© Burgas24.bg | | Интервю с Таню Атанасов, обществен посредник на Бургас:
- Г-н Атанасов, голяма част от сградите в Бургас са строени отдавна. Гарантирана ли е сигурността на тези сгради и на живота на живеещите в тях?- За голямо съжаление една значителна част от собствениците считат, че някои друг в държавата или общината е длъжен да се грижи за поддържане и възстановяване на тяхната собственост. За запустели и опасни за живеене сгради се водят безкрайни съдебни дела за наследнически претенции и няма идентифициран собственик. Това затруднява общинската администрация да приложи принудителните мерки по Закона за устройство на територията /ЗУТ/ и Закона за управление на етажната собственост /ЗУЕС/.
Аз съм противник на известната пасивност на администрацията по тези проблеми. Предлагам да се засилят санкциите срещу тези собственици, които не проявяват достатъчно грижи и отговорност към безопасността и външния вид на сградите, в които живеят. В ЗУТ, раздел ІІІ, чл. 195, ал. 4 се съдържат нормативните изисквания, правата и отговорностите на общинската администрация.
Друг е проблемът със санирането на панелните блокове и други жилищни сгради. Тук държавата търси възможността да стимулира собствениците да инвестират средства в цялостното обновяване на сгради в режим на етажна собственост. От 2007 до края на май 2010 г. в страната с подкрепата на ООН и МРРБ се реализира проект "Демонстрационно обновяване на многофамилни жилищни сгради". От гр. Бургас само няколко етажни собствености бяха далновидни да се включат в този проект и спечелиха. За 2011 г. по обявления на министър Плевнелиев също предстои да се работи по това направление, но по европейски програми.
Моят съвет към всички, които живеят в многоетажни жилищни сгради, е да съберат пари за осъществяване на необходимите ремонтни дейности по подмяната на износените тръбопроводи обвръзки за топла и студена вода, поправка, поддръжка и своевременна подмяна на асансьорите съоръжения, поправка на течовете от покривите, смяна на дъждовната канализация, отводняване на мазетата и т.н. Гражданите са собственици и те отговарят за своята обща съсобственост.
- Какво става с изясняване законността на съществуващите въздушни кабелни мрежи и докъде стигнаха процедурите?
- Грозното "окабеляване" на междужилищните пространства е остатък от времето, в което се радвахме на новите придобивки, без като граждани и администрация да се интересуваме от целесъобразността, безопасността и естетиката на градската среда, в която живеем. Неколкократно съм поставял, по сигнали на домоуправители и граждани, този проблем пред общинската администрация. Още през 2007 г. служители на администрацията са съставяли констативни актове на въздушните мрежи на територията на ж. к. "Зорница", "Изгрев" и "Славейков".
През 2008 г. образуваните производства по съставените констативни протоколи са прекратени от Началника на РДНСК - Бургас, според мен с неубедителни аргументи.
Всички кабели трябва да преминават през кабелни трасета под земята. С решение на общите събрания или УС на етажната собственост /ако са упълномощени от общото събрание/ могат да дават разрешения за поставянето на кабели, които да не загрозяват сградата и са безопасни. Всичко друго е незаконно.
- Ще спре ли практиката да се настаняват обитатели на жилищни сгради без изградена инфраструктура и благоустрояване, какви са жалбите в тази връзка и как се решават проблемите?
- Това е остър проблем, който предизвика публична реакция на пострадали граждани и аз ги подкрепих. След реакция от страна на кмета и администрацията, се намериха компромисни решения на конфликтите. С кмета постигнахме пълно разбирателство - ако се допуснат подобни проблеми, виновните длъжностни лица ще бъдат наказани, а заявих, че ще стимулирам измамените граждани да заведат искове срещу администрацията.
Обръщам съм гражданите да бъдат внимателни при закупуването на жилища или при ново строителство - да си отварят очите и да плащат на юристи предварително, а не след това.
- Гражданите се тревожат и жалват от липсата на места за паркиране. Нито подземни, нито наземни паркинги се изградиха в Бургас, само джобове по някои улици. Ще се освободят ли заетите частни гаражи от магазини, офиси и складове и ще си приберат ли собствениците на гаражи колите в тях? Общината уж обеща проверки и санкции?
- Не съм убеден във възможността за изграждане на подземни и надземни паркинги в територията на града. Не защото това не е възможно, а защото това са скъпи съоръжения, които изискват много инвестиции - в момент на криза това не е възможно.
След като възможностите на обществения транспорт бяха силно подценени, то сега отново се споделя разбирането, че развиването на този вид транспорт е най-ефектното и бързо решение за облекчаване на транспортните схеми.
Трябва, като граждани, да подкрепим усилията на ръководството на Община Бургас да търси възможности и решения за облекчаване на транспортния трафик в нашия град.
Спечелването на проект от европейската програма "Джаспърс" за организация и управление на транспортната схема на града е факт, достоен за подкрепа.
Стартирането на т. н. "синя зона" е едно колкото оспорвано, толкова и добро решение в тази посока. Нека спокойно да видим позитивите и негативите от неговото въвеждане и тогава да внасяме необходимите промени.
Не е възможно и без участието на всеки един от нас пешеходец или водач на МПС. Ако осъзнаем своята обща отговорност ще ни стане по-лесно.
- Всеки европейски град има заведения за настаняване, макар и временно, на изпаднали в нужда и безпризорни граждани. Имате ли конкретни сигнали и как се решават?
- За мен този въпрос е свързан с нивото на отговорност и зрелост на гражданското общество и управлението на общината. Отношението към гражданите с увреждания, социално слаби и безпризорни е един от най-верните критерии за качеството на управлението на обществените отношения с изключително важна проекция към бъдещето.
Многократно съм настоявал да се намери възможност за финансиране на Дом за временно настаняване на изпаднали в беда наши съграждани. Предложих това да бъде сградата на "Отрезвителното". Прехвърлянето на отговорността между държава и община не решава, а усложнява проблема. Ако общината предприеме стъпки в тази насока аз съм убеден, че бургазлии ще дадат своята лепта за съвместната издръжка на този необходим социален институт.
Считам, че в бюджет 2011 г. трябва да се заложи решаването на този проблеми. Защото все повече хора ще изпаднат в състояние, в което няма да могат да се справят сами и ние, като общество, сме длъжни да подадем ръка.
- Може би най-важният въпрос, по който всяко бездействие е равносилно на престъпление - е замърсената околна среда и влиянието й върху здравето на хората. Само констатации не са достатъчни. Как се действа за ограничаване на източниците на замърсяване и подобряване на ситуацията?
- Въпросът за състоянието и опазването на околната среда за бъдещите поколения е мерило за отговорността на днешните, т.е. на нас като общество и на всеки един, като гражданин-родител, истински загрижен за утрешния ден на своите деца. Не съм убеден, че правим всичко необходимо и като общество, и като институции. До голяма степен дори мисля, че сме безотговорни.
Повече приказваме, възмущаваме се публично и "искрено", а в ежедневието не сме пазители. В голяма степен сме рушители на природата.
Администрацията, особено на държавните структури, ни обяснява колко е безвредно да дишаме мръсен въздух, защото той не надвишавал пределно допустимите концентрации. Но ако го дишаме всеки ден, както гражданите на кв. Долно Езерово и много често една част от живеещите в кв. Лозово, к-с "Славейков", к-с "Лазур"?
Аз живея в жилищен блок на 12 ет. к-с "Лазур" и не рядко се събуждам от специфична миризма. Аз виня за тази търпимост, както себе си, така и всички граждани. Изпратих анализ на данните от първото шестмесечие за състоянието на въздушната среда на кмета и всички медии, публикувах ги в сайта. Кметът написа остри писма. А къде са гражданите? Къде е тяхната позиция и реакция?!
Предстои закупуване на модерна мобилна станция за автоматично измерване на качеството на въздушната среда от общинската администрация. Това ще даде по-голяма възможност да се установят нарушителите.
- Имате ли впечатления, че хората се осъзнават като граждани и смятате ли, че е възможно в България да се формира гражданско общество?
- Аз не зная какви са параметрите на гражданското общество. Звучи ми като идеологема - красиво, привлекателно, желано, но... в най-добрия случай далечно бъдеще. За мен гражданското общество се изгражда върху законите и морала.
В модел на общество, което е заченато с измама, грабеж и несправедливо разпределение на общественото богатство, винаги ще възниква въпросът за легитимността на статуквото.
Без осъзнаване на единството на правата и отговорностите в ежедневната дейност на всеки от нас, трудно се създава солидарно общество, което единствено, според мен, може да отговаря на предизвикателствата на времето и да изгражда добро бъдеще.
В основата на всяка човешка дейност е вярата в справедливостта. Липсата на справедливост отчуждава гражданите от институциите. Необходимо е да възстановим вярата на обществото в морала и справедливостта и то бавно и мъчително ще се превърне в истинско, гражданско.
Източник: factor-bs.com |