© Burgas24.bg | | Преди няколко дена премиерът Бойко Борисов свиква консултативен съвет, който да реши от какви енергийни проекти има нужда държавата. Становището на депутатите ще бъде основата, върху която ще се проведат преговорите по време на българо-руската комисия в края на седмицата. През последните седмици се появиха резерви от страна на правителството към проекта „Бургас-Александруполис". Коментарите и анализите в медиите за това какво ще е бъдещето на проекта стават все по-задълбочени. За разговор по темата в студиото на БНР в предаването „Хоризонт" беше поканен Стефан Гунчев, председател на Съвета на директорите на българската част на международната проектна компания за Бургас-Александруполис.- Г-н Гунчев, във вашите очи как изглежда бъдещето на проекта? Какво бихте казали по повод опасенията, които се изтъкват за възможни разливи? - Съществуват технически възможности за откриване и на най-малък разлив. Целта е ние да открием разлива и да не го допуснем. Трябва да ви кажа, че технологиите напредват много бързо и възможностите за човешка грешка са сведени до минимум. Вие разбирате, че два самолета зареждат във въздуха и при допускане на разлив какво би се получило, а при прилагането на тези технологии на земята сигурността е още по-голяма.
- Необходими ли са според вас технологични корекции в проекта с оглед на по-голяма екологична сигурност? - Предпроектните проучвания на ILF трябва да дадат два варианта. Единият е за буйово разтоварване, което е в морето, а другият е за пристанищно разтоварване. И при двата варианта ще бъде отчетена екологичната сигурност. Така че българската общественост и българските специалисти, имам предвид Министерството на околната среда и водите, ще бъдат информирани какво е избрано за този проект и ще могат да кажат тежката си дума. Изключително се набляга на екологичната сигурност. Дайте предписанието на гражданите от Бургас и от Южното Черноморие. Напълно подкрепям техните искания и заставам зад тях.
-Г-н Гунчев, ако наистина се наложат технологични промени в проекта, това ще доведе ли до неговото оскъпяване? - Разчети са правени в момента за буйов вариант за разтоварване. Разбира се, ако се започне строеж на пристанище, това ще доведе до оскъпяване на проекта. Но предполагам, че всички компании, които участват в реализирането на проекта, при това положение ще преценят дали си заслужава да се изгражда петролопроводът Бургас-Александруполис".
- Вие смятате, че цената ще бъде фактор при решаването съдбата на проекта? - Разбира се, тя влиза в икономическите разчети, в икономическата рамка на проекта, но не решаваща. Един такъв проект е с разчет на работа минимум 50 години.
- Кой аргумент според Вас ще надделее при вземането на окончателно решение и на позиция на България по проекта „Бургас-Александруполис"? - Аз мисля, че ние, от Международната проектна компания, и българските специалисти, ще се справим с екологичната сигурност на проекта. По-интересно е друго - участието ни в изграждането и експлоатацията на проекта. Не трябва да се счита, че България ще бъде само една транзитираща страна. Ние настояваме да участваме както в изграждането на проекта, така и в неговата експлоатация. Какво имам предвид? Не само експлоатацията на буйовото съоръжение и на тръбата, а примерно и участие в транспортирането на нефта от Новоросийск до порт Бургас.
- Предполагам, че сте проследили мненията от последните дни, в това число и аргументите на премиера Борисов. Като че ли точно там се появиха резерви за мястото на България в този договор. Твърдението, че не са предвидени клаузи за оттеглянето на една от страните, че ние сме едва ли не статисти в този проект, можем само да присъстваме, и това присъствие да не е изгодно за нас. - Кой как участва в проекта и какви задължения и права има, е отразено много точно в междуправителственото споразумение и в т.нар. Дружествен договор, който са сключили фирмите, които участват в проекта. България не е статист, но ние трябва малко по-твърдо да отстояваме своите позиции. А бихме желали ние, участниците в този проект, да чувстваме подкрепа от страна на правителството в това отношение.
- България не е платила 5 млн. евро вноска към бюджета на проектната компания, се разбра тези дни. - Точно така. Написано е писмо до министъра на регионалното развитие и благоустройството, който е принципал на фирмата, която участва от българска страна в проекта. Чакаме отговор от негова страна. Просто такива бяха регламентите до този момент. Ако регламентите се променят, фирмата която участва, няма да има никакъв проблем да преведе своите средства за участие в проекта и всичко да приключи за този етап.
- Има ли срокове, в които очаквате да получите отговор от министъра на регионалното развитие? - Мисля, че писмото е написано преди около 30 дни, или малко повече, от г-н Емил Коцев, който е директор на „Техноекспортстрой". Предполагам, че такова разрешение ще се даде. Това не може да бъде пречка за участието на българската страна в проекта. Пречки могат да бъдат изолирането ни като участник в изграждането и в експлоатацията на проекта. За съжаление трябва да Ви кажа, че такива елементи се появяват. Започват да се водят преговори с доставчици, без да са уведомили българската страна, започват да се сключват и да се провеждат разговори с транспортни фирми, притежаващи танкери за транспорт на нефт, също без да се информира българската страна. Ето това е притеснителното.
- Имаме ли полезен ход? - Да, имаме полезен ход. Ако това заобикаляне на българската страна продължава, ние не сме длъжни да изграждаме на всяка цена този проект.
Източник: в. "Компас" |