Почти двойно увеличение на жалбите в КЗП за заплатени и впоследствие анулирани пътувания. Как може да компенсираме щетите?
"Извънредното законодателство предвиди специален режим за отменени пакетни пътувания. Когато до 31 декември 2020 г. има отменено пътуване поради Ковид-19, туроператорът трябва да предложи на потребителя ваучер, което потребителят обаче трябва да приеме. Ако това не се случи, парите следва да бъдат върнати от туроператора в 12-месечен срок от датата на отмяна на пътуването", обясни председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в ефира на
Bulgaria ON AIR.
Той каза още, че това дава възможност на туропеарторите да поемат глътка въздух. "Представете си какво би станало, ако всички потребители решат едновременно да предявят претенции за парите - това би означавало фалити", подчерта той.
Председателят на КЗП потвърди, че е отчетен почти двоен ръст на жалбите при отменените почивки спрямо предходни периоди. "Във времето може да се направи разумно планиране и хората да приемат алтернативни варианти", отбеляза Маргаритов, визирайки ваучерите от туроператорите.
Той е на мнение, че по-голямата част от проблемите се дължат на пандемията и извънредното законодателство правилно държи сметка за това.
КЗП проверява за коректността на цените на чадърите и шезлонгите по плажовете, както и прилежащите заведения. Извършени са над 300 проверки и са констатирани няколко нарушения.
"В случай по Южното Черноморие на първа линия потребителите бяха задължени да си вземат чадър с два шезлонга. Това няма как да стане, не би трябвало да бъдат задължавани. В заведение до плаж се предлагаха храни и напитки като задължителна програма. Тези нарушители са санкционирани", даде примери Маргаритов.
КЗП е санкционирала и електронен магазин, който предлага хипноза против коронавирус на цена от 17,99 лв.
"На този етап няма лекарствено или нелекарствено средство, което да предпазва или лекува COVID-19. Да се опитваш да примамваш хората с подобна оферта е некоректно. Санкцията ще бъде 3000 лева", настоя Маргаритов.
Гражданите може да подават своите жалби в електронен вариант, както и в приемната на КЗП на първия етаж на ул. "Врабча 1" в София.