Ро-ро линията ще има курс един път седмично, всеки петък, като започва първоначално с превози Бургас - Поти. След месец се очаква да се добави и спиране в Новоросийск, където в момента текат преговорите за намиране на местен агент. В Поти местен партньор вече има, като той е собственикът на терминала, на който ще акостира кораба. В бъдеще плановете са в линията да се включи и Иличовск, като мощността на кораба позволява разстоянието Бургас - Поти - Новоросийск - Иличовск - Бургас да се минава за седмица. Според сайта на компанията PB Management цената за най-големите тежкотоварни камиони е 1590 евро в посока София - Поти. За лек автомобил таксата е 290 евро, а за пътник - 100 евро с включена храна на борда.
Пред "Капитал Daily" Цветелина Бориславова каза, че проектът е дългосрочен и с големи ползи за развитието на страната като логистичен център в тази част на континента. Или това е директен коридор между Европа и Азия, даващ възможност да се избягват критични за преминаване зони. Едновременно с това превозвачите ще могат да ползват и допълнителните плюсове на комбинираните превози като по-малкия разход за гориво, възможност за почивка на водачите и т.н.
Пътят към затварянето на кръга
Фериботът на практика допълва част от досегашните бизнес дейности на Бориславова. Част от портфолиото на инвестиционния й фонд CSIF (СИЕСАЙЕФ) е една от най-големите спедиторски компании на пазара в България "Деспред", която извършва спедиторски, митнически, складови, транспортни и съпътстващи ги услуги за Европа, Азия, бившите съветски републики и България.
През есента на миналата година Бориславова придоби пристанището в североизточната част на Бургаския залив (бившето пристанище "Океански риболов"), хладилна база и рибопреработвателно предприятие в района на Рибното пристанище в Бургас. През тази година фондът закупи още едно пристанище, част от "Черноморски риболов Бургас", намиращо се в съседство с първото, за нуждите на фериботните превози. На интернет страницата на продавача - "Черноморски риболов Бургас", е посочено, че е наследник на дейността на бившето държавно обединение "Рибна промишленост" в Бургас, основано през 1952 г.
Сега на двете пристанища се обработват всякакви товари без химически и нефтопродукти. Инвестицията до момента в двата терминала и в луксозния плавателен съд надхвърля 50 млн. евро по думите на Цветелина Бориславова. "Има синергия в рамките на холдинга, между пристанищни терминали, фериботна линия и спедитора", коментира тя.
Втори опит
Ползите за транспорта като цяло също не са за подценяване, като пазарът ще покаже доколко успешно ще се развие линията. Въпреки че в началото поддържането на една редовна линия крие рискове, ритмичността на превозите дава възможност на спедитори и превозвачи да правят по-добро планиране на превозите си. Ро-ро линията Бургас - Поти - Новоросийск - Бургас бе пусната през 1996 г., като разполагаше с три кораба. Интересът към нея беше заради товарите, които идваха от Грузия и Русия през Бургас към Европа. Оператор на линията бе СОМАТ, но впоследствие тя бе закрита.
Въпреки този спорен опит от миналото сега по думите на Бориславова заявки и интерес към линията вече има. "За Гърция и Южна Европа сме много интересни, интерес има и от турска страна", коментира тя.
Източник: в.Капитал