Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Бургас
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Криминални
Институции
Общество
Други
Читателски
Принуждават работници да подписват договори за 4-часов работен ден, а работят по 8 ч.
Автор: Екип Burgas24.bg 15:03 / 02.08.2012Коментари (2)986
© Burgas24.bg
Анализ на постъпилите жалби и сигнали на граждани, през първото полугодие на 2012 г., в приемната на Обществения посредник:

Независимо от трудната икономическа ситуация и през това полугодие е налице динамика в развитието на община Бургас. Гражданите оценяват положените усилия за подобряване на пътната инфраструктура, разширяването и подобряването на градската среда, увеличаване и реновиране на спортните и детските площадки, укрепване на социалните услуги.

В количествено отношение жалбите и сигналите бележат известно снижение - 342 за 2011 г. и 307 за 2012 г., съобщава бургаският омбудсман.

Запазва се тенденцията от миналата година, най-многобройни да са въпросите с управлението на етажната собственост, необходимостта от социално подпомагане на изпадналите в невъзможност да посрещнат най-необходимите си нужди - болни, безработни и възрастни хора.

Според омбудсмана расте критичността на гражданите към публичните органи на властта. Общественото съзнание и поведение, силно се влияе от негативните примери, които ежедневно стават публично достояние и акумулират недоволство.

Спрямо дружествата, предлагащи публични услуги, съществуват силни отрицателни нагласи и емоции.
Основните причини за това, гражданите виждат в тяхното монополно положение, недостатъчното качество на предлаганите услуги и силната централизация.

През този период, стремежа ми беше да потърсим с ръководството на Общината ресурси и резерви за подобряване на качеството на административното обслужване. С Кмета на Община Бургас се обединихме около необходимостта за ускоряване работата по изработване на стандарти за всяка административна услуга, които да бъдат публични; да се актуализират Хартата на клиента и стандартите за административно обслужване; Етичния кодекс за поведение на служителите и заедно с Европейския кодекс за добро поведение на администрацията да се отпечатат в нов тираж.

И през това полугодие въпросите свързани с управлението на етажната собственост са най-многобройни, независимо че в сравнение със същия период на 2011 г. те са намалели от 59 на 45.

Проблематиката на жалбите отразява сложните взаимоотношения между собствениците в сградите с режим на етажна собственост - от изграждане и функциониране на общите събрания и сдружения, разпределение на разходите за управление и поддържане на общите части до отстраняване на течове, саниране, енергийна ефективност и т. н.

В резултат на положените усилия от общинската администрация, Обществения посредник и активната информационна дейност на бургаските медии в нашия град, към края на полугодието от обявените 4683 сгради в режим на етажна собственост са регистрирани - 2881 или 61,52%.

Това е един добър количествен резултат и заслуга за него имат избранитеръководства и управители на етажната собственост. Тези граждани заслужават нашето уважение и подкрепа.
За пореден път настоявам да се изградят по териториални дирекции и микрорайони, сдружения на управителите на етажната собственост, с оглед подобряване взаимодействието и съвместната работа с органите на местната власт и местното самоуправление.

В същото време, цифрите показват, че се е изчерпил екстензивния подход за изграждане на общите събрания. От началото на 2012 г. се е увеличил само с 115 или 2,46 %, броя на новорегистрираните етажни собствености. Само една заявка за регистрация на сдружение на собствениците е подадена на територията на общината и това е в ТД "Приморие".

Това означава, че шансовете за участие на етажните собствености в програмите за саниране и енергийна ефективност са минимални към този момент, защото сдружението е необходимо условие за кандидатстване.
Подценява се изработването на технически паспорти на сградите. Липсата на технически паспорти не дава възможност на собствениците да видят истинското състояние на сградите в които живеят и да предприемат своевременни мерки за тяхното ремонтиране и продължаване на периода им на безопасна експлоатация.

В тази посока е необходимо администрацията да приложи и санкцията, като стимул за ускоряване на този важен процес.
Сигурността на всяка сграда е сигурност и за нашия дом и град.

Социалните проблеми се нареждат на второ място по количество и запазват своя брой - 35 за двете полугодия. Все повече хора, най-вече възрастни, самотни и с увреждания, изпитват остро последиците от икономическата криза. Млади семейства и самотни майки, най-често без постоянна работа, търсят съдействие за предоставяне на общински жилища.
Поради ниски доходи част от тази категория граждани се лишават от продукти, лекарства и услуги от жизнена необходимост.

Много остра е липсата на програми и средства за осигуряване на социални асистенти на хората с увреждания. Ежедневно се увеличава броя на хората, които искат да се хранят в социални трапезарии.

Жалби има от млади майки, които поради некоректно поведение на работодателите не могат да се ползват от социалните плащания и отпуски за майчинство.

Хората с увреждания са лишени от средства в периода на преосвидетелстването на решения на ТЕЛК. Увеличава се броя на хората, които търсят еднократна помощ от общината. Поради липса на средства в бюджета на страната се намалява обема на предлаганите социални услуги.

Влошаването на качествата на живот и неясната перспектива, поражда страхове и напрежение в различни социални групи.
Общинската администрация, в рамките на своите правомощия и възможности, полага усилия и грижи за решаване на съществуващите проблеми, но това не е достатъчно.

Броят на гражданите, търсили съдействие за решаване на проблеми в областта на трудово-правните отношения по понятни причини е твърде висок - 29 - 2011 г. - 25 - 2012 г. Силно деформираните взаимоотношения между работници и работодатели, особено в сферата на строителството, услугите и туристическия бранш и липсата на работа, създават напрежение, както сред младото, така и сред възрастното поколение.

Независимо от повишения контрол от страна на държавните органи, продължава практиката да се работи без трудови договори, социално и здравно осигуряване, нарушение на работното време, не се изплащат своевременно работни заплати и осигуровки.

Масово явление е да се принуждават работниците да подписват трудови договори за 4 ч. работен ден, а да работят по 8 ч. и повече.

Растящата безработица и чувството за несигурност е източник на растящо недоволство, което ако не се овладее ще ескалира.

Независимо, че Обществения посредник няма правомощия свързани със съдебната власт, прокуратурата и полицията, гражданите продължават да търсят консултации и съвети при различни казуси, в които попадат. През 2011 г. - 29 души са потърсили съдействие, а през същия период на 2012 г. - 27 бр.

В тази сфера продължава, според мен, да се формира недоволство сред населението. Рязкото увеличаване на ролята и мястото на съда, прокуратурата и полицията, в регулиране на междуличностните и публични отношения, къде основателно къде неоснователно, акумулира силен негативизъм към тяхната работа.

Нарастването на цените на адвокатските услуги и съдебните процедури, лишава значителна част от населението от качествена и справедлива съдебна защита.

В общественото и индивидуалното съзнание се формира представата за силна политическа зависимост и корумпираност на всички звена от структурата на тези особено важни за общественото здраве и жизненост системи.

Чувството за справедливост е една от най-важните структуроопределящи съставки на общественото съзнание.
Липсата на справедливост, с което се характеризират до голяма степен днешните обществени отношения, демотивира гражданите за съзидателни усилия и лишения в името на съграждането на нова социална, икономическа и политическа среда.

Проблемите са от най-различен характер - изпълнителни дела за просрочени задължения към Топлофикация, В и К, ЕВН, мобилни оператори;имуществени отношения; съдебни процедури за възстановяване на наследнически имоти и земи; неправомерни действия на съдебни изпълнители; обжалване на административни актове и т. н.

2. Устройство на територията, незаконно строителство, транспорт, паркинги, улици; държавни служби, благоустройство.

Въпросите с урегулиране на поземлените имоти, разлики и несъответствия между старите и новите кадастрални карти, гранични спорове между собственици, сигнали срещу незаконно строителство, издаване на скици на имоти и строителни разрешения, непрекъснато засягат интересите на много физически и юридически лица.

През първото полугодие на 2011 г. и 2012 г. са подадени по 21 жалби.

И през това шестмесечие продължава сагата с разрушаване на незаконните строежи в района на рибарското селище в района на парк "Росенец".

Натрупаните с години проблеми и толерираните от предишни общински и държавни органи нарушения, създават очаквания сред част от обитаващите, че нещата ще се оставят недовършени или някои ще бъдат привилегировани.
Аз считам, че действията които предприе общината и държавните органи са правилни и необходими и тяхната реализация ще регулира на принципна основа бъдещото рибарско селище.

Според омбудсмана не трябва да се замразява, а да се ускори изграждането на жилищната сграда по спечеления проект за социално слаби, млади семейства и да се търсят други възможности за увеличаване строителството на подобни жилища.

Бургаската община не трябва да допуска колебания в тази посока. Ако общинската администрация и общинският съвет не са в състояние сами да вземат решение, най-правилния подход е да се допитат до мнението на бургаските граждани.
Не бива да бягаме от острата дискусия по създаване на условия за ускорено изграждане със собствени и привлечени по програми средства за жилища на българските цигани, живеещи в нашата община.Интеграцията на тази част от населението задължително преминава, според мен, през създаване на съвременен бит и условия на достоен живот, образование, здравеопазване и работа.

Всяко забавяне ще се отрази крайно неблагоприятно на следващите поколения и нашите деца ще ни съдят за бездействието.

Друг проблем е значителния брой жилищни сгради в общината, които по различни причини са без удостоверение за експлоатация или популярния акт 16, но се обитават от собствениците.

Продължават да съществуват нерешени проблеми между инвеститори, строители, Община Бургас, ЕВН и В и К. Например все още се среща строителя да е построил сградата в посочения в договора срок, но ЕВН или ВиК да не са осигурили в сроковете съществуващи в сключените договори с инвеститора съответните услуги - ток и вода. Оправданията са най-често, че няма съответната инфраструктура или, че общината е забавила отреждане на терен за изграждане на трафопост.

Крайно неприемливо е гражданката М. Димитрова да подава 4 искания, едно към ТД "Освобождение" и 3 към Община Бургас и в продължение на 5 месеца, началника на отдел "Кадастър, регулация и геодезия" - г-жа Р. Кирязова да не дава писмен отговор на гражданката за причините за забавянето или отказа - да се издаде скица на собствения й имот.

По критериите на Европейския кодекс за добро поведение на администрацията, това е проява на лошо администриране и представлява грубо нарушение на Хартата на клиента и стандартите за административно обслужване и Етичния кодекс за поведение на служителите на Община Бургас.

Въпросите свързани с транспортното обслужване, състоянието на улиците и паркирането в нашия град и общината вълнуват гражданите.Видими са положителните проблеми, резултат от утвърждаващия се принцип на цялостната подмяна на инфраструктурата, разположена под уличната мрежа и след това полагане на качествена настилка. Увеличи се броя на велосипедните алеи, паркоместата. Разширяват се зоните за краткотрайно паркиране т. н. "синя зона". Това се посреща с разбиране и подкрепа сред една част от гражданите и с остра критика и отричане от друга. През 2011г. са постъпили 12 жалби, а за същия период на тази година те са нараснали на 20 и засягат въпроси с паркирането по тротоарите и зелените площи; забавения ремонт на улиците през тази година; високите цени за репатрирането на автомобилите паркирали неправилно; разчертаване на "синя зона" по улици, които са в лошо състояние; разширяване на велоалеите; поставяне на знаци; поддържане на пътната маркировка и др.
По някои въпроси с благоустрояването на нашия град и общината и през това полугодие, гражданите търсят съдействие в приемната на Обществения посредник. В сравнение със същия период на миналата година обаче, жалбите са намалели от 16 на 10.

Като отчитат настъпилите положителни промени в благоустрояването на жилищните райони и особено поддържането на парковите зони и зелените площи, гражданите поставят критично въпросите със състоянието на междублоковите пространства; детските площадки, в някои зони; градинките пред жилищните сгради.
Запазва се броя на гражданите, потърсили съдействие за решаване на проблеми от компетенцията на държавните органи - 17 за двата периода.

В резултат на засиления контрол от страна на НАП се предявяват искания за погасяване на задължения преди 7-8 г. заедно с наказателните лихви.

Гражданите, според мен, с основание негодуват, защо тези претенции през изминалите години не са били заявявани. И през този период гражданското сдружение "Морски сговор" отново е изпратило своето несъгласие с това което се случва в района на рибарско селище на парк "Росенец", казва омбудсмана.

Продължават жалби на граждани притежаващи ЖСВ веднъж срещу приключване на процедурата по обезщетение и втори път срещу забавянето с няколко години на изплащането му. Силна е реакцията от страна на бизнеса срещу представяне на една и съща информация в НАП и Агенцията по вписванията.

3. Местни данъци и такси, екология, общинска собственост.

Основните приходи в общинския бюджет се формират от местните данъци и такси. Подчертани са усилията, които полага общинската администрация за повишаване на процента на събираемост. Налице е и повишена критичност от страна на гражданите за предявяване на задължения от минали години, за които те не са били информирани. Жалбите през периода са нараснали от9 на 12 през 2012г. Съществуваше недостатъчна координация между дирекцията и службата на КАТ при удостоверяване на притежанието на МПС, но след проведена среща въпроса е решен и гражданите, вече не си губят времето между двете институции. Жалби имаше и срещу размера на таксата за смет за неизползваемите имоти. Не малка част от гражданите не знаят, че могат в края на предходната година да заявят в данъчната служба статута на имота.

Основният проблем тук, според мен, е неправилното изчисление на т. н. "такса смет", като промил от данъчната оценка на имота. Лесна за смятане и събиране, но несправедлива по съдържание, тя се превръща във втори имуществен данък, който не стимулира гражданите да се грижат за намаляване, разделно събиране и оползотворяване на отпадъците.

Количеството на формирането на отпадъците трябва да бъде водещо, а не данъчната оценка на имота.
Убеден съм, че гражданският натиск в тази посока ще се засилва и предлагам след широка дискусия да се предприемат мерки в нашата община за прилагането на закрепения в законова форма принцип.

Въпросите с опазване на околната среда на територията на общината са на вниманието на общинската администрация и гражданите. Общ е стремежа да създават условия за опазване на въздуха, водите и почвата от замърсяване. От 7 за 2011 г. жалбите и сигналите са нараснали на 10 за периода. В тях гражданите поставят въпроса за спазването на утвърдените стандарти за изхвърляне на изгорели газовена част от старите автобуси и товарни коли. Известно е, че въздуха в нашия град по съдържание на фини прахови частици е един от най-замърсените. Традиционно се поставят и проблемите със скитащите кучета и особено нарасналата популация на уличните котки. Считам, че действията на част от гражданите, които хранят на улицата тези животни са укорими и обществено неприемливи.

Една част от жителите и собствениците на имоти в с Изворище подадоха колективна жалба срещу изграждането на кариера за скални материали в района на селището. Сигнали има за липсата на реакция в борбата срещу гъсениците в някой точки на града, които освен, че унищожават листната маса на дърветата, създават и дискомфорт сред обитателите. Трябва да се забрани на територията на общината използването на "въздушни метли" за почистването на алеи и улици.
Ежегодно намалява броя на жалбите от страна на гражданите свързани с проблемите на стопанисването на общинската собственост от 8 през 2011 г на 2 бр. през това полугодие. Независимо от подобрената дейност в това направление, считам че са необходими определени усилия и конкретни действия за решаване на проблемите с имотите на общината с необитаеми жилищни сгради.

Необходимо е да се търси справедливо решение и с тези имоти общинска собственост, в които са изградени жилища с отстъпено право на строеж. Независимо, че този проблем го поставям няколкократно, няма ясна позиция по него. Считам, че в условията на криза може да се намерят разумни цени, които да стимулират собствениците на такива сгради да си закупят прилежащите имоти включително и на разсрочено плащане.

4. Топлофикация, мобилни оператори, В и К, ЕВН.

Дружествата предлагащи публични услуги непрестанно акумулиран недоволство сред гражданите.
За разлика от В и К, Топлофикация - Бургас и ЕВН, с които потребителите значително по-лесно осъществяват контакти и получават отговори на своите жалби, комуникацията с мобилните оператори е силно централизирана и затруднена.
Новината в тази проблематика е, че по настояване на Омбудсмана на Република България, Върховния касационен съд прие тълкувателно решение и обяви, че битовите сметки са "периодични плащания" по смисъла на Закона за задълженията и договорите и давносния срок за принудително събиране на дължимите суми е 3 години.

Жалбите срещу Топлофикация - Бургас и топло-разпределителните дружества са намалели от 21 бр. на 15 бр. за първото полугодие на тази година.

Всички жалби са свързани с начислени суми за ползвана топлоенергия за отопление, топла вода или инсталационна такса. Срещу част от гражданите, ръководството на дружеството справедливо е завело искове за принудително събиране на задълженията.

Моята позиция е, че ако няма нарушения при начисляване на дължимите суми всеки потребител трябва да си плаща цената на ползваната услуга.

Гражданите и управлението на етажната собственост, трябва да отделят по-голямо внимание и грижи за защита на своите права и интереси, чрез изучаване на Общите условия и контролиране на потреблението.
Фрапиращ е случая с гражданката Стойна Иванова Колева от ж. к. "Бр. Миладинови" обслужвана от СМК "Монтажи", които са й начислили за 1 куб. м. топла вода за м. януари тази година сумата от 343.16 лева.

След жалбата си до мен и проведените разговори с ръководството на "Топлофикация" и СМК "Монтажи" в отговор на подадената от нея жалба и изпращат нова фактура за 410.42 лева. Обясненията са, че тя е останала единствен потребител във входа и затова цената е толкова висока.
Според мен, служителите от двете дружества не са спазили изричното изискване на чл. 78, от Наредба № 16-334 от 06.04.2007 г., да информират писмено потребителите в сградите, когато топлинния товар на отоплителните тела или битово-горещо водоснабдяване е намален с над 50% от проектния. Потребителите в едномесечен срок разглеждат това съобщение и писмено изразяват становището си.
Това, по думите на гражданката, не е извършено.

Подобни текстове се съдържат и в Общите условия на Топлофикация - Бургас - чл. 5 и чл. 46. След интервюто по проблема по БТВ, националните и местните печатни и електронни издания, начислената сума на гражданката е опростена.

Най-висок е ръстът на жалбите на гражданите срещу мобилните оператори от 1 през миналата година на 13 през това полугодие.

Всички са свързани с подписани договори и изпратени фактури за дължими суми. Изключително сложна, особено за възрастните хора, процедура и възможности за обжалвания. Моят съвет е гражданите в напреднала възраст да не вземат решение сами и подписват договори без присъствието на своите деца и внуци.

Съществено са намалели жалбите към ЕВН от 23 за същия период на миналата година на 5 през тази година. Поставените въпроси са за цената на услугите по възстановяване на електро-подаването след спиране на тока; неизпълнение на договор за осигуряване на електрозахранване.
Сравнително на едно ниво се запазват подадените жалби срещу В и К - Бургас - 7 за миналото и 6 за това полугодие.
По жалба на жител от с. Брястовец за прекъснато водоснабдяване от няколко години, след разговор с изпълнителния директор, водоснабдяването е възстановено.
По мое настояване беше проведена среща при Кмета на Община Бургас за регулиране на отношенията между дружеството и общинското предприятие "Общински имоти" при откриване на партиди на новонастанени наематели.

5.Образование, здравеопазване, търговска дейност, обществен ред, други.

В сферата на образованието се запазва броя на потърсилите съдействие от Обществения посредник за решаване на съществуващите пред тях проблеми - 7 за 2011 г. и 8 за същия период на тази година. Преобладаващата част са свързани с въпроси за осигуряване на места на деца в детските градини; заплащане на утвърдени такси; прехода от детска ясла в детска градина; участие в обявен конкурс и една жалба за коригиране на утвърдените цени за ползване на построените спортни площадки.

С ръководството на направление Образование в Общинската администрация сме търсили справедливо решение на поставените от гражданите въпроси.

По проблемите на здравеопазването 7 души са потърсили помощ през първото полугодие, докато през 2011 г. са били 9.
Във връзка със сигнал от гражданско сдружение "Онкоболни и приятели" се проведаха две срещи с гражданите, зам.-кмета по здравеопазване и директора на онкологичния център, на които се обсъдиха поставените от пациентите проблеми. Ръководството на сдружението беше информирано за предприетите от Общината мерки за подобряване на материалната база и качеството на медицинското обслужване. Директорът на центъра остро постави въпроса за липсата на лекари специалисти и риска от този проблем да се засилва в близките години.

Други въпроси са с тютюнопушенето пред заведенията за обществено хранене, разположени в подблоковите пространства; шума;качеството и достъпността на медицинското обслужване на бездомни и здравно неосигурени граждани.

През това полугодие са намалели два пъти жалбите на гражданите свързани с обществения ред от 13 на 6.
Независимо от това продължават колективните жалби срещу шумувото замърсяване от заведението "Джубокс" на ул. "Цар Иван Шишман"; механа "Къщата" на ул. "Рилска" 8; демонстративно паркиране на скъпи автомобили на ул. "Св.Св. Кирил и Методий" в района на кафе "ВИП" независимо, че това е забранено. Шумовият терор е най-острия проблем, по който администрацията необяснимо защо не предприе мерки да реши, чрез инициатива за промяна на законодателството и закупуване на мобилни уреди за измерване на нивото на шума.

В направление търговска дейност са постъпили 3 жалби - една за заведение в морската градина; друга за незаконно действаща баничарница в подблоковото пространство и срещу процедура за отдаване на търговска площ.

Нараснал е броя на гражданите подали сигнали и потърсили съдействие от Обществения посредник в направление Други от 13 на 19 през тази година. Това са въпроси извън разгледаните по-горе, от други общини и населени места - Айтос, Созопол, Несебър, М. Търново, Средец, Карнобат, Кърджали и Стралджа.

Проблематиката е от най-различен характер - имотни проблеми; застрахователни договори; наемни отношения; отглеждане на пчели в населени места; теглени кредити; В и К и т. н.

Предложения към Общинската администрация:

1. Да се ускори работата по изработването на стандарти за всяка административна услуга, в която да се опишат не само необходимите първични документи, но и времетраенето на всяка процедура.
2. Да се прилагат и административни мерки към тези етажни собствености , които не са привели дейността си в съответствие с изискванията на ЗУЕС.
3. Да се възстанови работата по изграждане на социални жилища.
4. Да се забрани на територията на населените места в общината използването на "въздушни метли" за почистване на улици и алеи, защото те са вредни за здравето на гражданите.









Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Тоз не е ли Таньо Атанасов.Дърт номеклатурчик. Взел , че станал защитник. Айде бе.
Aнонимен
на 02.08.2012 г.
0
 
 
шшшшшшшшш кой ще го чете това бе???
Коментарите са на публикуващите ги. Burgas24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Новини от Бургас:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Декември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Зима 2024/2025 г.
51-ото Народно събрание
Катастрофи в България
Грипна епидемия обхвана страната
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Бургас и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@burgas24.bg

За реклама:
Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Бургазлии във facebook
RSS за новините
Статистика: