Всеки се страхува от стреса на коледното пазаруване сред огромните тълпи, борещи се със зъби и нокти в магазините, както и от препълнените паркинги. Д-р Дейвид Люис, основател на независимата изследователска консултантска фирма Mindlab International, твърди, че хората стават агресивни, докато пазаруват, защото гъмжащите тълпи активират основните им механизми за оцеляване. Той добавя, че това може да предизвика изтощение и безпокойство, както и чувство за вина и неадекватност, пише "Дейли мейл".
Д-р Люис уточнява, че хората, които живеят в провинцията, са най-заплашени от нежеланите ефекти, тъй като те рядко се сблъскват с голяма човешко множество и подобни изживявания са им чужди. "Присъствието на други хора е основен фактор за нежеланите ефекти.Така пазаруването може да доведе до ярост", смята той. При тези обстоятелства пулсът на човек се ускорява, започва потене и тялото започва да произвежда кортизол - хормона на стреса. Всичко това може да стимулира агресия, но също може и да накара хората да искат да избягат ... , което би означавало, че някои могат и да изоставят пълната си количка в магазина, тъй като не могат да понесат да прекарват повече време в тълпата.
Има обаче и добра новина за купувачите - съществуват механизми, които могат да направят пазаруването по-малко стресиращо. Например хората да изготвят предварително списък за пазаруване, тъй като така е по-лесно да се избегнат ненужни импулсивни покупки. Вторият съвет е хората да не пазаруват докато са гладни - така ще бъде избегнато харченето на купища пари за хранителни продукти. Той допълва, че е хубаво купувачите да ходят пеша и да мислят внимателно преди да правят скъпи покупки, за които впоследствие често съжаляват.