Почти няма марка автомобили, в които да няма български метал
Почти няма марка автомобили, в които да няма български метал, произведен профил или шина, или нещо подобно. Това каза пред Радио "Фокус" изпълнителният директор на Българската асоциация на металургичната индустрия (БАМИ) Политими Паунова. На 5 ноември металурзите отбелязват своя професионален празник.
"България изнася между 80 и 90% от произведената продукция в металургията. Голям е износът на мед. Производството на мед е в немска фирма – "Аурубис“, която фактически притежава завода, тъй като има потребност от тази мед. Произвежда я в България и си я изнася за техните други предприятия по Европа и света. И другият метал, който изнасяме, това е цинк и олово. Това са т.нар. метали, които са блокови метали, но много голям износ и вече все по-голям дял от цялата продукция заема следващата преработвателна степен по веригата на преработка и добавена стойност – това е производството на профили, ламарини, ленти, най-различни изделия от мед, месинг, алуминий и различни други сплави. Тези продукти фактически днес задоволяват голяма част от потребностите на европейските пазари", каза изпълнителният директор на БАМИ.
"Почти няма марка автомобили, в които да няма български метал, произведен профил или шина, или нещо подобно. Например 30% от пазара на Европейския съюз държи нашето производство на фолио в "Алкомет“ – Шумен. Така че има с какво да се похвалим, и то в следващата степен на преработка на метала до по-голяма добавена стойност. Често ми се случва да чувам "експерти“, които казват "Стига България е изнасяла суровини“. Не, България вече не изнася суровини. Изнася и готови продукти, които са от метали, които директно се влагат в производството на машини, автомобили, ВЕИ-та и всички тези неща".
Това е и перспективата на България, категорична бе Политими Паунова.
"Със Зелената сделка се очаква в десетки и стотици пъти да нарасне потреблението на тези метали. Така че бъдещето е свързано с изпълнение на целите на Европейския съюз. Не може да има дигитална трансформация, не може да има нисковъглеродна икономика без метали, защото в тези фотоволтаици, вятърните турбини, електромобилите – във всичко това количеството на метала е много по-голямо, отколкото в тези конвенционалните средства. И това дава шанс фактически на страната ни да се развива успешно", каза изпълнителният директор на Българската асоциация на металургичната индустрия (БАМИ).