Това, което община Бургас е заложила в капиталовата програма още за 2010 година е проектиране на център за временно настаняване бездомни лица. Това каза Мая Казанджиева, директор на Дирекция "Социални дейности и трудова заетост" в община Бургас.
По думите й е изготвено функционалното задание на програмата. Техническото задание е разгледано на експертен съвет, като съответните инженерни специалности са направили своите препоръки. Отделът към Дирекцията по "Обществени поръчки" в община Бургас е обявила самата процедура по време на срока за подаване на оферти." Имаше запитвания и интерес от много фирми от цялата страна, които да извършат проектирането. Премина първият етап от този конкурс за проектиране. Явиха се девет фирми -участници, които представиха своите оферти.
В момента комисия, определена със заповед на кмета, извършва самата процедура и определя по предварително зададени критерии коя фирма ще извърши проектирането. Идеята на общината е да изгради през 2011 година такъв център за временно настаняване на бездомни лица. Това е форма, определена със Закона за социално подпомагане и правилника за неговото прилагане. Съответно на базата на законовата уредба ще разпишем съответен правилник за приемане на такива лица и престоя им там", каза още Казанджиева . Като цяло програмата за 2011 година на община Бургас ще направи предложение, когато се приема капиталовата програма на общината пред общинските съветници, да бъде одобрен този разход. Съответно да се разплати проектирането и след това съвсем скоро да бъде изграден и самият център за временно настаняване, като общината ще се стреми да има база минимум за пребиваване.
"Заедно с временното битово устройване те да могат да получат и професионална помощ, и лекарска помощ, съдействие за изваждане на документи за самоличност, ако се налага, съдействие за започване на работа. Разбира се, всеки случай е индивидуален и ще се решава от съответните специалисти. Основната цел ще бъде тези хора да бъдат интегрирани в обществото, а не да водят недостоен скитнически начин на живот" добави специалистът. Според нея в момента се извършва класирането по етапи.
Най-напред ще бъдат класирани фирмите по допустимост на документи ,след което всяка една ще бъде информирана персонално. След това следва втори етап с насрочване на датата за отваряне на финансовите предложения и чак тогава ще бъде избрана фирмата-изпълнител. До два месеца ,максимум три трябва да е приключил целия процес със сключване на договори за проектиране.
"Това ще съвпадне приблизително с приемането на бюджета на община Бургас. Ще търсим и яснота, ако имаме отворено подходящи европейски програми, за да напишем проект за самото обзавеждане или оборудване в зависимост от конкретните параметри на една индивидуална програма, за да можем до следващия зимен сезон да сме готови с изграждането на такъв център за временно настаняване на бездомни хора", каза още Казанджиева. На въпроса има ли бездомни хора, търсещи подслон по автогарите и гарите, директорът отговори, че отварянето на гарите и автогарите за бездомници е съвместно решение на ръководството на общината и ръководството на ОП "БургасБус" със съдействието на ОД на МВР-Бургас.
"Това е наша инициатива като вид жест, като някаква възможност за тези хора. Обединяваме усилията си, когато са минусови температури, около празниците, когато няма къде да отидат и е много важно съдействието на служителите на реда, защото голяма част от тези хора нямат правилно разбиране за мястото, където отиват да обитават . Понякога те си мислят, че това става техен постоянен дом, а те самите нямат етично отношение към гражданите, които са пътници, и в момента изчакват своя превоз", добави Казанджиева.
Източник: Радио Фокус