© | | Туристите все повече търсят качество в продуктите, които употребяват, а много от тях считат устойчивото развитие за елемент на качеството. Грижата за околната и социо-културната среда се включват в техните очаквания. Ако некачествен продукт стигне до потребителя, щетата вече е нанесена, независимо дали потребителят ще бъде компенсиран, или не. За качеството трябва да се мисли много преди появяването на продукта на пазара. Ако спрем да се развиваме и да се движим напред, сме обречени на изхвърляне от пазара. Това са част от основните изводи от кръгла маса по проблемите на устойчивото развитие на туризма, която се проведе на 14 септември в Бургас.
Участниците в срещата споделиха, че туристите, вкл. и българските, все повече търсят качество в продуктите, които потребяват, а много от тях считат устойчивото развитие за елемент на качеството. Грижата за околната и социо-културната среда се включват в техните очаквания.Кръглата маса на тема "Национални системи за сертифициране на качеството и устойчивото развитие в туризма" е инициирана от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) в рамките на проект "Стимулиране на качеството и устойчивото развитие на туристическите предприятия", финансиран от Европейския фонд за регионално развитие и от държавния бюджет на Р България.
Въвеждането на системите за сертифициране качеството цели да се повиши ефективността на българския туризъм, да се въведат практики, с които самите фирми да успеят чрез оптимизиране на дейността си, да повишат своята ефективност. Другата полза от системите е, че дейността на предприятието не уврежда средата, в която то работи. Туристическите предприятия ползват всички социо-културни, екологични и икономически ресурси на местната общност. Идеята на устойчивото развитие е това да не нарушава съществуващите системи, да се подпомага опазването на околната среда и същевременно да се взаимодейства с местната общност. Това са основните ползи и те би следвало да доведат до по-голяма обща ефективност и по-висока печалба.
Участниците в срещата считат, че, освен въвеждане на системи за качество, е нужен и по-сериозен контрол.
В рамките на кръглата маса бяха представени и резултати от проучване сред туристическия бизнес и сдружения за нагласите им към въвеждането на системи за сертифициране на качеството и устойчивото развитие в туризма. Според данните от проучването 49 % от анкетираните представители на бизнеса считат, че ако бъдат въведени системите за сертифициране на качеството на туристическите продукти и на устойчивото развитие на предприятията в сектора, в рамките на 10 години ще има значителен ръст на приходите от туризъм. 50,4 % от анкетираните смятат, че ще се повиши имиджът на страната като туристическа дестинация.
За да бъдат предложени адекватни за страната ни системи за сертифициране на качеството и устойчивото развитие, по проекта е осъществено и проучване на опита на водещите туристически дестинации в тази област. Разработени са и проекти на тези системи, които се подлагат на обсъждане на поредица от 12 кръгли маси в цялата страна. Бургас е четвъртият град, в който се провежда такава среща.
Обвързаните с туризъм дейности осигуряват заетост на 11,8% от работещите у нас. Общо заетите в сектора в страната през миналата година са 364 000, по данни на Световния съвет по туризъм и пътувания. Пряко заети в сектора са били 3,3% от работещите (101 000 работни места). Туризмът формира 12,9% от БВП за м.г.
Статистиката показва, че, въпреки световната икономическа и финансова криза, през последните години българският туризъм показва ръст както по отношение на броя туристи, посетили страната, така и по отношение на приходите от туризъм. Ето защо постоянното повишаване на конкурентоспособността на българския туристически продукт е от ключово значение за затвърждаване и разширяване на позициите на България на световния пазар, което е и основната цел на проекта.
МИЕТ е бенефициент по Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013 г., операция 3.3 "Национален туристически маркетинг", Схема за безвъзмездна финансова помощ BG161PO001/3.3-01/2008 "Подкрепа за ефективен национален маркетинг на туристическия продукт и подобряване на информационното обслужване" и изпълнява проект №BG161PO001/3.3-01/2008/001-09 "Стимулиране на качеството и устойчивото развитие на туристическите предприятия". |