатика. При някои евтини модели все още се намира подобно задвижване на клапата за рециркулация на въздуха. Понякога се използва вакуумно задвижване, но то също е "ръчно“ и не може да функционира автоматично.

В интерес на истината, и климатикът също има някои електрически настройки. Освен бутона за активиране на компресора, така се контролира и скоростта на двигателя на вентилатора (чрез резистор), дори ако превключвателят на панела е механичен. Но във всеки случай производителността на системата се регулира само ръчно.

При климатроника всички клапи се задвижват електрически, като се управляват от контролния блок. Задвижването на рециркулационната клапа има само две фиксирани позиции (отворено и затворено), а клапите, отговарящи за температурата и посоката на въздушния поток, имат по-усъвършенстван алгоритъм на работа (възможен е всякакъв ъгъл на отваряне).

Скоростта на двигателя на вентилатора вече не се управлява от обикновен резистор, а от полупроводников транзистор. В режим на ръчно управление той има няколко фиксирани степени. Техният брой зависи от конструкцията на ротационната шайба на контролния панел. И когато режимът "auto" е включен, скоростта се задава директно от контролния блок с по-широк диапазон от стойности на междинната скорост.

В сравнение с климатика, климатроникът включва няколко допълнителни сензора. Основните са за слънчевото греене и температурата на въздуха в купето. Благодарение на техните показания контролният блок бързо пренасочва въздушните потоци и регулира температурата им, за да поддържа комфортни условия.

Блокът за управление на климатроника наистина може да се сравни с "мозъка“ на инжекционен двигател, като се има предвид броят на различните режими на корекция - вариращи от гъвкав контрол на работата на компресора, който не е достъпен в ръчен режим, до сложен алгоритъм за работа на клапите и двигателя на вентилатора. И всичко това, за да се адаптира бързо към настоящите условия и да не отвлича вниманието на водача от управлението на автомобила. Например, електрониката на климатроника автоматично ще затвори рециркулационната клапа, за да ограничи навлизането на студен въздух отвън в купето през зимата, и на горещ въздух през лятото.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Любопитни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Януари 2025 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Бургас и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@burgas24.bg

За реклама:
Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Бургазлии във facebook
RSS за новините
Статистика: