© | По трасето на Бързата автобусна линия, част от проекта "Интегриран градски транспорт на Бургас", ще бъдат изградени общо 40 броя нови и модерни спирки. Те ще осигуряват слизането и качването на пътниците в двете посоки на маршрута на BRT. Някои от тях ще бъдат разположени на ново място, а други на мястото на сега съществуващите. Това стана ясно по време на поредното обществено обсъждане на проекта за интегриран градски транспорт в Община Бургас, на което присъстваха зам.-кметът Красимир Стойчев, зам.-кметът Атанаска Николова, Руска Бояджиева - координатор по проекта, главния архитект на общината Веселина Илиева и проектантския екип, избран да изработи проекта.
Новите спирки ще бъдат съоръжени с платформи на нивото на автобуса за хората с увреждания, които ще бъдат отопляеми против заледяване зимно време, рампи, места за сядане, заслони от слънцезащитно закалено стъкло, предпазващи от дъжд и вятър, информационна система, машини за продажба на билети, павилиони за вестници. На големите станции са предвидени места за хора с увреждания, за майки с малки деца и колички, и тоалетни.
На спирките на BRT няма да има джоб, те ще бъдат изградени до бордюра, за да може качването и слизането на пътници да става максимално бързо. Спирките на Бързата автобусна линия са проектирани така, че да дават най-добра възможност за прикачване към всички други градски и извънградски линии на обществения транспорт.
По време на обсъждане бяха представени още схемата на бързите автобусни линии, новата визия на Автогара ЮГ и на терминала в "Меден рудник", както и Централната автобусна спирка.
BRT линията е проектирана така, че да прави бързи и удобни връзки с всички останали автобусни линии и ще дава възможност на пътниците да комбинират пътуването си до всяка дестинация със закупуване на един билет, независимо от броя на прикачванията.
Бързата /BRT/ линия ще е с дължина 15 км., а трасето й е разделено услковно на 2 линии - едната към к-с "Славейков", втората към к-с "Изгрев". Тя ще започва от к-с "Меден рудник", където ще бъде изграден нов модерен терминал на мястото на сегашното кръгово обръщало за автобуси и тролейбуси. Той ще има система за видеонаблюдение, буферен паркинг за изчакване на 6 автобуса, санитарни възли, информация в реално време и озеленяване.
От станция "Меден Рудник" новите еко автобуси, които ще се движат на всеки 3 мин., ще се отправят по бул. "Захари Стоянов" - ул. "Тодор Александров" - ул. "Спортна" - ул. "Индустриална" - ул. "Иван Вазов" до ул. "Христо Ботев". Оттам единният маршрут продължава по ул. "Христо Ботев" до Централната автобусна спирка, която ще бъде изградена на ул. "Сан Стефано", пред площада на сградата на Бургаски свободен университет, по бул. "Стефан Стамболов" до кръговото в района на х-л "Мираж", където се разклонява на две - към комплексите "Изгрев" и "Славейков".
Широк обществен достъп и отваряне към морето ще осигури новият терминал "Юг", който ще бъде на мястото на автогара Юг. Основната му цел е да свърже пътникопотока от града с автобусните линии към Северното и Южно Черноморие и да осигури връзка с ж.п. гарата, бъдещата зона за обществен достъп и морската гара на пристанището, както и със Сарафово и летище - Бургас. Идеята е там да се оформи нов гаров площад с озеленяване и сграда.
Сградата ще бъде с две лица - фасадата ще е разположена към пътното платно, а автобусите ще минават зад нея. Тя ще разполага с чакалня за пътници, санитарно помещение, стая за майки с деца, санитарни възли, каси за билети, павилион за вестници, кафене, служебни офиси за шофьори, инспектори и диспечери, багажно помещение и туристически информационен център. Връзката на този терминал с BRT линията ще се осъществява по бул. "Иван Вазов".
С реализирането на проекта ще бъде реализирана цялостна рехабилитация по трасето на BRT линиите, разчертаване на BUS лентите, по които ще се движат само автобусите на градския транспорт и осигуряване на приоритет за автобусите на кръстовищата.
Зам.-кметът Атанаска Николова посочи, че тези дейности обхващат първата част на проекта за интегриран градски транспорт, която трябва да е готова до април 2014 година. Вторият етап ще е изграждането на буферните паркинги по крайните спирки, така че гражданите да не влизат в града с колите си, както и обновяване на автогара Запад, която пък ще даде връзката с междуселищния транспорт, но той ще залегне в следващия програмен период.
Обсъдени бяха и трасетата на бъдещите велоалеи, свързани с проекта. Те ще бъда вписани в цялостната транспортна схема на града и ще допълват двете бързи автобусни линии. Велотрасетата са разделени условно на 5 линии - транзитна, допълваща, рекреационна и др. Велосипедистите ще могат да се прикачат на всяка една от тях максимум за 3 мин., а оттам за 20 мин. най-много ще достигат до желаната от тях дестинация. Те ще бъдат разчертани сегрегирано, където е възможно извън пътното платно, успоредно на него или върху него - където няма друг вариант.
Всички градски комплекси са включени в новите 20 км. велоалеи, като до най-многолюдния к-с "Меден рудник" ще се стига по 2 вело линии - едната минаваща по бул. "Тодор Александров", втората - по бул. "Индустриална". Големите търговски центрове също ще влязат в схемата на новите велоалеи чрез транзитни трасета. Идеята велотранспорта да се превърне в алтернатива и предпочитан начин на придвижване пред другите видове транспорт в рамките на града.
В обсъждането участваха още управителят на "Бургасбус" инж. Петко Драгнев, изп.директор на Пристанище - Бургас Диян Димов, омбудсманът Таньо Атанасов, много архитекти и заинтересовани граждани. |