Единствено в закусвалните е записано, че може да се предлагат чорби и ястия от субпродукти. Ресторантите пък ще са профилирани като класически, национални, специализирани, пицарии и тематични. В питейните заведения, към които спадат и кръчмите, ще може да се консумира освен алкохол и безалкохолни напитки, но и салати, студени предястия, ядки и сладкарски продукти.
Поръчката за студени предястия, салати и аперитиви трябва да се изпълнява до 10 минути в заведенията "пет звезди" и "четири звезди", и до 15 минути в заведенията "три звезди" и "две звезди". Това предвижда същата наредба на туристическото министерство, публикувана за обсъждане. За отделни видове аламинути и ястия с по-сложна технология сервитьорът е длъжен да предупреди, че поднасянето им ще се забави. За всички категории ще важи изискването отварянето на бутилираните напитки - безалкохолни, бира и вино, да се извършва пред погледа на клиента при поднасянето им, съобщава "Монитор".
Към всички обекти и категории има разписани изисквания за образование, професионална и езикова квалификация, на които следва да отговарят ключовите фигури от персонала на съответния обект.
По отношение на апартаментните туристически комплекси е предложена възможността за припокриване с изискванията към хотели.
В предложения за обсъждане документ се разделят видовете туристически обекти в две категории - клас А, включващ хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили и клас Б - семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги; ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове.
Опростяват се и намаляват формалните изисквания към местата за настаняване клас Б и се завишават към висококатегорийните хотели. Сега например са фиксирани размерите на телевизорите в помещенията за нощуване в най-високия клас хотели, броят и видът на възглавниците, съдържанието на мини-бара, броят и размерът на кърпите в банята.
Въвеждат се и специални правила към изграждането, обзавеждането и оборудването на хотелски стаи и апартаменти, съдържащи уреди и приспособления за обслужване на хора с намалена подвижност.
С наредбата се създава задължително изискване за въвеждане на единен вътрешен телефонен номер 9 за връзка с хотелските рецепции.
Според Благой Рагин от БХРА новата нормативна база ще помогне на бранша. "Настояваме да се въведат и евростандартите за категоризацията на хотелите. Сегашните наредби са много тежки и оскъпяват продукта ни", добави той.
Елена Иванова, председател на Съюза на собствениците в Слънчев бряг смята, че категоризация има и в момента и всичко ще си е същото, казано по друг начин.
"Разбира се, условия за категоризацията на базата трябва да има, за да не станат нещата по български, да кръстим една къщичка "Гранд хотел", каза тя.
"Задължително е да се въведат европейските стандарти. Какъвто е хотелът от съответната категория в Лондон, такъв трябва да е и в София", поясни Иванова.
След влизането в сила на наредбата, действащите места за настаняване и заведения за хранене, ще имат на разположение 6 месечен гратисен период, за да приведат дейността си в съответствие с изискванията.