Бензинов автомобил се гаси с 500 литра вода, електромобил – с 10 000 литра
Рискът от пожар при електромобилите не е по-голям, отколкото при бензиновите автомобили – за това свидетелстват изнесените от различни източници данни. Но гасенето на колите на ток се оказва доста по-трудно и често пожарникарите дори в Германия не се чувстват добре подготвени за такива случаи. И тамошните власти започват да обръщат внимание на този проблем, пише изданието autobild.
Все повече електромобили и хибриди започват да се движат по пътищата на Европа. Асоциацията на германските пожарникари изиска от автомобилните производители подкрепа за справянето с пожарите при автомобилите на ток. Според eксперта по противопожарна безопасност Петер Бахмейер "досега производителите на автомобили не са поели адекватна отговорност за електромобилите и свързаните с тях рискове след пожар“.
Пред Spiegel Бахмайер допълва още, че рискът електрически автомобил да пламне не бил по-висок от този при бензинов. Гасенето на батерия обаче често е по-трудно и отнема значително повече време. "Обикновен автомобил може да бъде угасен за 15 минути с около 500 литра вода“, допълва Бахмайер. При електрическите автомобили обаче гасенето често отнемало два до три часа и 10 000 литра вода. А след това превозното средство трябвало да бъде наблюдавано в продължение на 72 часа, за да се предотврати повторното запалване на батерията. А с тази задача нямало как да бъдат натоварени обществените огнеборци.
Ето защо от Експертната комисия за пожарна и аварийна безопасност на германските пожарникари искат в случай на пожар с електромобил производителите да изпратят специалисти (каквато е практиката в химическата индустрия) и по-късно да се погрижат за репатрирането на запалената машина. В отделни федерални провинции като Бавария службите за пътна помощ поемат отговорността за угасения автомобил, но според Бахмайер нямало регламент в тази насока, който да действа в цяла Германия.
Проблемът с пламналите електромобили има и още един аспект – и той е свързан с вдишване на отделяната при горенето флуороводородна киселина, която в определени количества можело да се окаже животозастрашаваща за пожарникарите при контакт с кожата, става ясно от публикация на RBB. Eто защо пожарникарите ще трябва да бъдат оборудвани с нова техника и да преминат допълнителни обучения, за да бъдат по-сигурни в действията си при електромобили.
Докато при конвенционалните модели на ДВГ огнеборците използват пяна, при електромобилите те трябва да прилагат основно вода – тъй като тя осигурява по-добър ефект на охлаждане, който не би позволил батериите да пламнат. Поради същата причина водната струя следва да бъде насочена именно към батериите. Най-лесно за тяхното разположение в самия автомобил пожарникарите могат да се ориентират от таблет, на който са заредени специалните схеми, осигурени от производителите (каквито има и за моделите на ДВГ).