Как да се справим с неработещо отопление на задното стъкло на автомобила без да го спукаме
Ако електрическите отопляеми предни стъкла все още не са се превърнали в общоприет стандарт, отопляемите задни стъкла са включени в основното оборудване на почти всички съвременни леки автомобили, дори в страни с умерено студен климат.
Отопляемото задно стъкло е функция, която ви позволява да премахнете капки влага, сняг и лед и по този начин да осигурите на водача приемлива видимост на зоната зад автомобила или микробус (ако има остъклени врати в товарното отделение). По този начин отопляемото задно стъкло подобрява безопасността при шофиране.
По правило за почистване на задното стъкло се използва чистачката. В случай на натрупване на лед, отоплението, което премахва неравномерния, абразивен слой лед, също помага за удължаване на живота на перата на задните чистачки. Отопляемото задно стъкло може да се използва и през топлите месеци за премахване на конденза. За да направите това, в допълнение към отоплението, ще трябва да включите климатика в режим на рециркулация на въздуха в кабината.
За загряване на стъклото до необходимата температура (около 70 градуса по Целзий) върху повърхността му от купето се прилагат проводящи нишки (броят им зависи от размера на стъклото), които се захранват с напрежение от бордовата мрежа. В зависимост от производителя, такива нишки се различават по химичен състав. Те могат да съдържат волфрам, графит, мед, никел и хром.
Отоплението на задното стъкло консумира голямо количество енергия, така че трябва да се включва само при работещ двигател, за да не се изтощава акумулатора. Често, за да се предотврати напукване на задното стъкло поради прегряване, се настройва таймер, при сигнал от който отоплението автоматично се изключва. Обикновено това се случва приблизително 15 минути след активирането на функцията.
Как да включите отоплението на задното стъкло?
При някои модели отоплението на задното стъкло може да се включи автоматично въз основа на сигнал от сензора за външна температура. По-често функцията се активира чрез натискане на бутон или клавиш. Техният вид и разположение зависят от модела на автомобила. Такива ключове често имат оранжев индикатор, който светва, когато отоплението е включено и изгасва, когато е изключено.
Активирането на отоплението на задното стъкло също се обозначава с пиктограма на арматурното табло. Този символ е оранжев правоъгълник с три извити стрелки в долната част.
Отоплението на задното стъкло не работи - защо?
Има няколко причини, поради които отоплението на задното стъкло може да не работи:
Скъсана проводима нишка. Автомобилите с каросерии хечбек и комби са особено податливи на това, тъй като при транспортиране на дълги предмети в тях е лесно да се повредят задното стъкло.
Повреда на окабеляването. Отново, автомобилите с каросерии хечбек и комби са изложени на особен риск, тъй като окабеляването към системата за отопление на задното стъкло се огъва при отваряне/затваряне на задната врата.
Бушонът, предпазващ системата от токови удари, е изгорял.
Релето, което гарантира, че системата се включва при подаване на напрежение, е изгоряло.
Износени ключове за отопление на задното стъкло.
Как да проверите отопляемото задно стъкло?
Можете да проверите функционалността на отопляемото задно стъкло дори при сухо и топло време. Достатъчно е да поставите колата на сянка, да напръскате вода върху външната повърхност на стъклото и да включите отоплението му. Ако след около пет минути цялото стъкло или отделните му части останат покрити с капки, нагряването е нарушено.
През зимата ивици от сняг и лед ще останат върху неотопляемите части на стъклото. Ако причината за неизправността е прекъсване на една или повече проводими нишки (не всички), останалите части на системата ще продължат да работят нормално, тъй като нишките не са свързани последователно, а паралелно.
Ремонт на отопление на задното стъкло
Струва си да започнете с най-простия начин за решаване на проблема. В този случай това означава подмяна на предпазител (бушон) и/или реле (местоположението им е посочено в инструкцията за експлоатация на автомобила), отговорно за работата на отоплението на задното стъкло.
Ако проблемът не е в бушона/релето и отоплението изобщо не работи, има смисъл да проверите състоянието на превключвателя, особено ако оранжевият индикатор върху него не свети, когато системата е активирана. Може би причината е в окислените клеми на превключвателя. Ако тяхното почистване не помогне, след това, при включено запалване, трябва да проверите с мултицет наличието на напрежение на клемите. Ако устройството не го оправи, ще трябва да смените превключвателя с нов. За да направите това:
Изключете бордовата електрическа мрежа, като премахнете отрицателната клема от акумулатора. Отстранете превключвателя за отопление на задното стъкло, като следвате препоръките в инструкциите за ремонт на автомобила. Свържете новия ключ, като се уверите, че клемите му са свързани правилно към конекторите.
Инсталирайте новия ключ на първоначалното му място. Свържете отрицателния полюс към акумулатора. Стартирайте двигателя. Проверете функционалността на системата.
По-добре обаче е да поверите търсенето на повредено окабеляване и ремонта му на професионален електротехник.
Можете сами да поправите повредени проводими нишки. Но първо трябва точно да определите местоположението на счупването, като използвате: лупи, включително използване на специално приложение за смартфони или мултицет. За да направите това:
1. Включете двигателя на автомобила и отопляемото задно стъкло.
2. Настройте мултиметъра в режим на волтметър за измерване на постоянно напрежение до 20 V.
3. Закачете едната клема на мултицета към маса (метална част от каросерията на автомобила).
4. Бавно преместете втората по проводящата нишка. Напрежението ще се увеличи от 0 до 12 V или ще намалее. Рязък скок на напрежението ще покаже мястото на прекъсването.
Не е нужно да включвате двигателя, ако използвате мултицет в режим на омметър за измерване на напрежението. В противен случай процедурата е същата, само мястото на счупването ще бъде показано чрез рязко отклонение на стойността на съпротивлението от стандарта от приблизително 10 ома.
За да поправите скъсване на резба, можете да използвате предлагани в търговската мрежа проводими лепила от доверени производители или специални ремонтни комплекти, които в допълнение към тръба от проводима полимерна смола съдържат кърпички за обезмасляване на стъкло и специални шаблони. Работата трябва да се извършва при температура не по-ниска от плюс 10 градуса.
Алгоритъмът на действията и в двата случая е следният:
1. Проучете инструкциите за използване на лепилото/комплекта.
2. Изключете запалването.
3. Почистете мястото, където резбата е скъсана с разтворител. Не се препоръчва използването на шкурка за отстраняване на въглеродни отлагания, тъй като е лесно да се повреди допълнително тънката проводима нишка.
4. По протежение на границите на проблемната зона залепете тиксо/шаблон върху стъклото, така че да е възможно най-близо до нагревателните нишки, но да не ги застъпва.
5. Нанесете броя на слоевете лепило/полимерна смола, посочени в инструкциите, върху мястото на разкъсване, като използвате четка или спринцовка, така че да има припокриване върху неповредените зони на проводящия път.
6. Внимателно отстранете лентата/шаблона, докато лепилото/смолата изсъхне напълно.
7. Спазвайте времето за съхнене, посочено в инструкциите за лепилото/полимерната смола и проверете функционалността на отоплението на задното стъкло.
Можете също така да използвате метода на запоявяне, но това крие рискове, тъй като неумелите действия могат да влошат проблема. Не се препоръчва използването на домашно приготвени проводими съединения на базата на метални стърготини или графит в комбинация с лепило, тъй като участъците от резбата, възстановени по този начин, ще станат много горещи, съветват експертите от automedia.. Ако има рязък контраст с температурата на въздуха, стъклото може да се спука.