© Burgas24.bg | | Между 12-14 Октомври, във Варна се проведе организирана от Кипърската търговско-промишлена палата и членовете на Кипърско-българската бизнес асоциация, презентация на бизнес възможностите в Република Кипър."Както знаете, Кипър е географски разположен на кръстопътя на три континента и е благоприятна среда за всички видове бизнес. Освен това, кипърската търговска флoта е класирана десета в света и трета в Европа. Над 1000 кораби издигат кипърски флаг, а Лимасол е най-големият център за управление на плавателни съдове в Европейския съюз. Около 60 дружества за управление на плавателни съдове са установени и развиват дейността си в Кипър. Сектора "Търговско корабоплаване" допринася за Кипърската икономика с 5% от БВП. 4500 души работят в този сектор. В дружествата за управление на плавателни съдове са назначени почти 40 000 моряци, от които 5 000 са граждани на ЕС.", заяви Негово превъзходителство Посланика на Република Кипър, г-н Ставрос Амвросиу.
Освен новата данъчна система в корабоплаването по време на събитието бяха представени и възможностите за регистриране на компании в републиката.
Презентацията по отношение законовите промени в корабоплаването беше изнесена от Томас Казакос - генерален директор на Кипърската Морска Камара. "Кипър е първата и единствена страна в ЕС, която прилага това ново законодателство по отношение на корабоплаването, като трябва да се подчертае, че то няма никакво противоречие със законодателството на ЕС", заяви Казакос.
След изнесената презентация, установихме, че новата тонажна такса е два пъти по-висока от тази прилагана в българското законодателство. Възниква въпросът: защо тогава, Кипър е предпочитана "дестинация" за морския бизнес?
Koментар даде Председателят на Българска Морска Камара, к.д.п. Богдан Богданов.
Капитан Богданов, Вашето Сдружение, участваше активно в организирането на този форум, какви бяха задачите Ви? - Българска Морска Камара съдейства за организацията по молба на Кипърската Морска Камара. Основната задача на БМК беше популяризиране на събитието сред морския бизнес и официално да бъдат поканени членовете на Камарата.
Какво Ви направи най-силно впечатление по време на срещата? - Досега много държави са прилагали т.нар. тонажни такси, новото в приетият през Май 2010г. закон е, че на негова база, могат да се плащат данъци и от чартньорите и корабните мениджъри, занимаващи се не само с менажиране на екипажи, но и с техническо менажиране. Това според мен стимулира бизнеса. По всяка вероятност и други държави, ще последват примера на Кипър, защото това законодателство е изключително перспективно.
Има ли някакви пречки пред българските компании, които искат да развиват дейност в Кипър? - Не само, че няма пречки, но и правителството (на Кипър, б.р.), прави всичко възможно, да привлича повече компании. По принцип бизнеса отива там където има най-малко данъци и проблеми.
Наблюдавано ли е "изтичане" на български дружества? - Нямаме такава информация, но според мен, това ново законодателство ще привлече много компании.
След като направихме сравнение на тонажните такси в Кипър и България, установихме, че българските са двойно по-ниски, защо ние не сме атрактивни? - Ние за да станем атрактивни за корабния бизнес, трябва да предложим условия, които да са конкурентни на тези в други страни. Атрактивността не се изразява само в тонажните такси, трябва да се направи пълен анализ на всички такси, които се плащат. Огромна роля има и администрацията по отношението към корабособствениците, нейните бързи реакции в тяхна защита, тук отново не можем да правим сравнение с кипърската и българската...
Какво ни спира? - Липсата на подходящо законодателсво - нещо, за което ние говорим от години и настояваме да се случи, за съжаление това още не е факт. Точно затова на 4 Октомври, във Варна ще се проведе Национален форум "Морската и речната индустрии - един от основните национални и икономически приоритети на България". Крайно време е да се разбере, че морския бизнес и морската индустрия са едни от най-мощните "локомотиви", в състояние да изведат от криза всяка една държава. Това не са прозрения, а действията на редица държави, категорично доказват това твърдение.
Може ли да наречем приетите промени в КТК - първа стъпка? - Определено това е една стъпка в правилната посока, за първи път беше създаден Консултативен съвет със заповед на настоящия Министър на транспорта. Аз дълбоко вярвам, че този процес, ще продължи и задълбочи. Какво показва практиката - там където бизнеса в лицето най-вече на морските камари има близки контакти с правителствата независимо дали са леви, десни или центристи, успехите са налице. Там където тези контакти липсват или са прекалено слаби, резултатите също са налице. За съжаление през последните години в България това се случваше, затова казвам, че сега дълбоко се надявам, този процес, не само да продължи, а и да се задълбочава. Тук е ролята на неправителствените организации в лицето не само на Камарата, а и на браншовите организации, които биха били изключително полезни на всяко едно правителство.
Приемат ли Ви насериозно? - Мисля, че започнаха да ни приемат, ако досега е имало проблеми, през последната година има положителни резултати. Пак ще спомена създаването на Консултативен съвет, работните групи, все стъпки в правилна посока.
Това което задължително трябва да се разбере и колкото по-бързо, толкова по-добре е, че наистина морската индустрия трябва да стане приоритет на държавата и че тя може да носи огромни доходи, както и да създаде хиляди работни места.
Източник: maritime.bg |