Кап. Живко Петров: За един век пристанището се е развило много динамично

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (0)
10:40 / 08.12.2009
970
Интервю с кап. Живко Петров, председател на Управителния съвет на Бургаска морска асоциация.

- Кап. Петров, Бургаската морска асоциация представи изложба фотографии „106 години Пристанище Бургас". Разкажете повече за тази инициативата.
- Такава изложба се прави за първи път в последните години и по повод Никулден - празникът на Бургас. Така или иначе градът се развил основно около пристанището, както всеки един морски град и в тази връзка искахме да запознаем гражданството, особено по-младите поколения, че това пристанище е от 106 години вече. Събрахме материали - и архивни и от по-новата история на пристанището и ги изложихме в хронологичен ред. Тук ще видите фотоси и от корабостроителния завод, от кораборемонтния завод, както и факсимиле на донесението, с което Военноморската флотилия от Кавала през 1944 година се премества в Пристанище Бургас. Далеч по-късно вече се открива новата Военноморска база в Атия, така че в началото и военната флотилия е била тук. Фотографиите са документални, част то тях са от архива на Пристанище Бургас, има от архива на корабостроителницата, на кораборемонтния завод и на Военноморската база.

- Какво прави впечатлението от тези фотографии, как се е развивало бургаското пристанище през последния век?
- Ако проследите изложбата, ще видите, че преди 106 години пристанището е било с един кей, а в момента вече е един доста голям пристанищен комплекс, включващ товарното пристанище, корабостроителния завод в дъното на залива и бившия кораборемонтен завод, който в момента е също търговско пристанище. Така че пристанището наистина се е развило динамично. Това, което се построи в последните години със заем от Японската инвестиционна банка, беше новият вълнолом, новият подходен канал и терминал 2А за насипни товари. Това е последният голям инфраструктурен обект на територията на бургаското пристанище. Следващата крачка ще бъде строежът на нов контейнерен терминал, тъй като това е бъдещето в съвременните пристанищни услуги и въобще в морските превози. Така че на бургаското пристанище му предстои и допълнително развитие.

- Как ще се отрази на пристанището проектът за Зона за обществен достъп?
- Ние, като асоциация, сме едни от радетелите на този проект, тъй като няма значим европейски морски град, който да няма обществена зона в района на пристанището си. Това обикновено се прави в най-старата част на пристанището, така, както е планирано и за Бургас. Надяваме се този проект да се случи и колкото по-рано, толкова по-добре.

- Ще има ли Бургас музей на морското дело?
- Това е също наша болка и инициатива на асоциацията. Надяваме се точно с този проект за Зона за обществен достъп, да се изгради и морски музей, тъй като там му е мястото. Мислим, че една такава изложба, като тази, която представяме, ще бъде елемент от експозициите в този музей.

- Общинският съвет отхвърли искането на пристанището за намаляване на общинските такси за извънгабаритни товари, преминаващи през територията на Бургас. Каква е позицията на Бургаската морска асоциация?
- Асоциацията също е изпратила писмо до Общинския съвет с молба и настояване да се преразгледа още веднъж наредбата в частта за тези такси, тъй като таксите, които са определени в момента, наистина слагат бариера пред такъв вид товари. В момент на икономическа криза всяка възможност би следвало да се използва, тъй като пристанищният бизнес и въобще морският транспорт е комплексно мероприятие и около определена пратка, която пристига или заминава по море, има много съпътстващи дейности. Те дават работа и бизнес развитие на пилоти, влекачи, спедитори, пристанищни работници, агенти - виждате колко много са по веригата. Всъщност транспортът и в частност морският транспорт е една цялостна логистична верига.

- Какви други мерки за оздравяване на морския бизнес трябва да се вземат?
- Другите мерки по-скоро са на държавно ниво - подобряване на условията за бизнес, т.е. намаляване на бюрократичните процедури. Освен преките разходи в корабоплаването, когато бюрократичните процедурите са тромави и налагат неоправдан престой на кораба, това също струва пари. Престоят на денонощие на един кораб обикновено струва хиляди и десетки хиляди долари. Така че всяко облекчаване на условията, да стават те по-бързо, е пряко подпомагане на конкурентоспособността на даден пристанищен район, пък и държава като цяло.

Източник: Агенция "Фокус"


Виж коментарите (0)

Още по темата (3):
17.12.2009 Намалиха таксите за извънгабаритните товари през общината
08.12.2009 Бургаската морска асоциация също настоява за намаляване таксите на общината за извънгабаритни товари
19.11.2009 Няма да намалят таксите за тежкотоварни камиони през града
Още новини от Новини от Бургас:
Откриха мигранти, натъпкани в тайници на турски автобус край Круш...
Ето как да се освободите от старите автомобилни гуми без да наруш...
Откриха учебен център в УМБАЛ Бургас
Отлични новини за туризма в Бургаско
Трима шофьори разбраха, че бургаските полицаи са безпощадни
ВиК Бургас: Тук няма да има вода днес


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).