© | | В Бургас се проведе среща за отчитане на дейностите по прилагане на Закона за управление на етажната собственост(ЗУЕС) от миналата година до днес. В нея участваха кметът Димитър Николов, омбудсманът Таню Атанасов, представители на общинска администрация и управители на вече регистрирани по новите изисквания етажни собствености в различни райони на града.Кметът Николов направи конкретни предложения за подобряване съвместната работа на администрация и граждани по прилагането на ЗУЕС. Важна крачка ще бъде предстоящото изтегляне на регистъра с идентификационните номера на сградите от службата по кадастър. Бургазлии се оплакват, че най-много време при регистрацията на етажната собственост губят там. С тази документация вече ще разполага Общината. Обмисля се в териториалните й дирекции да има служител, който да отговаря само за тези въпроси.
Първите регистрирани сдружения на собственици ще бъдат поощрени за инициативността си като им се даде възможност да се включат в програмата на Община Бургас за малки публично-частни партньорства, чрез които се благоустрояват прилежащи към съответната сграда територии и междублокови пространства. При този вид сътрудничество Общината участва в доставката на строителни материали, а гражданите с 20 % от цената им и положен труд. Годината е кризисна, но в общинския бюджет има предвидени за програмата средства.
Другите направени предложения бяха за обособяване на съвети от управители на етажната собственост по териториални дирекции, които да съдействат за решаването на съществуващи проблеми и да осъществяват граждански контрол на работата в администрацията. Предвижда се и по-активна работа за обновление на сградния фонд по различни програми, например тази на ПРООН за „Обновяване на многофамилни жилища". Разяснения за отговорностите на администрацията и тези на гражданите дадоха секретарят на Община Бургас Божидар Кънчев и главният архитект Веселина Илиева.
Таньо Атанасов припомни, че примерни образци на материали в помощ на управителите на етажна собственост са разработени и публикувани в сайта на Община Бургас и на страницата на обществения посредник. Той беше подготвил справка за най-честите проблеми при прилагането на ЗУЕС:
* Бавни темпове за провеждане на общи събрания, избор на органи за управление и регистрация на етажната собственост; * Не се разбира добре общият интерес на собствениците от добро функциониране на модела, заложен в закона; * В много случаи управителите на етажната собственост се нуждаят от съдействието на общинска администрация срещу нарушители на обществения ред, при незаконни ремонти в апартаментите, опасване на блоковете с кабели, неплащане на средства за ремонт и поддържане на сградите, монтиране на мивки по терасите и включване на отпадните води в дъждовната канализация и др.
На срещата присъстваха директорите на териториалните дирекции в община Бургас, които представиха статистика за досега регистрираните етажни собствености, които никак не са много:
- ТД „Приморие" - 26 - ТД „Възраждане" - 13 - ТД „Зора" - 28 - ТД „Освобождение" - 12 - ТД „Изгрев" - 18
Най-вероятно ще бъдат извършени промени в ЗУЕС, но това не означава, че дотогава трябва да стоим със скръстени ръце, обобщи кметът Николов. През изминалите години са натрупани много проблеми при съжителството на граждани с обща собственост и отношенията помежду им трябва да бъдат съобразени с нормативните изисквания.
Община Бургас и омбудсманът Таню Атанасов издадоха специална книжка с полезна информация и инструкции за улесняване на гражданите при прилагане на ЗУЕС /тази инициатива бе пилотна за България/. Заради изчерпване на тиража й тя ще бъде преиздадена. |