Манията по играта доведе до парадоксални гледки - на млади мъже и жени, ходещи в унес със забодени в смартфоните си погледи, а вече има и съобщения за арести на хора, прескочили неусетно заграждения в зоопарк, или за мъж, напуснал работа, за да стане ловец на покемони "на пълен работен ден".
Pokemon GO е интерактивна игра, пресъздаваща историята на анимацията. Тук водеща роля има играчът, който е пренесен във виртуална среда, пресъздаваща заобикалящия го реално свят. Човекът е навън, със своя смартфон и обикаля из различни места, за да търси покемони. В добавената реалност е възможно организирането на дуели, попадането в различни отбори, "мутация" на покемоните.
За някои Райчу, Чаризард, Мюту може би звучат като имената на комшия, като на любими траш-метъл или "ню уейв" банди. Това всъщност са имена на герои от анимационната поредица "Покемон", която беше особено популярна в България в началото на века.
20 години назад във времето
Ако през 2001 г. сте били на възраст между 5 и 12 години, със сигурност сте гледали "Покемон". Всяко дете го правеше. Покрай анимацията се появиха кроасани с покемон-картички, вафли, покеболи с дъвки, тениски, сладоледи... Ако по онова време сте имали дете на тази възраст, със сигурност сте били "жертва" на успешната маркетинг стратегия.
Също така, ако сте се чудили откъде детето ви се е научило да прави с ръка знака на мира, това вероятно не е било защото е попаднало на клип на Джон Ленън и Йоко Оно, а защото Аш Кечъм (главният герой в "Покемон") го правеше.
"Покемон" започва като игра за конзола, създадена през 1995 г. от японеца Сатоши Таджири за компанията "Нинтендо". След като тя бързо набира популярност, излиза и анимето (анимационен филм в Япония), което става любимо на милиони деца в цял свят.
Обратно в играта
Появата на Pokemon Go е естествено развитие на индустрията. От една страна се затваря цикълът на бранда, започнал като игра, а от друга - мобилните приложения са печеливш бизнес.
Към момента играта е излязла в пет държави - САЩ, Нова Зеландия, Австралия, Германия и Великобритания, но привлича интереса на порасналите деца в цял свят.
В петък един от директорите в "Нинтендо" обяви, че има планове играта да бъде пусната в още 200 държави "съвсем скоро". В резултат на това съобщение, още същия ден акциите на "Нинтендо" скочиха с 10%, поставяйки рекорд на токийската борса.
За седмица, откакто играта е пусната, акциите на японската компания са поскъпнали с 86%, или 17 млрд. долара. Бърз поглед на графиката по-долу показва ефекта на Pokemon go върху състоянието на производителя.
Pokemon GO все още не е достъпна в България, но шегите и нелепите снимки на хора, които търсят покемони на необичайни места, достигнаха бързо и до българските потребители.
В социалните мрежи се въртят много снимки и шеги с хора, които играят, без заобикалящите ги да им правят впечатление. Явлението е особено осезаемо в САЩ, където вече има двама арестувани. Двадесет и пет годишната Робин Бартоломи и 26-годишният Ейдриън Крайфорд са били задържани в зоологическата градина в Охайо.
Двамата прескочили оградата в търсене на покемони. Това обаче изобщо не ги притеснява. Американската дори е написала в своя профил във "Фейсбук", че няма нищо против да наруши закона за "Покемон".
Pokemon Go не е първата игра, която успява да увлече бързо тълпи от хора, използвайки смесването на реалност и фантазия. Базираните на местоположението на потребителя мобилни игри, като BotFighters, са популярни още от началото на века.
Японски марки като Yōkai Watch или Monster Hunter успяваха по подобен начин да накарат "поклонници" да се срещат извън виртуалното пространство - в паркове и кафенета, за да изпълняват онлайн мисии рамо до рамо.
Дали "Покемон" е истинска мания, или просто поредният развлекателен бранд като "Металика", "Скорпионс" или "Куиин", които продават албуми и пълнят концертни зали и стадиони до днес, предстои да се проследи. Истерията, която играта предизвика, наскоро накара Хана Гулд от британския "Гардиън" да възкликне: "Ако Pokemon Go изглежда като религия, то е защото отчасти е".
Източник: в. "Дневник"