© | Споделянето на новини и съдържание през социалните мрежи е ключов елемент от дейността на потребителите в тях. Или поне така казват самите социални мрежи. Проучване на анализаторската компания BuzzSumo обаче показва доста по-различна действителност със значително намаляване на споделянето, съобщава сайтът NiemanLab, част от мрежата на фондация Nieman към Харвардския университет.Резултатите на BuzzSumo показват, че от 2015 г. насам т.нар. социално споделяне на новини е спаднало с 50%. Анализът е направен на базата на 100 млн. статии.
През 2015 г. една публикация е получавала средно по 8 споделяния в социалните мрежи. През 2018 г. това число пада на 4 споделяния. Само 5% от всички публикации получават повече от 343 споделяния.
Според BuzzSumo има няколко причини за тази промяна в поведението на потребителите. От една страна има много по-голяма конкуренция и повече съдържание. Освен това някои теми се покриват твърде обстойно, например Bitcoin. Многото публикации за криптовалутата водят до ръст на статиите, но и намаляване на средния брой споделяния.
Друга новост е, че хората започват да си споделят повече лично през имейл и чат приложения. Така броят на споделянията в профилите им също намалява. Накрая идват и промените на Facebook през последните седмици, които специално имаха за цел да ограничат новините.
Проучването на BuzzSumo открива и друга тенденция. След като известно време Facebook водеше като източник на входящ трафик за сайтовете, от лятото на миналата година отново сайтовете на Google са водещ източник на трафик. Към февуари 2018 г. те дори водят до сайтовете двойно повече трафик спрямо Facebook.
Според BuzzSumo все пак има и сайтове, които отбелязват ръст на споделянията си. Това са най-вече големите и традиционни медии, както и тези, които са изградили солиден бранд. По-малките медии и нишовите издания обаче ще трябва да се постараят повече с качеството и оптимизацията за търсачки, защото хората искат да споделят публично качествени материали от доверени източници, казват още анализаторите. |