Консултантите са в Бургас, за да се запознаят на място с актуалното състояние на градската транспортната схема и да помагат при подготовката на апликационна форма, с която да се кандидатства за европейско финансиране с проект на стойност около 50 млн. евро. Според сроковете, заложени в техническото задание на проекта, за 34 седмици трябва да бъде готов окончателният вариант на апликационната форма за кандидатстване. За главен консултант по бургаския проект е избрана компанията ARUP, която има 10 000 служители и офиси в над 100 държави. Шеф на консултантския екип ще бъде Петер Бургес, който вече е наричан шеговито от колегите си Петер Бургас.
„В Бургас искаме да създадем транспортна система на световно ниво. Амбицията ни е да създадем модел, който да послужи за пример на останалите български градове", каза по време на срещата Гуидо Брюгеман.
Работата по подготовката на апликационната форма за кандидатстване ще премине в три фази:
1. Маркиране на обхвата и съдържанието на проекта. Събиране на информация за града от най-разнообразен характер. Евентуално до месец април тази година трябва да бъдат изготвени няколко варианта на проекта, от които да се избере най-добрият.
2. Усилена работа по разработване на избрания вариант и старт на предпроектните проучвания за установяване на неговата реална приложимост - инженерен дизайн, определяне на финансовите му измерения.
3. Оформяне на апликационен формуляр, който се представя на Европейската комисия.
Според предварителните разчети пълният комплект документи за кандидатстване трябва да е готов през ранната есен на 2009 г.
Участниците в срещата още днес преминаха към работа по същество. Консултантите започнаха да се запознават с моментното състояние на системата на градския транспорт в Бургас. Община Бургас осигури помещения за офиси на консултантите и определи координатори, които да улесняват достъпа им до необходимата информация.
Бургас беше избран за пилотен град при реализацията на мащабен проект от този тип, измежду шестте най-големи града в България.
В описанието на бургаския проект се предвижда удължаване на тролейбусната мрежа с 19 км. до к-сите "Славейков" и "Изгрев", закупуване на 20 нови тролея, поетапна подмяна на 100 стари с нови автобуси, изграждане на интегриран център за управление на градския транспорт, включително връзки към управлението на светофарните системи, поставяне на електронни информационни табла по спирките на градския транспорт и вътре в автобусите, внедряване на системи за електронно таксуване в автобусите и тролейбусите, подобряване материалната база на "Бургасбус" и евентуално изграждане на вътрешноградска железница.
Консултантите по програма „Джаспърс" подчертаха, че политическата воля е от изключително важно значение за успешната реализация на проекта. При други подобни проекти, в други градове, се е случвало заради политически разногласия нещата да не вървят добре, посочиха те.
Абревиатурата на програма „Джаспърс" (JASPERS) се превежда като Обединена помощ в подкрепа на проекти за европейските региони. Фокусът на нейната дейност е поставен върху 12-те страни - най-нови членки на ЕС. Основни задачи: подпомагане на бенефициентите за изпълнение на висококачествени инфраструктурни проекти и усвояване на средства от еврофондовете в най-пълен обем. „Джаспърс" оказва съдействие в няколко направления - ускоряване на процесите по одобрение на търсеното финансиране; още на етап планиране посочва недостатъците на проектите, за да се отстраняват своевременно; помага при комуникацията с Европейската комисия; осигурява приемственост между отделни проекти в различни държави; следи за съответствието с европейските регламенти и директиви.
Програма „Джаспърс" е инициатива на Европейската инвестиционна банка, Европейската комисия и Европейската банка за възстановяване и развитие.