© Burgas24.bg | | Общественият посредник показа резултатите от анализа на обажданията на гражданите на дежурните телефони в Община Бургас и тел.112 за 2012 г.:Един от важните механизми за осъществяване на гражданския контрол и взаимодействие с общинската администрация са сигналите, жалбите и предложенията, отправени към местните органи на властта. Чрез тях може да се измери както нивото на доверие, така и нивото на критичност към резултатите от работата на отделните институции и структури, извършващи публични услуги. През 2012 г., по различни канали са постъпили в Община Бургас - 7728 сигнала, които са регистрирани на хартиен носител и по всеки от тях е реагирано от съответната структура, отговорна за решаването на отделния проблем. През годината е осъществена интернет връзка с офиса на тел. 112 и всички сигнали на гражданите от Община Бургас се изпращат за информация и реакция на дежурното звено на общината. Всеки понеделник, Кмета на Община Бургас отново запознава участниците в оперативката с поставените от гражданите проблеми и констатирани нередности и възлага тяхното решаване на съответните служители или те докладват за извършеното. Единния европейски номер за спешни повиквания 112 и през 2012 г., се ползва с все по-нарастващо доверие сред гражданите на нашата община. Наред със специализираната си функция да създава възможности за бърза и компетентна реакция на съответните институции, при наличието на спешни ситуации и оказване на неотложна медицинска помощ, предотвратяване или гасене на възникнали пожари, наводнения, промишлени, транспортни аварии или природни бедствия, все повече, чрез тел. 112, гражданите сигнализират за нередности. Моето впечатление, което се потвърждава от сигналите на гражданите, че те използват системата на тел. 112 за общуване с институциите на местната и държавната власт. Не съм убеден, че в такава насока следва да се развива институцията, но фактите показват, че гражданите предпочитат да търсят помощ по всякакви проблеми този телефон. Каква е количествената и качествената характеристика на подадените сигнали: От регистрираните 7728 сигнала 3178 за пътнотранспортни произшествия, 2646 от тел. 112 и 1904, чрез денонощния дежурен център в Община Бургас. Докато данните за Община Бургас се отнасят само за 2012 г. и тях използвам за първи път в своя анализ, то тези от тел. 112 ще разглеждам в динамика в сравнение с 2011 г. Налице е нарастваща критичност и взискателност към структурите и звената, които носят отговорност за състоянието на отделните елементи от инфраструктурата на градската среда. Докато през 2011 г., сигналите на гражданите за нередности и аварии във водопреносната, електропреносната и газопреносната мрежа са били 129, то през 2012 г. са нараснали на 435 или 3,37 пъти. Като се вникне по-внимателно в структурата на тази обобщена цифра се виждат много проблеми, които хората вече не желаят да търпят. В годишен аспект, най-висок е бил броя на сигналите през месеците октомври и ноември, съответно 67 и 63. По данни на Община Бургас броя на възникналите аварии във ВиК мрежата са 262, а в електропреносната система - 232. Независимо, че в грижите за подобряване на уличното осветление през последните години, общината е инвестирала значими средства и резултатите са видими, гражданите сигнализират за съществуващи проблеми. През 2011 г. на тел. 112 са подадени 137 сигнала, а през 2012 г. те нарастват почти двойно на 204. Общо през годината, общинската администрация е реагирала на 345 обаждания на граждани за неработещо улично осветление. Сигурността и безопасността на движението на хората и МПС силно зависи от състоянието на уличната мрежа и качеството на ремонтите и рехабилитационните дейности.
Все още дупките по улиците са символ на ниско качество и остра негативна реакция от страна на жителите на нашия град.
Кражбите на решетките и капаците на шахтите по улиците е явление, криещо сериозни опасности за автомобили и хора и представлява излишен, а не малък разход на публични средства, т. е. на нашите пари. Сигналите за дупки по уличната и пътна мрежа и липсата на капаци и решетки, подадени на тел. 112 от 102 за 2011 г., нарастват на 137 за 2012 г. Общинската администрация е реагирала на 125 случая. Продължава този проблем да бъде значим и трудно решим. Известно намаление в сравнение с 2011 г. бележат обажданията за неработещи светофарни уредби, липсващи знаци и маркировка на уличната мрежа от 258 на 207, а съответните обслужващи фирми са отстранили 194 повреди. Продължава дискусията за плюсовете и минусите от въвеждането на зоните за краткосрочно паркиране, независимо от видимото намаляване на автомобилите в централните зони и освобождаването на нови пешеходни и велосипедни зони.
Сигналите на тел. 112 за неправилно паркирали автомобили са нараснали рязко от 244 на 458 за 2012 г. Аз не виждам възможности за бързи решения на проблемите със значително нарастване на броя на паркоместата , както поради липса на финансови средства така и на свободни терени. Очевидно е, че трябва да приемем драматичните констатации съдържащи се в Хартата на европейските градове, приета през 1992 г. и да приложим направените препоръки.
"Бавно, но сигурно автомобилите унищожават градовете. Ако не бъде предприето нещо, ако не бъде наложен нов ред, пътния транспорт особено личните и частните пътнически и товарни превозни средства - не само ще причини гибелта на градовете, но до голяма степен ще допринесе и за разрушаване на околната среда в глобален мащаб". Считам, че усилията на общинската администрация са в правилната посока - модерен екологичен обществен транспорт, повече велосипеди, повече свободни улици, по-малко автомобили.
Сигналите за непочистени, заледени и неопесъчени участъци и през двете години запазват едно сравнително ниско равнище ат 23 на 22 през 2012 г.
Значително намаляват случаите свързани с отстраняване на паднали дървета, камъни и други предмети от 344 на 172, което е показател за подобрената работа на общината и фирмите в тази насока. Състоянието на старите жилищни сгради тревожи бургазлии и представлява опасност за тяхното здраве. На тел. 112 през 2011 г. - са подадени 46, а за миналата година 95 сигнала. Общо в дежурното звено на Общината са регистрирани 175 сигнала.
На фона на станалите нещастни случаи в страната от рушащи се сгради, считам че са необходими по-строги санкции срещу собствениците, които не полагат грижи на добри стопани и застрашават живота и здравето на жителите и гостите на нашия град. Заслужава уважение и адмирации превантивния характер на гражданския контрол. Той представлява по-висока степен на отговорност, защото активно подпомага премахването на възможните опасности и последиците от тях. Докато през 2011 г., сигналите за предпоставки за инциденти и ПТП са били 250, то техния брой нараства на 439. Считам, че трябва да се стимулира и поощрява този тип критичност и тя е мерило за по-голяма зрялост и човешка съпричастност. Шумовият терор продължава да тревожи бургазлии и за много семейства, живеещи в близост до заведения се превръща в кошмар. Показател за растящото недоволство сред гражданите от безсилието на администрацията и органите на МВР да се справят с този проблем са ръста на жалбите и сигналите, които нарастват ежегодно и от 342 достигат 503 през 2012 г. Независимо от предприеманите мерки от страна на общинската администрация и постигнатите известни резултати - поставяне на специални кошчета за кучешки отпадъци, обособяване на специални места за разходка и игра на домашни любимци, поставянето на чипове и специални мерки за овладяване на растящата котешка популация, жалбите за наличие на бездомни кучета и котки и опасностите за здравето на хората растат.
От 98 за 2011 г., те са нараснали повече от три пъти на 312.За мен е неприемливо и социално безотговорно , както да се изоставят домашни любимци, така и да се хранят уличните кучета и котки.
Считам, че това е проява на лицемерна състрадателност и псевдолюбов към животните. Никои не са за подценяване, като опасностите от болести и зараза които те носят, така и размера на средствата които общината, т. е. всички граждани ежегодно плащаме за ограничаване на техния брой. Един от критериите за оценка на отношението на гражданите към опазване на околната среда е безотговорното изхвърляне на отпадъци от всякакъв характер на нерегламентирани места сред природата.
Този тип вандално поведение заслужава както категорично осъждане, така и по-силен контрол и санкции от страна на съответните държавни и общински служби.
Докато през 2011 г. са подадени на тел. 112 , 38 сигнала за безразборно изхвърлени отпадъци, то те нарастват на 114 за 2012 г.
За тяхното почистване ние всички плащаме. Гражданският контрол може да бъде по-ефективен, ако освен сигнал се изпраща и снимка на МПС, с което се изхвърлят боклуците. Сериозен проблем са и пожарите. През годината са регистрирани, в общинската администрация 780 - битови, горски и полски пожари и запалвания. Продължават да се подценяват причините и последиците от този вид аварийни ситуации, разходите, за тяхното потушаване и загубите за хората, икономиката и природата.
Сигналите на гражданите са изключително важен източник на информация на всички публични органи на властта - местни и държавни, както и оценка на гражданите за състоянието на различни направления от тяхната дейност. |