Не правете това, увреждате двигателя
През годините много шофьори придобиват вредни навици, които могат да нанесат сериозни щети на автомобила им и най-вече на двигателя. Повечето от тях са посочени в ръководството за експлоатация, предоставени от производителя, като те са свързани с поддръжката. А тя е много важна за едно превозно средство, като зависи както от обема на двигателя, така и от оборудването на автомобила.
Като цяло, има неща, които не трябва са се правят при никакви обстоятелства. И те не зависят от спецификите на задвижващия агрегат, като си остават едни и същи. Експертите от Slash Gear посочиха 6 такива действия на шофьора (или собственика), които съсипват дизеловия двигател на автомобила.
Пропускане на смяната на маслото в двигателя
Всеки знае колко е важно двигателното масло да тече през двигателя, но някои хора избират да пренебрегнат кога да сменят тази жизненоважна течност. Моторното масло не издържа цял живот. То се уврежда и старее доста лесно, като се износва колкото повече се натоварва двигателят.
Моторното масло действа като лубрикант в двигателите с вътрешно горене (ДВГ), като помага за намаляване на триенето между ключовите му движещи се части. Старото двигателно масло трудно се смазва правилно и може да доведе до по-силно стържене на частите на двигателя една в друга, което води до повишено износване. Докато дизеловите двигатели имат маслени филтри, които прецеждат маслото, за да спрат замърсителите, пренебрегването на смяната на маслото и на масления филтър ще доведе до натрупване на утайки и замърсяване.
Освен това, точно както лекарите могат да вземат проба от кръвта ви, за да диагностицират здравословни проблеми, опитните инженери могат да разберат дали има проблем въз основа на това, което откриват в проба от двигателно масло. Според MotorTrend те биха могли да го използват, за да разберат колко е износен вашият двигател (чрез метални стружки) и да диагностицират някои други сериозни проблеми. И няма как да ги забележите по-рано, ако не сменяте често маслото.
Лоша поддръжка на горивния и въздушния филтри
Основният начин, по който функционира дизеловият двигател, е чрез въздушно-горивна смес, която се изгаря в цилиндрите на двигателя. Както дизелът, така и въздухът трябва да преминат през съответните филтри, преди да стигнат до горивната камера, защото моторът се нуждае от тях възможно най-чисти и филтрирани. Поддръжката на тези филтри е един от основните съвети за поддръжка на дизелов двигател.
Страничният ефект от наличието на тези филтри обаче е, че те улавят замърсители и евентуално блокират достъпа на въздух и гориво до двигателя в добри количества. Ако налягането дори стане прекалено голямо, това може да накара някои от тези нежелани частици да влязат в двигателя (поради увреждане на филтъра).
Дизеловите двигатели също разчитат на гориво за охлаждане на техните компоненти. Тъй като дизелът служи и като охлаждаща течност на двигателя, когато горивните инжектори не получават достатъчно дизел, те също могат да заагреят повече, отколкото трябва. Излишната топлина може да повреди цялата система.
Пренебрегването на въздушния филтър има различен, но също толкова ужасен резултат. Блокираният въздушен филтър може да доведе до прекомерна работа на двигателя, което води до лоша производителност, странни звуци и намалена ефективност и пробег. Освен това проверката на въздушния филтър често помага да се разбере, че той не е монтиран правилно.
Пропуските във въздушния филтър ще позволят на замърсителите да се промъкнат и да износят двигателя, намалявайки продължителността на живота му.
Дизеловият резервоар не се почиства
Дизеловият двигател се нуждае от висококачествено гориво в резервоара си. Всеки компромис води до лош резултат. Разбира се, можете да се използват добавки за гориво, но трябва да сте сигурни, че това е безопасно за двигателя. В никакъв случая обаче не трябва да се сипва бензин, дори ако той бъде смесен с дизела в полза на втория вид гориво.
Основното притеснение обаче е от попадането на вода в резервоара за гориво на превозно средство с дизелов двигател. Дори това да бъде предотвратено, дизелът сам по себе си причинява конденз и така може да се натрупа вода в резервоара. Водата е ужасна, защото може да причини корозия и ръжда, да намали смазването на дизела, да насърчи растежа на микробите и да убие изцяло двигателя или горивната му система.
Замърсителите в горивото са често срещан проблем за дизеловите двигатели. За щастие, повечето дизелови резервоари имат филтър, известен като воден сепаратор. Този филтър в идеалния случай има две камери. Първата улавя по-големи количества вода през своя хидрофобен филтър, а втората - по-малки водни частици. Водният сепаратор трябва да се източва колкото се може по-често. Той също така губи ефективност с времето, така че трябва също да се сменя на подходящи интервали.
Пренебрегване на малките проблеми и на светлините на таблото
Дизеловите двигатели обикновено издържат по-дълго от бензиновите, но това не означава, че не се нуждаят от редовна поддръжка. В ръководството за поддръжка на мотора е посочено колко често трябва да се извършва рутинно почистване и обслужване. Затова и собственикът трябва да има готов график за поддръжка на филтрите (особено на филтъра за твърди частици).
По същия начин, освен маслото на двигателя, трябва редовно смяна на охлаждащата течност и често пренебрегваната трансмисионна или диференциална течност (в зависимост от това коя се използва за конкретното превозно средство.
Не трябва да се пренебрегват и знаците, показващи, че двигателят е в беда. Често той сам сигнализира за това с някакъв сигнал, който може да се активира на таблото пред водача, но не е изключено да се прояви по друг начин. Ето няколко често срещани "знаци“, за които трябва да се внимава:
- Прекален дим от ауспуха. Димът със син оттенък може да показва изгаряне на двигателно масло, белият дим може да предполага изтичане на охлаждаща течност, а черният дим, излизащ от изпускателната тръба, може да означава, че инжекторите са в лошо състояние.
- Тропащи звуци от двигателя. Ако се чуе дори леко, но повтарящо се тропане, идващо от областта на двигателя, незабавно трябва да им се обърне внимание. Те могат да показват големи проблеми с двигателя или неговите компоненти.
- Груб празен ход. Ако оставите вашето превозно средство да работи и изглежда, че вибрира, а оборотите "скачат“ много повече, отколкото преди, а то работи грубо на празен ход, това може да показва проблеми с двигателя. Има случаи, при които двигателят продължава да работи и след като бъде изключен, а това показва сериозен проблем.
Потегляне веднага след стартиране в студа
Някои шофьори се качват в автомобила си рано в студена сутрин, запалват го и веднага потеглят, като го "вкарват в обороти", без да му дават време да загрее. Това е сериозна грешка. След като студен двигател е стартиран, трябва да се даде време на двигателното масло да се разнесе и да постигне подходящ вискозитет и работна температура.
Това, което се случва при увеличаване на оборотите на двигателя, преди маслото да се разпространи, е лошо смазване. А това води до износването на самия мотор. То е още по-голямо, ако той се използва на място със студен климат, тъй като в такива условия компонентите на двигателя се разширяват и свиват в зависимост от това колко студен или горещ е той. И при сериозни натоварвания това води до увреждане, затова трябва да се изчака достигането на оптимална работна температура.
Освен износването на двигателя, стартовете "на студено“ могат да доведат до по-висок разход на гориво и съответно до по-големи разходи. Затова и двигателят трябва да загрее, преди да бъде подложен на натоварване. Когато течности като двигателно масло и вода във филтъра замръзнат, те стават твърди и могат да причинят неблагоприятни ефекти.
Често оставяне на двигателя да работи на празен ход
Мнозина оставят колата си да работи, докато отидат да свършат нещо набързо. Казват си, че така или иначе ще се върнат скоро, защо да го гасят? Това не е добре не само за разхода и вредните емисии, но и за самия двигател. В случая процесът на горене продължава (макар и с много по-бавна скорост) и използва всички необходими ресурси, за да продължи да работи. А това означава, че двигателят работи, без да има нужда.
Първите няколко пъти, когато това бъде направено, най-вероятно ефектът ще бъде незначителен, но с течение на времето тези неизползвани часове на двигателя ще се натрупат като снежна топка в по-малък пробег и по-голям риск от повреда на самия агрегат. Този ненужен празен ход ще съкрати графика за поддръжка, тъй като маслото на двигателя се разгражда по-бързо, въглеродът се натрупва ненужно и компонентите може да се нуждаят от обслужване и подмяна по-рано от нормалното, пише automedia.investor.bg.