- Госпожо Новакова, в Бургас се провежда пилотно обучение за управление на професионалния стрес при учителите. Стресирани ли са нашите учители и защо се налага такова обучение?
- Това е една от професиите, които са подложени на стрес. За ваша и за моя изненада в едно изследване на американски учени на първо място е поставен стреса на педагозите, на второ място е стресът при пилотите. Това провокира нас, като Синдикат, да положим грижа за професионалните условия, при които живее учителя, за преодоляване на този стрес, който не е по-малък от този в другите страни. И така се роди идеята да направим пилотно обучение, да формиране ключови компетентности на професионалния стрес. Идеята е да кандидатстваме по програмите за развитие на човешките ресурси, в които това обучение ще бъде мултиплицирано сред по-голяма част от учителите в цялата страна. Амбицията ни е Синдикатът да положи грижи за тази професия на национално ниво, за да има учителят нормални условия, при които да работи. Ако човек е стресиран, няма никакъв ефект от неговата работа. В нашата професия преобладават хора с по-голям трудов стаж, по-възрастни хора. Мога да кажа, че е състаряваща професия, което налага да положим адекватни грижи и да дадем нужното на тази професия. Компетентностите за самостоятелно учене и събиране на информация предполагат да разберем кои са причините за стреса при различните категории, защото преди да започне това пилотно обучение, ние направихме една анкета, която обхвана степените на работещите в системата на образованието - от детските градина до университетите. Установихме, че навсякъде стресът е във висок процент. Причините за стрес са различни. Едни са причините в начален курс, други са в среден и т.н.
- Кои са основните стресови фактори, на които е подложен съвременният учител?
- На първо място бих казала, че това е днешният дефицит на културен и духовен живот, икономическата криза. Несигурното работно място е най- сериозният стрес, защото в условия на тази криза и в реформите на образованието, никой не може да бъде сигурен за служебното си положение. От друга страна динамичното развитие на обществения живот предоставя на учителите работа с по- специфичен материал. Те контактуват с много различни характери не само като възрастови особености, но и като интелекти.
- Колко души ще могат да се включат в това обучение сега?
- Включват се 50 човека. Поканата ни беше най-напред към председатели на синдикални организации и директори на учебни заведения. Това е обяснимо, защото това са хората, които създават нормални условия на работна среда. Идеята на Националния синдикат е да се направи пилотно обучение в Стара Загора, Видин и Пловдив, за да можем да подготвим нашите колеги от цялата страна, които имат отношение към проблема и да се борим с този проблем, което ще гарантира по-качествена работа в учебните заведения.
- По какъв начин се промениха отношенията учител-ученик през последните години?
- Много е резонен въпросът Ви. Това личи и от направените анкети. Докато стресът сред учителите в детските градини е повече от околната среда, от родителската общественост, то в горен курс стресът идва от контакта с учениците. Това е така, защото в училище се създаде среда на разделение, не случайно говорим често за насилието. Другият фактор е голямата информираност на подрастващото поколение, което не винаги взема положителната страна на това, което четат от Интернет и гледат по телевизията. Другият проблем е неравнопоставеността на учениците, на хора с по-големи финансови възможности, които са с по-голямо самочувствие. Това потиска и създава напрежение у деца от друга категория. Увеличи се броят на семействата с по-ниски доходи, по-трудно приемат тези, които са над тях, защото младият човек е устремен да бъде в първите редици.
- По ваше мнение изостава ли българският учител от напредъка в развитие на младите хора?
- В много случаи изостава. Въпреки че има много случаи на амбициозни млади хора, които се стремят да вложат сили за по-интерактивни методи на обучение. Общо взето има изоставане, но не бива да виним само учителя. Причините са комплексни. Сменяха се много програми и учебници. Българският учител не знае утре какъв ще бъде обемът от знания, тъй като учебното съдържание се променя, както се променят и учебните планове. От друга страна стои социалният проблем- непрекъснатият стрес, че ще бъдат съкратени години наред, изключвам последните две три години, когато след стачката, нещата се успокоиха, но в същото време достойни хора напуснаха професията. според мен основният проблем е застаряването на учителската колегия.
Източник: Агенция "Фокус"