© Burgas24.bg | | Общоизвестно е, че проведените през 2007 г. местни избори в Община Бургас бяха спечелени от партия ГЕРБ. За кмет на общината бе избран областният ръководител Димитър Николов и групата общински съветници в състав от 14 души е най- голяма в бургаския Общински съвет. От тогава измина над две годишен период, през който се откроиха стила и тенденциите в управлението на общината, които ще се опитаме да изложим пред вас. Като партия в опозиция, основната задача, на която е връщане доверието на хората и спечелването на следващите избори, ние основно трябва да откроим допуснатите слабости, защото само по този начин можем по-добре да защитим интересите на нашите избиратели и гражданите на град Бургас. Това е особено важно за нас, тъй като настоящата политическа оценка, отчета на групата общински съветници, позицията ни по общинския бюджет за 2010 г. и дискусията по темата са предпоставка за изработване на бъдещата ни политика и определяне на политическите ни задачи до следващите местни избори /през 2011 г./.При анализа на политиката на ГЕРБ в Община Бургас ясно изпъкват следните особености:
1. ПОДМЕНЕН БЕШЕ ВОТЪТ НА ИЗБИРАТЕЛИТЕ Въпреки, че местните избори бяха спечелени от партия ГЕРБ, като цяло ръководството на общината е съставено от бивши ръководители на СДС- Бургас. Такива са кметът Димитър Николов, зам. кметовете Костадин Марков и Лорис Мануелян, главният секретар Божидар Кънчев и др. Самото управление на общината се осъществява от следизборна коалиция в състав ГЕРБ, АТАКА и СДС.
Тези факти, както и началните действия на новото управление на общината, свързани със заблуждаване на общественото мнение, че общинският бюджет е изразходван неправомерно от предходния кмет /въпреки, че по същото време на депозит са оставени 12 млн. лева/; отправяне на упреци за некадърно управление; политически необосновани обвинения срещу представители на БСП, „разкритията" за корупционни схеми и разхищения на финансови средства /какъвто е случаят с реконструкцията на пространството пред „Театър за драма, опера и балет", за която в последствие през 2008 г. на сегашното ръководство бе връчен от Националното сдружение на общините Приз „Зелена община" в категорията „Реализиран обект от градската зелена система"/; прехвърляне на вината за всички неудачи на своя предшественик; целенасоченото и планомерно уволнение от общинската администрация на професионалисти и назначаване на тяхно място на членове на ГЕРБ; овладяването на цялото медийно пространство и осъществяването на медиен конфорт, и др. ни дават основание да направим и следващия извод:
2. ОБЩИНА БУРГАС БЕ ИЗПОЛЗВАНА ЗА ПОЛИГОН, НА КОЙТО НА МЕСТНО НИВО БЕ ЕКСПЕРИМЕНТИРАНО С БЪДЕЩАТА ПОЛИТИКА НА ГЕРБ, КОЯТО В ПОСЛЕДСТВИЕ СЕ ПРИЛОЖИ НА НАЦИОНАЛНО НИВО. 3. НЕИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРЕДИЗБОРНАТА ПРОГРАМА НА ГЕРБ, КОЯТО БЕ ТВЪРДЕ АМБИЦИОЗНА И ПОДВЕЖДАЩА ОБЩЕСТВЕНОТО МНЕНИЕ СЪС СВОЯТА ПОДРОБНОСТ. С предизборната си програма ГЕРБ поеха изключително големи ангажименти пред жителите на общината по проблемите на териториалното устройство, изграждане на обекти от техническата и социална инфраструктура, реализация на генерелния комуникационен план, паркоустройството, озеленяването и др. Каква е картината две години след изминалия мандат? В областта на градоустройството нищо ново и съществено. Довършват се само започната от предишни мандати градоустройствени разработки. Като примери можем да посочим: - общият устройствен план на гр. Бургас- заложен и частично финансиран още през 2006 г.; - застроително регулационните планове на зона „Д"- М. Рудник и кв. „Крайморие", които са реализирани в предишни мандати; - подробен устройствен план на м. „Кьошето", кв. Сарафово- заложен през 2006 г. - териториалните разработки за развитието на града в посока кв. „Ветрен", заложени също в края на предишния мандат. През две годишния период на управление в община Бургас бяха направени само две улици. Една година се прави отсечката от 500 кв.м. на ул. „Васил Левски" и една година се прави ремонта на ул. „Цар Симеон І", която се разкопа отново преди да е завършил ремонта. Не се спазиха сроковете и дълго продължи разширението на бул. „Захари Стоянов", където пътят е отново в дупки. За извършването на този ремонт бяха изразходени над 2 млн. лева и обекта бе приет, въпреки че липсва отводняване. Липсва цялостна визия за инфраструктурата на Бургас през следващите няколко години. Нищо не е направено за пътната инфраструктура. Улиците са неасфалтирани и разбити, липсват тротоари и улично осветление, унищожени са част от зелени зони. Забравени са бургаските комплекси и съставните селища по отношения на ремонта на улиците им. Като цяло Бургас е градът без тротоари, в ЦГЧ улиците са непроходими за пешеходци. Широко рекламираното изграждане на основни пътни възли Бургас- Созопол- Средец, надлеза на обходния пръстен по бул. „Проф. Якимов" с включване на ул. „Крайезерна" засега се отлага в неизвестно бъдеще. Като изключим реконструкциите на отсечките от ул. „Цар Симеон І" и „Ст. Стамболов", с което се създадоха 100- 200 паркоместа, почти нищо не е направено за решаването на един от най- острите проблеми в града ни- паркирането на личните автомобили. Не са решени проблемите с паркирането в центъра на града и се очакват се големи проблеми и силно недоволство при въвеждането на т. н. „синя зона". Липсват паркоместа по комплексите. Останаха само като добро пожелание обещаваните многоетажни и подземни обществени паркинги, като този на пл. „Св. Св. Кирил и Методий", комплексите „Славейков" и „Изгрев", под спортните площадки на „Природо- математическата гимназия" и училищата „Ив. Вазов" и „В. Априлов". Транспортната схема в общинския център е под всякаква критика, особено в ЦГЧ и комплексите „Възраждане" и „Бр. Миладинови", като не се вижда и следа от реализация на обещания генерален комуникационен план. Липсва и елементарна координация от страна на общинските органи при осъществяване дейността на инфраструктурните дружества на територията на общината, в резултат на което по едно и също трасе се копае по няколко пъти в годината. Съществуват и редица проблеми свързани с екологията. Влошено е състоянието на сметосъбирането, сметоизвозването и чистотата в общината. Не се почистват своевременно контейнерите, занижена е чистотата на гр. Бургас. Пред провал е разделното събиране на отпадъци, гражданите са демотивирани виждайки, че отпадъците се събират в една сметоизвозваща машина. В комплексите се забавя изграждането на „джобове" за контейнерите, липсват кошчета за отпадъци. Не се вземат своевременни мерки срещу нерегламентираните сметища. За проблемите с чистотата в гр. Бургас, до преди няколко дни можехме да съдим и от непочистените от снега улици, на фона на декларациите от страна на общинската администрация, че положението е овладяно.
За една голяма част от проектите залегнали в предизборната програма на ГЕРБ се предвижда финансиране по различните програми. На практика това не се изпълнява, а се пристъпва към теглене на банкови кредити. Такъв е случаят с изтеглените през 2009 г. 16 млн. лева кредит, които основно се ползват за погасяване на стари задължения по изграждане на показни обекти- детски и спортни площадки, басейн в Морската градина и др. В проектобюджета на община Бургас за т. г. е залегнало предложение за теглене на нов 10 млн. кредит, с част от който отново ще се погасяват стари задължения. И което е много важно за тези два кредита- изплащането им е прехвърлено върху кметовете на общината през следващите два мандата.
Когато говорим за финансиране на общинските дейности, интересен факт е, че държавната субсидия залегнала в бюджета на общината за т. г. е с 3 млн. лева по- малко от миналогодишната /при управлението на тройната коалиция/. С това ГЕРБ наруши даваното обещание по време на парламентарните избори през 2009 г., че при спечелване на властта ще се заделят значително повече средства за общините, в които кметовете са от тяхната партия .
4. МНОГОБРОЙНИ НАРУШЕНИЯ ВЪВ ФИНАНСОВОТО УПРАВЛЕНИЕ НА ОБЩИНАТА, констатирани от извършения през миналата година одит, според който: - До средата на м. август 2008 г. няма утвърдени вътрешни правила за провеждане и възлагане на обществени поръчки; - Близо два пъти през 2008 г. са увеличени разходите за сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане на чистотата в община Бургас, без за това фирмата- изпълнител да представи икономическа обосновка. Установено е, че това увеличение не отразява влиянието на различни фактори и е извършено в несъответствие с условията на сключения договор с изпълнителя; - По сключените през м. юни и м. юли девет договора за поддържане на зелените площи и чистотата в тях са изплатени на фирмите- изпълнители в повече 175 322 лева; - В общината е създадена негативна практика да се изпълняват ремонтни работи преди сключване на договори, а извършените строително ремонтни работи да се изплащат и отчитат на разход след сключването им. Такива са случаите с договорите сключени съответно от 14.07.2008 г. на основание малка обществена поръчка за ремонт на улични, тротоарни и пътни настилки и от 08.05.2008 г. за поддържане на светофарно регулирани кръстовища; - Няма утвърдени процедури и механизми за контрол по изпълнение срока на договорите и не е осъществяван такъв контрол; - При провеждане на обществени поръчки не са спазени изискванията и са допуснати съществени нарушения на нормативните документи, което се подкрепя от следните примери: - При провеждане на открит конкурс за възлагане на малка обществена поръчка „Проектиране и строителство на „Реконструкция на ул. „Тодор Грудов" /сега „Захари Стоянов"/ не е отстранен участника представил оферта неотговаряща на предварителните условия на възложителя. Вместо това, този участник е класиран на първо място и с него е сключен договорът за обществена поръчка. В последствие обекта става преходен за 2008- 2009 г. и стойността му се завишава на 2 160 000 лева с ДДС, с което допълнително се променят предварително обявените условия. - В три от процедурите за възлагане на обществени поръчки спечелени от един участник, договорите са сключени без спазване на задължителното изискване да се представят гаранциите за изпълнение, които съответно са за 50 000 лева по договор от 03.11.2008 г., 12 000 лева по договор от 09.06.2008 г. и 5% от стойността на договора от 21.07.2008 г., и др.
Подобен род нарушения обикновено водят до налагане на следващият извод:
5. ВЪЗЛАГАНЕ НА ПОРЪЧКИ НА ФИРМИ, БЛИЗКИ ДО РЪКОВОДСТВОТО НА ОБЩИНА БУРГАС Това се потвърждава от възникналите скандали с малките поръчки на общината, спечелени от фирмите „Дар строй" и „Олимп строй", едната от които е свързана с бивш шофьор на кмета, а другата с близък на зам. кмета по строителството К. Марков и жена му. Знаем, че за година и половина тези две дружества са изпълнили следните обекти: ремонт на читалище „Съгласие" в гр.Българово, ремонт в училище „Михаил Лъкатник"- гр. Бургас, построяването на детска площадка в ж. к. „Меден рудник", монтаж на общински паркинг - ограничителни колчета, ремонт на зала за възпоменаване към Обреден комплекс - Бургас, изграждане на детска площадка до спортна зала „Бойчо Брънзов", детска градина в кв. „Лозово", ремонт в ОУ „Климент Охридски" - гр. Бургас, боядисване на улични стълбове, изграждането на тротоари в няколко съставни селища на Бургас, и бягащи пътеки в двора на френската гимназия. Възникна скандал и с отрязаните незаконно стари дървета по ул. „Цар Симеон І", от който се разбра, че обществена поръчка за озеленяване на района е спечелена от фирма близка до ръководството на община Бургас. Друг скандал възникна и с т .н. зеленчукови борси, за които се смята, че се разчиства терен за тържището на тогавашния общинския съветник, сега депутат от ГЕРБ- Гюзелев. Като предлог за това през пролетта на 2009 г. бе използвано премахването на незаконните постройки на зеленчуковата борса на ул. „Одрин" в Бургас, което наложи и намеса на полицията.
6. ЛОШО ОТНОШЕНИЕ КЪМ БУРГАСКИЯ БИЗНЕС Въпреки, че Бургас бе обявен за „град с най- добър бизнеклимат в страната", отношението към местния бизнес е лошо. Бургаски фирми не печелят обществени поръчки, в повечето случаи се наемат като подизпълнители на ямболски и сливенски фирми. Разбиха и малкото работещи общински предприятия. На общинското дружество БКС не се възлагат обществени поръчки и същото се използва само като подизпълнител. По неофициални данни за 2008 г. тази фирма не е плащала осигуровки на работещите, поради което в предстоящите съкращения хората остават без обезщетения. Фалираха и бяха закрити „Общински аптеки" ЕООД.
Налице е тенденция към гонене на бургаските кадри, които са ръководители на общинските фирми, като на техните места се назначават хора от други области. Така например новият управител на БКС е от Велико Търново, а изп. директор на МБАЛ от Стара Загора.
Община Бургас води през цялото време целенасочена политика и срещу местния дребен и среден бизнес. Още в началото на мандата на новата общинска администрация бяха предприети редица действия срещу търговците на дребно. Същите бяха принудително преместени, поради въвеждане на нови схеми за разполагане на търговските обекти, с което бяха засегнати интересите на около 7000 хил. търговци и членове на техните семейства.
7. НЕАДЕКВАТНА И НАСОЧЕНА СРЕЩУ БУРГАСКИТЕ ГРАЖДАНИ МЕСТНА ПОЛИТИКА Бургазлии плащат едни от най- високите местни данъци и такси в страната. Сега в периода на икономическата криза, когато се затварят предприятия, уволняват се работници и спадат доходи, вместо чрез редица облекчения да се даде възможност на жителите на общината да преживяват, се повишават местните данъци и такси, чието увеличение за тази година е двойно. За първи път в Бургас ще се заплащат детските ясли. Двойно увеличени и туристическите такси, поради което редица бизнесмени декларират, че ще направят съкращения в бургаските хотели. В същото време се изразходват средства за показни мероприятия и откриването на нови обекти.
Не се използват пълноценно новооткритите обекти. Такъв е случаят със спортната зала в к-с „Меден рудник", която не се посещава поради високите цени.
8. ЛИПСА НА КОНЦЕПЦИЯ ЗА РАЗВИТИЕТО НА КУЛТУРАТА В БУРГАС Прави впечатление, че общината намалява своята финансова подкрепа за някои традиционни културни събития, а едновременно с това се провеждат показни и изключително скъпи мероприятия, без никаква художествена стойност- карнавали и шествия. Вече две години има проблеми при провеждането на конкурса „Бургас и морето", като има сериозни съмнения за финансови злоупотреби при подбора на фирми и реализирането на този конкурс и Спирит оф Бургас. Като цяло бургаските творци са изтласкани от участие в организацията на провежданите от община Бургас значими и чисто бургаски културни събития, като вместо тях се ангажират творци основно от София. От изложеното до тук е видно, че с провежданата политика от ГЕРБ и съюзниците му в община Бургас се ограничават редица предимно социални права и се засягат социални придобивки. Като цяло с тази политика се прехвърля основната тежест на икономическата криза върху хората на труда и нуждаещите се от социална защита. Управлението на ГЕРБ се разкъсва между противоположни мотиви и интереси, като ограничаването на конкуренцията в редица сектори създава условия за корупция. Стилът на това управление се характеризира с недостатъчна компетентност и непоследователност. Всичко това неминуемо ще генерира социално недоволство. Първият важен въпрос е накъде ще се насочи това недоволство, а вторият важен въпрос е каква политика ще провеждаме ние за връщане доверието на гражданите от община Бургас |