Предложение: Ваучери за почивка в България, за всички, които искат да се ваксинират
Стикерите за 100% ваксиниран персонал, които започват да се поставят на хотелите са дискриминационни и ще доведат до много и различни проблеми за бизнеса. Това са категорични от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА). На първо място натиска да се имунизират служителите на всяка цена води до отлив на персонал, което създава още един много сложен за решаване и опасен за бизнес проблем, обясни зам.-председателят на БХРА Веселин Налбантов.
Имунизацията трябва да е доброволна и да отчита индивидуалните здравни нужди и особености, а не да се използват принудителни и насилствени методи като обществена или фирмена "принуда“, подчерта той. Има хора, на които по здравословни причини не може да бъде поставена ваксина и такива, които вече са преболедували и имат достатъчно антитела и затова не искат да се имунизират веднага, обясни Налбантов.
И допълни, че в сложната ситуация, в която съществуването на бизнеса е поставено на карта, изключително краткия летен ваканционен сезон, фактът, че хотелиерите са единствения туристически бранш, който не е получил помощ, за да оцелее от държавата, натискът с поставянето на стикерите за ваксинация може да се окаже последната капка и да прелее така чашата, че да доведе до фатални последици за хотелския бизнес, а дори и до фалити.
Без персонал няма как да се предлага качествен туристически продукт, а колегите вече се оплакват, че наред с все по-големите им затруднения да намерят служители за кратки сезон, сега и малкото наети отказват да се явят на работа от страх, че ще ги накарат да се ваксинират принудително, а те по различни причини не искат да стоят това, обясни председателят на БХРА Георги Щерев. Като за пореден път подчерта позицията на БХРА за приоритетно ваксиниране на заетите в туризма, но при отчитане на индивидуалните здравни особености на служителите в сектора.
Поставянето на стикери за ваксинация е дискриминационно, подчерта Щерев. И допълни, че идеята води след себе си няколко съществени проблеми. На първо място поставянето на стикерите само на някои хотели автоматично води до презумпцията, че всички останали места за настаняване освен тези с лепенките на вратите са опасни. Ако в съседния хотел са имунизирани само 90 или 50 на сто от служителите, това означава ли че той е несигурен или пък персоналът не спазва противоепидимичните мерки, пита риторично председателят на БХРА.
Няма работеща политика, която да е наложена с насилие и да е в разрез на интересите на персонала, бизнеса и съответния бранш, подчертават от БХРА. От национално представената туристическа организация с 36 регионални секции са категорични, че ваксинационния процес е от изключително значение, но че имунизацията не може да бъде наложена с насилствени методи. Вместо това трябва да се помисли за стимули, които да доведат до по-ефективен процес на ваксинация и едновременно с това да се активира българския туристически пазар.
Сред идеите, които от БХРА лансира отдавна е държавата да предостави ваучери за ваканция у нас на всички, които предстои да се ваксинарат. За да се достигне до 70 на сто имунизация на населението, за да се постигне колективен имунитет според специалистите, е необходимо ваксини да си поставят още около 2,5 милиона души, предвид, че една част от хората вече са се сблъскали с вируса и вече имат антитела, а други близо 1 милион души вече са имунизирани. За да ги стимулира с ваучери за ваканция в размер на 100-120 лева на човек, държавата трябва да отдели около 250-300 милиона лева.
На пръв поглед тази сума може да не изглежда малка, но ако не бъде разходвана с тази цел, държавата впоследствие ще загуби много повече от евентуално бъдещо затваряне на бизнеси. Така че ако не предприеме нужните мерки и не отдели средства за подпомогне бизнеса и да стимулира процеса на ваксинация, догодина държавата ще похарчи много повече в опитите си да преодолее новия, по-страшен колапс на икономиката, който ни очаква, ако бъдат затворени и има масови фалити в основополагащ сектор за икономиката ни като туризма, а той ще повлече и други сектори, с които е свързан, подчерта той. От БХРА се надяват подобни стимули за имунизация да доведат и до по-голяма заетост през есенно-зимния сезон,
Вместо да се създава допълнителен хаос и отново да се разделя туристическия бизнес, по-ефективно ще е са се проведе бързо информационна кампания, чрез която България да се заяви пред света като сигурна и безопасна дестинация, както и да се изтъкне, че местата за настаняване взимат мерки, за да гарантират здравето на туристите и няма регистриран случай на заразяване на посетителите в български хотел.
Спешно трябва да се посочат ковид хотели за морските ни курорти и да се посочи при какви условия ще работят те. Това е от определящо значение за организиране на летни ваканции у нас от страна на големите международни туроператори.
Необходими са и ясни и конкретни правила за разхлабване или затягане на мерките. И да се въведат мерки, подобни на тези с Румъния и с други страни с ниска заразяемост и висок процент на имунизация за отпадане на всички ограничения за влизане в България, ако искаме да има поне някакъв летен сезон, подчертават от организацията. Освен това БХРА настоява да се освободят всички деца до 12 години от необходимостта да представят тестове при влизане в България. Задължително е да се договорят зелени транзитни коридори, за да не загубим и тези пазари, от които все пак имаме шанс за резервации през това лято, категорични са от БХРА.
Според експертите на БХРА е необходимо минимум веднъж седмично да се предоставя актуална информацията за предприетите мерки, в което да се ангажират и дипломатическите мисии на България в чужбина. Както и спешно да заработи чат бот, който да отговаря бързо и с точна информация на въпросите на всички, които имат интерес към ваканции у нас.
Повече от месец мина от работата на служебния кабинет, но не се предприемат реални действия, които да окажат влияние, само безплодни срещи и надежди и легловата база е празна, а за нас всяка минута е ценна. За съжаление, нещата вървят много бавно не само заради необходимостта от пари, а и от липсата на организация и съгласуваност между отделните ведомства. Решенията на гореописаните проблеми не са по силите само на Министерство на туризма, а изискват да се стиковат действията на няколко министерства и е добре, макар и да е кратко времето, да се координират нещата и се вземат бързи решения, съгласувани с бранша, подчерта Щерев.