По време на уъркшопа официално бе представено помагалото „История без полюси" - 44 работни листи за активна работа в клас, основани на мултикултурен подход.
На присъстващите официални лица, както и на всички преподаватели по история бяха връчени екземпляри от новото издание за преподаване на история.
Семинарите се организират съвместно от Сдружението на преподавателите по история в България, международната асоцияция на преподавателите по история ЕВРОКЛИО и Департамента за информация и усъвършенстване на учители в «Св. Климент Охридски»,със съдействието на Община Бургас.
Министерството на образованието, младежта и науката в България и Регионалните инспекторати по образование не само подкрепяха този проект, но и взеха участие в него, акцентирайки върху значението му за модернизиране на историческото образование и нуждата от прилагане на разнообразни методи в часовете по история в училище.
Пакетът включва иновативни урочни модули върху теми от българската и общата история, основани на мултикултиперспективност. Те се групирани в пет раздела - МИГРАЦИИ, ДЪРЖАВНИ ПОЛИТИКИ, БЪЛГАРСКОТО РАЗНООБРАЗИЕ ГРАДЪТ, ВСЕКИДНЕВЕН ЖИВОТ.
Работните листи се отнасят до различни аспекти на учебното съдържание, сред които се открояват държавните политики относно гражданските права в България , пресичането на гражданските права и личните чувства, гражданските позиции в защита на българските евреи, безконфлитното съжителство на различните етноси в големите градове, погледът на чужденците към българите, българското присъствие извън териториите на държавата. Хронологичният обхват на материалите е от XIX век до днес.
Целта на тези работни листове е да поощри изучаването на историята от различни перспективи, позволявайки на учениците от гимназиалния етап да дебатират и да изградят собствени мнения, основани на задълбочен исторически анализ и на интерпретация на разнообразни източници.
Публикацията предлага новаторски подход за историческото образование и се очаква в бъдеще да насърчи разработването на сходни проекти и прилагането на подобни методи.
Създаването на пакета от работни листове "История без полюси" е осъществено в рамките на 3 годишния ЕВРОКЛИО/МАТРА проект под надслов:
Европейски диалог, Културна дъга за бъдещето. Мултикултурни аспекти на историческото образование в България.
Проектът е финансово подпомогнат от Холандското министерство на външните работи, по линията на Социалната трансформационна програма за Централна и Източна Европа(МАТРА).
Пакетът е резултат от ползотворните съвместни усилия на членове на Сдружението на преподавателите по история в България в лицето на преподаватели от СУ "Св. Климент Охридски" - Департамент за информация и усъвършенстване на учители и историческия факултет на Софийския университет, учители от страната с високи професионалноквалификационни степени, експерти - обучители от Великобритания, Малта, Русия, Холандия членове на Европейската асоциация на преподавателите по история. ЕВРОКЛИО е главният коориднатор на проекгта
Над 600 учители по история от различни краища на България вече участваха в 3 годишния проект, давайки своя принос и експертно мнение редом с основните автори и редактори.
Дейностите по проекта включват над 30 уъркшопа, семинари в 5 града, включвайки много училища, университети и други педагогически центрове в България. Освен това участници в проекта имаха възможност да се срещнат и да работят със свои колеги от Кипър, Грузия, Гърция, Унгария, Холандия, Македония, Полша, Русия, Словения и Великобритания. Като цяло проектът и дейностите, свързани с него показват ролята на гражданското общество като фактор за устойчива промяна в демократичното общество и в подкрепа на официалнта държавна политика в сферата на историческото образование.
Интелектуалният принос към проекта е изключително широк. Публикацията получи ентусиазирана подкрепа от представители на колегията на редица водещи български университети, инспекторати по образование и департаменти за квалификация на учителите. Сдружението на преподавателите по история в България имаше възможността да покани високо квалицифирани чуждестранни експерти в областта на историческото образование. Това подпомогна творческия процес на авторите и редакторите на проекта