Според концепцията, която бе представена в петък вечер на обществено обсъждане, ул. "Княз Борис I" ще поеме трафика между два срещуположни булеварда в града - "Демокрация" и "Мария Луиза". Това ще стане възможно след пускането на подземната улица, която на практика представлява байпас между улиците "Княз Борис I" и "Гурко". Авторите са убедени, че това ще облекчи трафика, съобщава "24 часа".
Идеята никак не се хареса на хората от ж.к. "Възраждане", които присъстваха на публичното обсъждане. Те подчертаха, че превръщането на "Княз Борис I" в двупосочна означава загуба на много места за паркиране, което е един от основните проблеми в тази част на града.
"Безспорно с въвеждането на бърза автобусна линия и подземната улица през площад "Тройката" транспортната структура на централната градска част сериозно се променя, но това не е достатъчна причина автомобилния трафик силово да се вкарва в жилищния квартал", заяви арх. Костадин Христов.
Той е депозирал до екипа на проекта становище, което съдържа и конкретни предложения. Според него трафикът между двете срещуположни части на града трябва да се разпредели между улиците "Княз Борис I" и "Сливница". Той предлага и въвеждането на зони, в които да се кара с 30 км/ч, което е една от идеите на фондация "Безопасни улици от Валя", чийто основател Михаил Попов също присъства на обсъждането.
Авторите на проекта признаха, че не е обсъждан вариант, при който "Княз Борис I" да остане еднопосочна. Един от тях - инж. Ханджиев "извън сценария" разкри, че има идея под Борисовата градинка са се строи подземен паркинг. Изпускането силно притесни арх. Димитър Алексиев от общината, който побърза да уточни, че това предстои да се обсъжда и все още не е решено.
С много емоция в обсъждането се включи общинският съветник от НФСБ Ангел Божидаров, който освежи експозето си с аналогии за транспортни решения от големите европейски столци като Париж, Рим и Мадрид. Според него в никакъв случай не трябва да се затваря за движение ул."Васил Левски", която е успоредна на "Княз Борис I". Новата транспортна схема предвижда тя да е пешеходна в частта между "Ботева" и бул. "Стефан Стамболов", а един от аргументите на авторите на проекта, посочен от арх. Ани Маркова е конфликтната пресечка с "Ботева", където често ставали катастрофи.
Съмнения, че се работи на парче и общината не синхронизира отделните си проекти дойде от изказването на арх. Росица Златанова, която е ангажирана с реконструкцията на горната част на ул. "Александровска".
"При така предложената от проектантите организация на движението в участъка от пл. "Тройката" до ул. "Сан Стефано" проектът за пешеходна зона по "Александровска" -ІІ етап не само ще се компрометира композиционно, но и ще се наруши ритъмът на пешеходното движение, тъй като нашият екип е предвиждал редуване на автомобилно преминаване по ул. "Левски", ул. "Пробуда" и ул."Самуил" с успокоени пешеходни пространства, включващи пиацети по кръстовищата на ул. "Александровска" с ул."Любен Каравелов", с ул. "Македония" и с ул. "Христо Фотев". В проекта, предложен на обществено обсъждане, този ритъм се нарушава", категорична е Златанова.
Друг архитект - Събин Попов, който живее на ул. "Раковска" пък посъветва специалистите, които изработват транспортинте схеми, да се разходят по улиците, за да не вземат смешни решения. Той даде за пример улична лампа, поставена на конфликтно място на ул. Раковски" 30 и няколко пъти ударена от автомобили. Инж. Чанка Коралска от общината заяви, че е запозната с проблема и той бъде отстранен.
Не ми стана ясно на какво основание авторите на проекта са определили посоката на движението в даден участък, направили ли са проучване например колко домакинства има в даден участък, с колко автомобила разполагат те, колко гаража се използват и колко не, дали са преброили колко коли има паркирани сега в даден учстък и колко ще могат да бъдат паркирани след като бъде изпълнен проекта, коментира пред "Твоят ден" Михаил Попов от "Безопасни улици".
Критики от присъстващите си навлече и проектът за централна градска спирка на ул. "Сан Стефано" заради това, че захапва част от пътното платно и трайно ще затрудни трафика.
Бургазлии, които имат предложения за промени на транспортната схема, все още могат да ги изпратят на обявените в сайта на общината имейли.