Тръгна нов железопътен средноазиатски маршрут до Бургас, който заобикаля Русия
Миналата седмица са започнали първите доставки на меден концентрат по нов маршрут, заобикалящ Русия от Узбекистан до Европа. Повече от 90 контейнера се движат в момента по т. нар. "Среден коридор“, чиято крайна точка е българското пристанище Бургас, пишат руските анализатори от "Рибар“.
"Средният коридор“ или Транскаспийският международен транспортен маршрут е път от Китай към Европа. Седалището на Асоциацията на превозвачите на "Средния коридор" се намира в Астана.
Доскоро основната транспортна артерия от Централна Азия към Европа беше Северният път, който минава през Русия и свързва Европа и Азия. На 5 декември партида торове беше изпратена от Узбекистан за Литва.
Ръководството на ЕС насърчава "Средния коридор“ като алтернатива на "Северния път". Европейската банка за възстановяване и развитие вече обяви, че е готова да инвестира милиарди евро за развитие на товарни маршрути между Европа и Азия, заобикалящи Русия.
В изпращането на влака участваха логистични компании от Туркменистан, Азербайджан и Грузия. По пътя влакът се транспортира два пъти с фериботи: по Каспийско море - от Туркменистан Туркменбаши до азербайджанския Баку, и по Черно море - от грузинския Поти до българския Бургас.
Според твърденията на руските експерти, турските компании бързо набират тежест в региона на Средна Азия, а също се стремят да разширят своите логистични възможности. Анкара твърди, че използването на "Средния коридор" е свързано с по-малко геополитически рискове за Пекин.
Ръстът на превозите винаги дава тласък за развитието на регионите. За транзитните страни това означава създаване на нови работни места чрез инвестиции в инфраструктура и навлизане на нови пазари.