Областният управител проф.
Мария Нейкова настоява Асоциация по ВиК, която беше създадена след структурните промени във ВиК сектора, както и ВиК активите - публична държавна собственост, да преминат към МРРБ. Предложението, внесено за разглеждане в МРРБ, е мотивирано с факта, че областните администрации никога не са имали и нямат експерти и специалисти от ВиК сектора, за да се следи състоянието на ВиК инфраструктурата, ведно с имотите към тях, за да се предлагат мерки за тяхното опазване и защита, нито може да поеме разходите за изпълнението на тези мерки. Не така стоят нещата по отношение на министъра на регионалното развитие и благоустройството, който е и принципал на ВиК оператора. Като такъв той сключва договорите за възлагане и контрол на управлението на търговските дружества - ВиК оператори. По тази причина за МРРБ, което осъществява държавната политика във ВиК сектора, са налице всички механизми за въздействие, включително и чрез наличната експертиза в дирекция "ВиК“ в МРРБ.
С реформите във ВиК сектора в обособена област Бургас е създадена Асоциация по ВиК, в която участват държавата и всички общини. Това създаде на областните администрации неясноти и затруднения. Като председатели на тези асоциации, на областните управители нормативно са вменени редица функционални задължения, за изпълнението на които липсва експертно, административно, техническо и финансово обезпечаване. В рамките на настоящата експертна и щатна численост, както и бюджет, Областна администрация Бургас не е в състояние да стопанисва ефективно ВиК активите - публична държавна собственост.
Налице са сериозни проблеми, свързани и с отчитането, и приемането от Областна администрация Бургас на инвестиции - държавна собственост, извършени от оператора "Водоснабдяване и канализация“ ЕАД.
Проф. Нейкова предлага да се регламентират ясно правомощията и отговорностите на държавните органи по контрола, планирането и управлението на публичните ВиК системи в страната, които, според нея, трябва да се обвържат с механизмите и лостовете за въздействие. Това включва и контрола върху изпълнението на договорните задължения от ВиК оператора съгласно договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги.