Планът предвижда изграждане на единна зелена система. Зелени клинове ще са свързващото звено в новоурбанизираните територии и ще са и буфер между тях и защитените зони. Зелените територии ще се увеличат с 1923 дка, от които 576 дка са предвидени за зоопарк, а 99 дка ще се превърнат в многофункционална спортна зона. Свой парк ще има всеки от кварталите в Бургас. Нови паркове ще се оформят в местностите "Капчето", "Пода", около езерата Мандра и Атанасовско. Нефтените утайници ще се покрият с почва и растителност, ще се превърнат в градски парк, свързан с парк "Пода" и новия парк на кв. Крайморие. Голям нов парк ще има и кв. Сарафово, а зелени буферни пояси ще го изолират от летището. Сегашните паркове Росенец, Морска градина и Минерални бани ще се разширят и облагородят.
Друга туристическа зона ще се обособи в района на Северния бургаски плаж до солниците и в областта на "Кюшето", южно от Сарафово. Места за яхтинг и спортен риболов ще има при Мандренското езеро. Зоните за спорт и рекреация са значително увеличени, те ще могат да задоволят нуждите дори и ако населението на Бургас се увеличи с още 300 000 души. При такава мащабна озеленителна дейност екоекспертите настояват да се запази максималната степен на природните дадености, а защитените територии да останат незасегнати.
Особено внимание оценката обръща на териториите в близост със защитените зони. Според проекта, всички територии, предвидени за застрояване и попадащи в 50-метровата охранителна зона А на Мандренското и Атанасовското езеро, ще се съгласуват с Министерство на Здравеопазването. Настоява се да се преустанови заустването на дъждовни води в Атанасовското езеро.
Според новия ОУП градът ще се разраства. Нови жилищни зони ще се обособят край Горно Езерово и Долно Езерово, на юг от Крайморие и районите Възраждане и Приморие, край Банево и Ветрен. От РИОСВ препоръчват жилищните квартали край Банево да се изграждат след прекратяване дейността на асфалтовата база и рекултивация на кариерата на север от квартала. Край подстанции и гробищни паркове да се обозначат 300-метрови хигиенно-защитни зони и там да не се допуска жилищно строителство. Предлага се терените южно от ж.к. "Меден рудник" да се застрояват след отпадането на тролейбусното депо. Зоните предвидени за реакционни дейности там, както и жилищната зона на кв. "Крайморие", ще се разработят след рекултивацията на намиращите се в съседство окислителни езера на "Лукойл Нефтохим".
Новите жилищни квартали на Бургас ще могат да поемат още 115 000 жители. Градът ще се развива и като голям туристически център, готов да подслони 65 000 туристи. Търговските комплекси се съсредоточват по протежение на пътя за София, разделени от паркове и зелени зони. Индустрията отстъпва за Север и дава възможност на хората да стигнат до морето и езерата. В новата индустриална зона "Север" в района на "Кроношпан", с площ 370 дка, ще има дори магазини и детска градина. Промишлената зона край Българово пък ще е предназначена за високотехнологични производства. Препоръката на експертите е да бъдат одобрявани само инвестиционни предложения за промишлени дейности с минимални емисии във въздуха.
Модерна транспортна схема ще свързва всяка точка на бъдещия полис. Подлези, надлези, градска железница от Сарафово до Меден Рудник и Крайморие, три пристанища и вътрешноградски морски транспорт ще улесняват достъпа и ще съкращават времето на пътуване. Обходни пътища ще извеждат транзита от града. Експертите от РИОСВ настояват при изграждането на новата транспортна инфраструктура да се отчита фактора "шум" и най-интензивния автомобилен трафик да се отделя с шумозащитни съоръжения.
Общият устройствен план на Бургас дава перспектива за развитие на града за следващите 20 години. Еколозите предлагат да не се допуска неговото изменение за период от 5 години от влизането му в сила. Искат община Бургас ежегодно да изготвя доклад за контрола при прилагането на плана по предложени от тях мерки и индикатори. От РИОСВ - Бургас настояват при строителните дейности от изпълнителите да се изисква ефективна организация, за да се съкрати периода на строеж, а въвеждането на обектите в експлоатация да се извършва само след изграждането на съответните пречиствателни съоръжения.
С приетата цялостна eко оценка Бургас определено дава заявка в бъдеще за един от най-добрите за живеене градове в Европа.