© Burgas24.bg | | Карането на автомобил в града се превръща във все по-скъпо удоволствие. Заради скока на бензина и проблемите с паркирането в градската част все по-често се срещат оферти за замяна на лек автомобил срещу мотоциклети или скутери, показа проверка.Търсенията са много и различни, както и предложенията. Обикновено кола се заменя срещу два мотора или пък за един срещу доплащане. В специализираните форуми из интернет е пълно с предложения за бартери между коли, мотори и джипове. Разбира се, освен придобиването на мотор, е необходимо притежаването и на съответната категория в шофьорската книжка, за да може той да се управлява след това без проблем.
Това пък дава добри възможности на притежателите на скутери, за които не се изисква допълнителна категория освен любителската "В".
Повечето хора предпочитат да се сдобият със скутер до 50 кубика, за който не се изисква категория "А", както е при по-големите машини на две колела. Една от причините е и допълнителният разход и отнето време за курса. Изкарването на документи за категория "А" излиза около 400 - 500 лева.
Освен това опитни моторджии предупреждават, че си трябва и екипировка - читава каска, наколенки и налакътници. "Екипировката е по-важна от мотора", категорични са те. Друг момент е, че в Европа вече почти е затворен пазарът на скутери втора ръка.
Продават се предимно нови, но произведени основно в Китай. Именно поради този факт пък все по-масово чужденците идват на воаяжи у нас, за да се сдобият със скутер втора употреба, който да не е китайски. През летния сезон освен търсене за замени в нета десетки тръгнаха и към борсите и магазините за скутери и мотопеди. Запознати разказват как много по-евтино возилата на две колела могат да се намерят през зимата, но понеже българинът прави всичко в последния момент, затова сега всички били плъзнали да си купуват или заменят.
Бърза проверка на пазара в столицата показва, че борса за скутери и мотори, каквато има за автомобили, няма. Това е и една от причините масово продажбите и замените им да се правят в интернет. На автоборсата в Горубляне, както и при вносителите на автомобили в Дупница могат да се намерят само отделни мотори и скутери, но все още не са се ориентирали към тази ниша на пазара.
В София обаче има и търговци, които вече се занимават само с този вид бизнес. На ул. "Цар Симеон" има няколко специализирани магазина, където се предлагат основно скутери. Цените им варират от 800 до 2500 лева в зависимост от кубиците, техническите им характеристики и от това колко са запазени.
В Европа властите са предприели мерки, с които позволяват на хората, които се сдобият с нов скутер, ако си върнат стария и доплатят. Насърчава се и връщането на стари автомобили към моргите и закупуването на мотор или скутер с отстъпка. Градското возило вече е напълнило улиците на десетки градове в Европа и САЩ. Местните власти там имат дори изградена стратегия за паркиране и опазване на водачите. У нас такава стратегия все още няма.
Източник: в. "Стандарт" |