© Burgas24.bg | | За проекта за Интегриран градски транспорт на Бургас, за това как ще се промени обликана града пслед неговото реализиране, за големите инфраструктурни проекти, които в момента се реализират с европейски фондове на територията на общината и за предстоящите такива разказа с директорът на дирекция "Евроинтеграция" в Община Бургас Руска Бояджиева:- Г-жо Бояджива, в много напреднала фаза е подготовката на проекта "Джаспърс" за интегрирания градски транспрот на Бургас. Внесен ли е вече за разглеждане от Eвропейската комисия? - Докато преди година и половина идеята за този интегриран градски транспорт изглеждаше много далечна в бъдещето сега вече наистина нещата набират скорост и реализацията на проекта приближава. Ще направя малко уточнение, че името на проекта е "Интегриран градски транспорт на Бургас". Той е предложен за финансиране по ОП "Регионално развитие 2007- 2013 г." и стана известен по стечение на обстоятелствата като проектът "Джаспърс", защото всъщност получи техническа помощ за процеса на подготовка от един финансов механизъм, относително новосъздаден на ЕК и на двете европейски банки - Европейска инвестиционна банка и Европейска банка за възстановяване и развитие, и за това стана известен като проектът "Джаспърс". С помощта на този финансов механизъм ние всъщност разработихме този голям проект, чийто бюджет надвишава 50 милиона евро. Именно за това той ще бъде разглеждан и в ЕК. Той все още не е внесен, защото преди да ни оценява Европейската комисия ни оценява управляващият орган на ОП "Регионално развитие". В момента проектът се намира в управляващия орган на оперативната програма в лицето на Министерство на регионалното развитие и благоустройството и се надяваме до дни да имаме тяхната оценка, след което следващата стъпка е озценкака на проекта от ЕК.
- Чуват ли се някакви отзиви за проекта за интегриран градски транспорт на Бургас и какви са те? - Оценката на министерството е много полижителна още повече, че тя не е известна от сега. В процеса на подготовка ние не еднократно представяхме проекта за интегриран градски транспорт както пред представители на министерството, пред представители на ЕК, така и пред представители на петте големи градове в България освен Бургас, които предстои да бъдат бенефициенти по същата тази програма, и на тях им предстоят същите тези стъпки, които ние в момента извървяваме. Отзивите за проекта, за дизайна, и за концепцията, която е залегнала в него ние получаваме в продължение на повече от половин година още повече че като всеки едни голям проект подготовката му е диалогичен процес. Ние много разчитахме на това, че ще получаваме обратна връзка за всяка една идея, за всеки един компонент, който е включен в проекта, за всяко едно решение, което общинска администрация взема с помоща на консултантите. Като казвам диалогичен процес имам предвид, че ние търсихме обратната връзка както на министерството, така и на широката общественост. Освен кръглите маси, които правихме за обсъждане концепцията на проекта на общинския сайт дълго време имаше и форум, който позволяваше той да бъде обсъждан.
- По време на техническата помощ при разработването на големия проект, както казахте на територията на община Бургас бяха направени множество проучвания. Припомнете ни какво включва самият проект? - Самото му заглавие подсказва, че това е едни проект, който има за цел да реши транспортните проблеми на града без да се ограничава върху определен аспект на обществения транспорт т.е. нашата идея е, че всяко едно подбрение на ситуацията по отношение на транспорта е свързано с мултидисциплинарен подход, с подобрение на още редица компоненти. В този смисъл проектът за интегриран градски транспорт не е свързан само със закупуване на нови автобуси и обновяванане на парка, което е част от поректа, но не е само това. Не се изчерпва едниствено и само с обновяване на инфраструктурата, по която се движат тези автобуси и по която се предлага услугата обществен транспорт. В основата на проекта стои идеята за израждането на така наречената бърза автобусна линия, която предвижда изграждането на обособена автобусна лента, която преминава през целия град от жилищен комплекс "Меден Рудник" до двата комплекса "Изгрев и "Славейков ". Като един гръбнак на града тази автобусна линия ще се стреми да обхване заедно с още няколко допълнителни търсенето на градски транспорт на цялата територия на града .Това обаче е свързано с много решения, свързани с управлението на този градски транспорт. По този повод в проекта са предвидени редица т. нар. интелегентни системи за управление на транспорта, свързани с изграждане на център за управление и контрол на трафика, изграждане на система за видеонаблюдение, монтаж на система за информиране на пътиците в реално време т.е. всички ония, модерни дисплеи и светещи табла, които указват времето оставащо до пристигането на автобуса, с номера на автобуса, името на спирката, маршрута. Неща, които обикновено сме свикнали да виждаме в големите европейски градове. Освен това в рамките на проекта са предвидени няколко компонента, свързани с подобряването на вторичната транспортна инфраструктура - автобусно депо и работилница, които ще осъществяват сервиза и оперативната поддръжка на автобусите, реконструкция и обновявавне на терминала в "Меден Рудник", терминала до ж.п гарата, по-известен на бургазлии като автогара Юг. Нещо, което е един много интересен детайл на проекта, но той придава една от основните атрактивности на градския транспорт това е централната автобусна спирка. Тя ще бъде изградена в рамките на проекта в пространството пред Бургаски свободен университет - там, където трасето на бързата автобусналиния ще прави контакт с пешеходната зона т.е. с улица "Александровска"
- Ще забравим ли хартиените билети, ако този голям и амбициозен проект се реализира в Бургас? - Това е една от идеите - хартиените билети да останат в миналото, както и всъщност те принадлежат към миналото на обществения транспорт по принцип. Вече споменах, че по проекта предстои да бъдат въведени интелигенти системи за управление на транспорта, като част от тези системи е и системата за интигриран електронен билет, който ще позволи предостяването на една по-ефективна и удобна услуга за гражданите. С този интегриран електронен билет в рамките на системата за градски транспорт те много по-бързо и по-лесно ще се прехвърлят от една автобусна линия на друга. Това има и своите странични ползотворни ефекти, тъй като ще даде възможност за по-лесно и по-ефективно отчитане на ползването на градския транспорт и таксуването на пътниците, и въобще за управлението на обществения транспорт като цяло.
- Споменахте ,че по проекта ще бъде обновен и автобусния парк. В Бургас имаме десет нови автобуса, които се движат с метан какво още да очакваме в тази посока? - Около 24 милиона евро от целия бюджет на проекта са разпределени за закупуване на нови автоуси. Предвидено е по проекта закупуването на нови 67 автобуса, като 28 от тях ще бъдат с дизелови двигатели и те ще обслужват линията за бърз автобусен транспорт. Останалите ще бъдат метанови автобуси и се планира те да захранват допънителните автобусни линии, които ще обслужват по-отдалечените квартали на града. Трябва да кажем за тези автобуси, тъй като вероятно на част от гражданите тази сума ще им се стори огромна е, че това което се цели с обновяването на автобусния парк е да се доставят и използват автобуси от наистина високо качество. Автобусни превозни средства, които осигуряват достъпност за хора с увреждания и най- вече на автобуси които са щадящи по отношение на околната среда. В момента градския транспорт на Бургас в по-голямата си част изключвам десетте нови метанови автобуса се състои от автобуси от клас ЕВРО-0 или ЕВРО-1. Това е стандартът за количеството вредни емсии, които отделят автобусите при своето опериране в околната среда.Това, което ще се случи по проекта, е че всички доставени или закупени автобуси ще отговарят на ЕВРО-5, което е последният, най- модерен вариант автобуси по отношение на опериране и щаденина околна среда.
- В проекта обръща ли се внимание и на други видове транспорт? Казвам това, защото Бургас е морски град, а морски транспорт нямаме. - Интегрираният градски транспорт се предлага за финансиране по една схема на оперативната програма, която е с обхват обществен транспорт и то градски транспорт. Няма как в обхвата на проекта да бъде предвиден морски транспорт, но въпросът идва много навреме, защото казах, че ние разглеждаме модернизацията на транспорта в цялост. Има заложени компоненти, които ще позволяват промоцията на алтернативни начини на предвижване.Една част от проектния бюджет е насочен към изграждане на система от велосипедни алеи, която да обхване целият град и с подготвеният от администрацията Общ устройствен план идеята е да се изгради не само една система от велоалеи, но и от съоржения за използването на велоспиедния транспорт като начин на предвижване. Друга цел, която преследваме с транспортния проект е, осигурявайки високо качество на транспортната услуга ние да подобрим безопасността на движение, да създадем възможност за безконфликтно движение ни на пешеходци, така че това също е някакъв друг аспект на начините на предвижване.
-Много и интересни неща ни очакват в бъдеще дано този проект да бъде одобрен и да се реализира в Бургас. - Ние това очакваме.
- В Бургас в момента се реализира друг голям проект на стойност десет милиона лева за облагородяване на общественозначимите пространства, който включва цялостна реконструкция на централната градска част с пешеходната улица "Александровска", обхваща и Приморски парк и други обекти. Вървят ли в срок дейностите по него? - Проектът е в своята най-интензивна фаза. Проведени са всички обществени поръчки за избор на изпълнители за целевите обекти включени в проекта. Избрани са фирмите, които упражняват строителен надзор и цялата бургаска общественост е свидетел по едни или друг начин на това, което се случва в града. Стартираха успешно ремонтните работи по улица "Александровска". В ход е реконструкцията на Приморски парк, на алейната мрежа и парковото обзавеждане. Започна ремонтът по уличните плантна на улиците "Гурко" и "Адам Мицкевич". Започна реконструкцията на един обект, който лично за мен носи много сантименти, а предполагам и за голяма част от бургазлии - "Стената на приказките" и водното огледало към нея и още едни по-малък като площ, но не по- малко значим обект - пространството около улиците "Иван Вазов" и "Хан Крум" по-известно като градинката на Старата поща. Казвам не по- малко като значение, защото това е едино от първите впечатления, които човек пристигнал в Бургас придобива стъпвайки на ж.п. гарата. В пълен ход са строително-ремонтните дейности и нямаме никакво изоставане от графика на проекта дори напротив. Смятам че, това ще бъде един от емблематичните проекти не само по отношение на целевите си обекти, а и по отношение на успешното му завършване.
- Предстои ни зима и много зависи от това какво ще е времето и дали то няма да забави изпълнението на ремонтните дейности. Кога трябва да бъдат завършени улица "Александровска" и Приморски парк? - Предвижда се ремонтът на "Александровска" да бъде с продължителност 210 дни което е 7 месеца. Това означава, че до края на април ремонтът на "Александровска" трябва да приключи. Съответно ремонтните дейности за Приморски парк са в рамките на 150 дни, което означава , че началото на март бихме се радвали на една обновена част на Морската градина.
- До къде стигна ремонтът на една друга емблематична сгтрада в Бургас, а именно на "Морското казино" ? - "Казиното" върви напред, не към морето обаче, по-скоро върви в добри темпове. Ремонтът на "Морското казино" се осъществява в рамките на проект, финансиран с европейски средства отново по ОП "Регионално развитие", а проектът е "Подобряване на културната инфраструктура". Крайният срок за приключване на ремонтните дейности е края на декември. На 30 декември трябвада бъдат приключени всички ремонтни и строителни дейности, така че новата година ще посрещнем с един обновен културен център в сърцето на Морската градина.
- Какво ще се случва в този културен център след като реконструкцията му бъде завършена? Какво ще има там? - Идеята за функциите, които ще изпълнява тази сграда е, че ще запълни един един вакум в културния и социалния живот в Бургас. Много често реакцията срещу името Казино е противоречива, но бургазлии знаят, че това е едно име, което си има своята история още от 1938 година. Самата сграда е претърпяла много превратности, изпълнявала е какви ли не функции. В рамките на проекта, който изпълняваме идеята е да превърнем тази сграда в един културен център. Един център, който ще осигурява площ за различни събития от рода на камерни концерти, различни спектакли. Предвижда се изграждането на голяма зала, която ще е подходяща за провеждане на събития от типа на конференции. Предвижда се на третия етаж на Казиното да бъдат оформени две помещени, които ние наричаме кръжочни зали и които ще дават възможност на различни клубове ученически, а защо не и студентски, които да осъществяват своите занимания в извънучилищна среда. На покривната тераса е предвидено да се монтират различни съоръжения за набюдения - на Бургаския залив и на различните птици, с които районът ние известен и природнозначим.
- Като говорим за "Морското Казино" сигурно голяма част от бургазлии се сещат и за пространството до него и за лятна сцена "Охлюва". Тя ще бъде ли обновена ? - Двата обекта вървят заедно. Те са част от поректа за подобряване на културната инфраструктура заедно с Младежкия културен център, чийто ремонт завършихме успешно преди няколко месеца. Откритата сцена "Охлюва" също ще бъде завършена в рамките на сроковете т.е. до края на тази календарна година. Това е логично и разделянето на двата обекта не би било обосновано, тъй като пердставляват част от историческото ядро на Морската градина и представляват част от един ансамбъл и комплекс, който е обявен за паметник на културата. С този проект беше максимално използвана възможността да се обновят сградите, които влизат в рамките на историческото ядро на градинита.
- Нашият град, колкото и да е самохвално наистина се прочу с печеленето на еворпейски поректи, но амбицията на общинската администрация не спира и разбирам, че вие продължавате усилено да работите. Какви са проектите, които се разработват в момента. - Напълно основателна е славата която се носи на община Бургас по усвояване на европейските фондове дори и само съотнесено към финансирането, което осигурява ОП "Регионално развитие", тъй като ние днес осъществяваме четири поректа по тази програма и четири проекта по ОП "Околна среда". Подготвяме и редица други, които са следващата стъпка в амбициозната програма на общината за подобряване на базисната инфраструктура. Поводът за това интервю е добър, защото вчера е управляващият орган на ОП "Околна среда" беше официално внесен и проектът за изграждане на регионално депо за отпадъци, по който водещ бенефициент е Община Бургас, но който се осъществява в сътрудничество с още девет общини. Това е едни проект на стойност над 40 милиона лева, който ще има за цел да реши един от основните проблеми както на Община Бургас, така и на съседните общини. Освен това ние сме в процес на разработване на няколко нови проекта. Месеците ноември, декември и януари са един много интензивен период за Дирекция "Евроинтеграция" и за Общината, защото са отворени няколко схеми по ОП "Регионално развитие". Едната от тези схеми е свързана с проект за предотвратяване на наводненията за кварталите "Долно Езерево" и "Лозово". Няколко схеми имаме отворени по ОП "Административен капацитет", където общината подготвя две проектни предложения. Работим и по редица международни проекти. Може би над 20 са на този етап проектните предложения, в които сме се включили като партньори на различни европейски градове и региони.
- Несъмнено Ви чака много работа, а до къде стигна идеята за превръщането на остров "Света Анастисия" в туристическа заележителност, след като държавата го даде за стопанисване на община Бургас? - Втори месец работим по идеята за разработването на остров "Света Анастасия" като туристическа атракция. Островът е част от проект, който общината подготвя за подкрепа и развитие на туристическите атракции, който включва освен острова също така и Мостика и един туристически маршрут, който обхваща основни паметници в историческата част на града, тръгвайки от храм "Св.Св. Кирил и Методий", през Етнографския музей, Археологическата експозиция, по протежение на ул. "Богориди" до Приморски парк и Мостика. Подготовката на този проект е свързана с отварянето на още една схема по ОП "Регионално развитие", по която ние се надяваме да осигурим финансиране за реализацията на проекта и това е операция 3:1 "Подкрепа за развитие на туристическите атракции", където община Бургас също ще представи това свое проектно предложение.
Източник: Агенция "Фокус" |