Кога трябва да бъде изключен двигателят на автомобила?
Сред по-опитните шофьори е разпространено мнението, че двигателят на автомобила трябва да бъде изключен, само когато вентилаторът на охлаждащата система приключи работа. В противен случай може да има сериозни последствия. Наистина ли това е така и какви опасности крие подобно действие? Всъщност охлаждащият вентилатор е основният защитник на захранващия блок от прегряване, пише AutoMedia.bg. Включва се, когато температурата на антифриза достигне определени стойности и се изключва, ако се върне към нормалното.
Но какво се случва, ако изключите двигателя, докато вентилаторът все още работи?
Много хора смятат, че топлинният удар е неизбежен. Тоест, ако правите това редовно, маслото ще започне да се разгражда и основните детайли на двигателя ще започнат да се трият без добро смазване, което ще ги увреди.
Измервани, направени от експерти от няколко европейски автомобилни издания, показват, че когато двигателят е изключен, температурата на охлаждащата течност във всеки случай се повишава. Увеличението е с около 5 градуса, което не е много. Затова и по-важно е да се съсредоточите върху техническите характеристики на конкретно превозно средство и условията на работа.
В наши дни технологиите са много напреднали. Например, ако автомобилът има турбо таймер, който осигурява охлаждането на двигателя, или е оборудван с допълнителна водна помпа, тогава моторът може веднага да бъде изключен без опасност от никакви последствия. Електрониката самостоятелно ще прокара антифриза през системата, ще го охлади с вентилатор и едва тогава звуците под капака ще спрат.
Що се отнася до атмосферните двигатели, те не разполагат с подобни решения. Въпреки това, при нормални условия на работа, няма опасност от скок на температурата след изключване на мотора. Това не може да застраши чугунения цилиндров блок на агрегата.
Ако обаче шофьорът е карал дълго време в жегата, тогава трябва да остави колата да работи на празен ход за няколко минути. В крайна сметка цялото това натоварване, на което е подложен двигателя при подобни условия на експлоатация, няма как да не даде отражение. В случая смазката може да започне бавно да се разгражда и антифризът да изкипи. Особено, ако в системата е налят концентрат и дозировката е грешна. Тоест в състава имаше твърде много дестилирана вода.