© Burgas24.bg | | Размириците в Египет и полярните студове у нас отново напомниха на шефовете на пътни фирми колко ценна е солта. За капак дойдоха и наводненията край Бургас, които заляха пътя за черноморските солници. Всичко това оскъпява най-търсения продукт у нас през последните седмици и бърка в джоба на компаниите, сключили 4-годишни договори за зимно почистване на пътищата. Отпреди повече от година насам цените на инертните материали и горивата са се повишили значително, а това поскъпване няма как да се отчете в договорите, оплакват се пътни шефове. "Този, който държи солта в момента, държи и ножа, и хляба", коментират от дружествата. Допълнително оскъпяване на почистването идва и от необходимостта да се използват химикали, тъй като материалите от родните солници замръзват при по-ниски температури. Никой от пътните шефове обаче не иска да каже на какви цени се купуват в момента препаратите. Фирмите за поддръжка на пътищата в Североизтока се запасили с египетска сол миналата есен, когато цената е била 72,40 лв. на тон франко пристанище. В края на миналата зима цената е била по-малка - 67,84 лв. на тон. Сега на пристанище Варна е пристигнал само един кораб с 8000 тона египетска сол, а останалите се разтоварват в Бургас, казаха от порта. Продуктът е промишлен и не става за консумация, обясниха експерти. "Доставките от Египет и Йордания се договарят предварително по заявка и пристигат с карго кораби на Бургаското пристанище", уточни шефът на почистващата фирма "Титан" в морския град Борислав Ангелов. Значителни количества сол се купуват и от "Черноморски солници - Бургас". Местната фирма обаче не е в състояние да задоволи търсенето и затова се налага да се използва сол от чужбина. В момента бургаските солници окончателно са спрели доставките, защото са наводнени след последната морска стихия. Огромни количества сол и луга се изсипват по улиците в Бургас през последните две седмици. Само за двете най-критични денонощия от "Титан" са изразходили 190 тона сол и 300 тона луга. Срещу обледяването на улиците във Варна се използва най-вече разсол. За тази зима общината заявила 5000 кубика, каза Венцислав Атанасов, който отговаря за снегопочистването във Варна. Само за декември и януари обаче са изхарчени около 9000 тона. Неудобството при него е, че той замръзва при минус 12-13 градуса. На практика става неефективен, ако живакът падне под минус 15 градуса. Във Варна предимно зареждат разсол от девненското предприятие "Солвей Соди", защото смятат, че е по-качествен. Разсолът от "Провадсол" замръзвал при -7, -8 градуса. Оттам излиза с цена 4,88 лева на кубик без ДДС. "Провадсол" осигурява основната суровина за девненския гигант. Тя се произвежда в 40 експлоатационни сондажа, въведени постепенно от 1957 до 1991 г. ОБщият годишен капацитет на производство е 12,6 млн. куб. м. Разсолът от Девня е с близо 1 лев по-скъп.
Тази година в общинската хазна на морската столица заделените средства за снегопочистване са 1,6 млн. лева, като сумата е по-малка в сравнение с миналата година и доникъде няма да стигне, ако зимата вилнее така до 15 март. Само за нормалното движение на автомобилите по Аспаруховия мост са отишли към 50 тона антилед. Съоръжението е такова, че изисква трасето да се обработва и при температура 3 градуса, затова мостът се поддържа още от ноември насам.
Източник: в. "Стандарт" |