© Burgas24.bg | | Около 350 строителни разрешения са издадени на територията на община Бургас през първите девет месеца на годината, съобщи главният архитект на общината Веселина Илиева. Това е около 70% от броя на разрешенията за същия период на миналата година, когато те са били 520. По-голямата част от разрешенията са за вътрешни преустройства, има и такива за пристройки и надстройки на индивидуални сгради. Има издадени разрешения за строеж на търговски и производствени сгради в промишлените зони и в контактните зони на града. Доста малко са новите жилищни сгради, за които е поискано разрешение за строеж, така че общо като съотношение най-голям е спадът в жилищното строителство, посочи арх. Илиева. Тя допълни, че за отделните райони на общината спадът спрямо миналата година е различен.Арх. Илиева каза, че причините за 30-процентния спад на строителството в общината са комплексни. Освен икономическата криза, причина за отдръпване на инвеститорите е също липсата на достатъчно терени, предвидени за строителство, с влезли в сила устройствени планове и изградена инфраструктура.
Обмисля се изработването на наредба за начина, по който частни инвеститори и заинтересовани лица могат да изграждат инфраструктура на територията на общината, каза още Веселина Илиева в коментар на честите случаи, при които инвестиционният интерес към дадена територия изпреварва възможностите на общината да изгради необходимата инфраструктура. Такъв пример е зона „Д" в бургаския комплекс „Меден рудник", където има влязъл в сила устройствен план за територията, вече има построени жилищни сгради, но инфраструктурата не е изградена. Този въпрос към настоящия момент е уреден само за териториите в непосредствена близост до морето, които са засегнати от Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, посочи арх. Илиева. Там изрично е указано, че разрешенията за строеж на обекти в зона "А" и в зона "Б" се издават при наличие на необходимата техническа инфраструктура. За усвоени територии, какъвто е случаят в „Меден рудник", ангажимент на общината е да изгради инфраструктура и улична мрежа, само че това не е по силите на бюджета, каза арх. Илиева. „Това, което ние можем да направим, за да вървим в крачка, е проектиране и частична реализация по основната пътна мрежа, но частната инициатива изпреварва този процес", каза Веселина Илиева. „Наистина смятам, че това е много сериозен проблем и той е законодателен. Трябва да има промяна в закона, която да указва специфични условия за различни случаи", посочи Илиева. Законът за устройство на територията дава възможност на Общинския съвет да приеме наредба за условията и реда, по който частни инвеститори могат да изграждат съоръжения на техническата инфраструктура в определени случаи. В момента правният отдел на общината проверява дали такава наредба няма да противоречи на други нормативни актове. Друг проблем, според архитект Илиева, е, че част от съпътстващата инфраструктура е отговорност на частни експлоатационни дружества като електроразпределителното например. Дали то ще прецени да изгради мрежа там, където все още няма консуматори също, е въпрос на неговата инвестиционна програма, обясни Илиева.
Източник: Агенция "Фокус" |