© Burgas24.bg | | Цените на таксиметровите услуги тръгват надолу и през есента се очаква бум на компании, които смъкват тарифите, прогнозират фирмите в бранша. Липсата на достатъчно работа, твърде големият брой на автомобили на пазара и дълго продължилата икономическа криза накараха таксита в града насред туристическия сезон да потърсят нови търговски прийоми. Жестоката борба за обороти доведе до намалението на цените и вече сме свидетели на разлика от 20 ст. между най-високите и най-ниските тарифи в областния център. "Такова чудо не е било. Седим по 4 часа, без да се качи нито един клиент", жалват се шофьори. Мнозина вече са се разделили с колите си, защото не могат да плащат на банките лизинга им, други са на ръба.Още през май бургаските фирми са направили разчети и са преценили какви мерки да вземат, за да оцелеят, казаха от Сдружението на таксиметровите компании в града. Отливът на клиенти през зимата в сравнение с предходната е бил 70%, лятото отбелязва отстъпление спрямо 2009 г. с 50%. Единствено през август има покачване с 20% заради отпускарския курортен сезон.
На най-ниски цени за километър в момента кара "Кепитъл такси". Тяхната дневна тарифа от този месец е 0.59 ст., нощтата е 0.69 ст. при начална от 0.79 ст. и 0.89 ст. съответно през деня и нощта. Ниски тарифи държат "Алпи каб", които още със стъпването си на пазара тръгнаха с по-тънка за клиентите цена, и "Елит".
Други фирми прибягват до отсъпки в сметката за клиента, който поръчва такси на мобилен телефон и чрез диспечери. Хитовият нов прийом също е отскоро. В края на пътуването шофьорът обявява на пътника, че получава процент отстъпка в сметката за това, че ползва компанията. Целта е да стане редовен клиент и да предаде новината на приятели и познати. Отстъпките се движат между 10 и 20%. Сред фирмите, които са въвели подобна практика, за да избегнат зловещите последици от кризата, са "Орион" и "Индикар".
"Финансовата криза отминава, сега сме в икономическа, за която никой не знае колко време ще продължи. Всяка една от фирмите си е направила анализ къде седи, докъде и как може да продължава да работи при дадената ситуация, събират се с шофьорите и вземат решение, това е отворен процес в пазарна действителност. Нормален начин за оцеляване. Мъчим се да привличаме клиенти и имаме резултат", коментира Драгомир Добрев, който е представител на "Инди кар" и председател на Сдружението на таксиметровите компании.
Голямата част от фирмите не са пипали тарифи, играе се задкулисна игра за привличане на клиенти, твърдят оттам. Сред онези, които са избрали тактиката на изчакването, са "Стил такси", ОК и "Елеганс". Най-високите тарфи са 0.79 ст. за километър през деня, 0.89 нощна тарифа и 0,99 ст. начална. "Свалям ли тарифи, ще го обявя официално. Ако някой си мисли, че друг ще си даде клиентите, просто няма да стане", коментира собственикът на "Стил такси" Иван Христов. Той определи процеса на този етап като "подмолен" и "скрит", но прогнозира,че през септември очаква още по-драстично сваляне на цените. Според него обаче бутането на тарифи само ще напълни касичките на сервизите заради препрограмирането на касовите апарати. Затова и според него се предпочита афиширането на отстъпка в процента.
Практиката не се посреща възторжено и от таксиметровите шофьори. "Не е реално, клиентът си го помпат, и цените пак са едни и същи! Няма контрол и се манипулират касовите апарати", твърдят врели и кипели в бранша и питат риторично - "Автомобил изпълнява заявка, в ръцете на шофьора е процентът отстъпка. И той какво -вади елката и смята, така ли?". Допускат, че има и коли, които афишират ниски тарифи, но апаратите им не са настроени на тях и така клиентът буквално е извозен.
Генерален проблем остават и нелегалните превозвачи. Въпреки шумните акции в курортите и ежедневните проверки на контролните органи, ефект няма, категорични са от Сдружението на таксиметровите компании. Оттам смятат, че Бургас върви по стъпките на София и Варна по нелегални практики. След съдебни дела за имитации на познати марки, които в столицата се увенчаха с успех, прецедент се оформя и в морския град. Санкцията за подобно нарушение се движи около 15 000 лева.
Бургаска компания е на път да подаде сигнал в Комисията за защита от конкуренцията и патентното ведомство. Това е "Елеганс такси". Близо 50 коли по бургаските улици имитират марката. "Това са основно коли, които са излезли от нашата компания, но не са свалили стикерите си или са махнали някоя буква. Има и фирми, чийто стикер изглежда като моя. Разчита се на зрителната измама. Хората се бъркат. После се изненадват от тарифи. Звънят и набират нашите диспечери", обяснява последиците собственикът Петър Ангелов. Той вече е подготвил документите със снимков материал и описание на нарушителите. "С електронен подпис съм, само трябва да натисна бутончето", казва шефът на таксиметрова компания и уточнява, че процедурата ще бъде задействана, ако до средата на септември имитаторите не се изтеглят от пътя: "Имаме устни договорки за този срок с някои от нарушителите. Не искам да преча на никого, не искам и да ми пречат! Водили сме разговори очи в очи, без мутренски истории".
Според Сдружението на таксиметровите компании на хардпрактики в резултат на изнервянето от свиване на пазара няма да бъдем свидетели. Оттам обаче призовават КАТ и ДАИ да си изпълняват задълженията.
Източник: factor-bs.com |