Мамят с броя на бонбоните в кутията
Шоколадовите бонбони са много разпространен продукт в цял свят. Те се използват за всички видове празници като почерпка, като подарък, а понякога хората ги купуват и за да се поглезят. Поради големия интерес на пазара се предлага много богат асортимент. Разнообразието е както във вида, размера, формата и обема на опаковката, придружена от целофан, форма за поставяне на бонбоните и обвивка на бонбоните, така и при самите бонбони - те имат различен вид, форма, големина и обем. Всеки производител сам избира размера, дизайна, вида и формата както на кутията за бонбони, така и на самите бонбони, в зависимост от целта, която преследва, защото няма установени стандарти за това.
Потребители се свързаха с нас и ни споделиха, че когато си купуват шоколадови бонбони, за да почерпят за някакъв повод (имен ден, рожден ден, годишнина), не могат да се ориентират по кутията какви бонбони да си закупят, съобщават от " Активни потребители". Обикновено с голямо разочарование след покупката на голяма кутия шоколадови бонбони те установяват, че голямата кутия не означава много на брой бонбони. Също потребителите споделят и неудобството при пренасянето на големи и обемни кутии. Много рядко се срещат бонбониери, които са същевременно малки като размери и компактни, а и имат сравнително голям брой бонбони спрямо размера на кутията.
Ако си купувате шоколад, размерът на опаковката е компактен и се асоциира с големината на шоколада, оттам и с неговото тегло. Не е нужно да се вглеждате в надписите за теглото на продукта, защото можете да се ориентирате асоциативно по големината на опаковката – колкото по-голяма опаковка, толкова повече шоколад. При бонбоните обаче съвсем не е така. Може да имате голяма опаковка с малък грамаж и обратно – малка кутия, но с повече съдържание. Решихме да проверим съотношението на обема на кутията на бонбоните и обема на самите бонбони и да подредим резултатите, така че да се получи снимка на пазарната ситуация. Целта ни е да разберем, когато потребителите си закупят шоколадови бонбони, каква част от тяхната бонбониера е пълна с въздух и различни подложки за бонбони, които запълват много място в кутията, и какъв е всъщност реалния обем на бонбоните в кутията. Реално за какво плащаме – за кутия пълна с въздух или пълна с бонбони.
Някои производители правят малки, леки и компактни кутии за бонбони, които са лесни за транспортиране и не заемат много място. В тези кутии бонбоните са плътно подредени без излишни пространства в кутията, които обикновено се запълват с различни подложки и форми за поставяне на бонбоните. Такива производители често залагат повече на качеството на самите бонбони, а не толкова на опаковката, така че не е необходима голяма и обемна опаковка, която да привлича вниманието на потребителите. Те също спестяват и разходи за опаковки и генерират по-малко отпадък.
Други производители произвеждат големи и обемни кутии за бонбони, които трудно се транспортират, заемат много място и в тях много голяма част от пространството в кутията е запълнено с различни подложки и форми за поставяне на бонбоните. Тези производители обикновено залагат повече на вида на опаковката, отколкото на качеството на самите бонбони. Тези кутии създават представата за голяма бонбониера с много на брой бонбони, но всъщност кутията е голяма, но бонбоните в нея са по-малко от очакваното. Чрез този търговски трик много от потребителите се подлъгват от опаковката на бонбоните и купуват големи кутии с малко съдържание. Явно че този подход се радва на достатъчен потребителски интерес, защото на практика повечето производители го прилагат. Въпросът е: "Дали потребителите си дават достатъчно сметка за това?“ Нашата задача е да повишим информираността на потребителите, така че всеки един от нас да има възможността да взема информирани решения.
В изследването са включени 39 търговски марки бонбони, закупени от големи търговски вериги. По-подробно резултатите от проведеното изследване са представени в таблицата./ вижте галарията/
Големи кутии с малко пълнеж
От проучените 39 търговски марки само в две процентът на запълване е над 50%. Това са Merci 250g (72% запълване) и Selection Chocolate (69%). На другия полюс с 10% и по-малко запълване на обема на кутията са марките Suchard Lucia (10%), Черноморец (10%), Дръвчета (10%), Cherry (9%), Тройка (8%), Roshen Chocolateria (7%), Roshen Compliment (7%), Magnifique (7%) и Елит Gourmet Collection (6%). Всички останали марки се разполагат в диапазона от 11% до 29%.
Шоколад от 100 гр. се побира в опаковка с обем от около 110 куб. см., а бонбоните с най-малко тегло в проучването Daris Cherry (с тегло от 105гр.) са опаковани в 813 куб. см. Това означава, че в опаковката на бонбоните могат да се поберат близо 8 шоколада!
Опаковката като отпадък
Скоро след като напусне магазина, всяка опаковка се превръща в отпадък. Във времена, когато потребителите отдават все по-голямо значение на грижата за природата, по-икономичните опаковки, които генерират по-малък отпадък, трябва да се поощряват. От тази гледна точка с най-малко тегло са Selection Chocolate (14гр.), Merci 250g (22гр.), Milka (27гр.) и Toffifee (29гр.). На другия полюс са Елит Gourmet Collection (199гр.) Merci (143гр.) и Черноморец (130гр.). С други думи, с купуването на една кутия Елит Gourmet Collection ще генерирате същото тегло отпадък, колкото ако купите 14 кутии Selection Chocolate. Време е производителите да се замислят и върху този аспект.
Има ли нарушения?
Много хора ще възкликнат, че подобни практики трябва да се санкционират. На такива реплики трябва да кажем, че понастоящем не съществуват регулации или законови изисквания, които да са нарушени. Производителите имат право сами да преценяват какво количество в каква опаковка да предлагат. Важното е потребителите да са информирани и да не се оставят на импулса и бързата визуална преценка при пазаруване, а да вземат максимално информирани решения. Трябва да поставим и въпроса за генерираните отпадъци от опаковки и каква е отговорността на производителите за намаляването им чрез използване на по-малки опаковки.