© Burgas24.bg | | Интервю с кап. Живко Петров, председател на Управителния съвет на Бургаска морска асоциация.- Кап. Петров, Бургаската морска асоциация представи изложба фотографии „106 години Пристанище Бургас". Разкажете повече за тази инициативата. - Такава изложба се прави за първи път в последните години и по повод Никулден - празникът на Бургас. Така или иначе градът се развил основно около пристанището, както всеки един морски град и в тази връзка искахме да запознаем гражданството, особено по-младите поколения, че това пристанище е от 106 години вече. Събрахме материали - и архивни и от по-новата история на пристанището и ги изложихме в хронологичен ред. Тук ще видите фотоси и от корабостроителния завод, от кораборемонтния завод, както и факсимиле на донесението, с което Военноморската флотилия от Кавала през 1944 година се премества в Пристанище Бургас. Далеч по-късно вече се открива новата Военноморска база в Атия, така че в началото и военната флотилия е била тук. Фотографиите са документални, част то тях са от архива на Пристанище Бургас, има от архива на корабостроителницата, на кораборемонтния завод и на Военноморската база.
- Какво прави впечатлението от тези фотографии, как се е развивало бургаското пристанище през последния век? - Ако проследите изложбата, ще видите, че преди 106 години пристанището е било с един кей, а в момента вече е един доста голям пристанищен комплекс, включващ товарното пристанище, корабостроителния завод в дъното на залива и бившия кораборемонтен завод, който в момента е също търговско пристанище. Така че пристанището наистина се е развило динамично. Това, което се построи в последните години със заем от Японската инвестиционна банка, беше новият вълнолом, новият подходен канал и терминал 2А за насипни товари. Това е последният голям инфраструктурен обект на територията на бургаското пристанище. Следващата крачка ще бъде строежът на нов контейнерен терминал, тъй като това е бъдещето в съвременните пристанищни услуги и въобще в морските превози. Така че на бургаското пристанище му предстои и допълнително развитие.
- Как ще се отрази на пристанището проектът за Зона за обществен достъп? - Ние, като асоциация, сме едни от радетелите на този проект, тъй като няма значим европейски морски град, който да няма обществена зона в района на пристанището си. Това обикновено се прави в най-старата част на пристанището, така, както е планирано и за Бургас. Надяваме се този проект да се случи и колкото по-рано, толкова по-добре.
- Ще има ли Бургас музей на морското дело? - Това е също наша болка и инициатива на асоциацията. Надяваме се точно с този проект за Зона за обществен достъп, да се изгради и морски музей, тъй като там му е мястото. Мислим, че една такава изложба, като тази, която представяме, ще бъде елемент от експозициите в този музей.
- Общинският съвет отхвърли искането на пристанището за намаляване на общинските такси за извънгабаритни товари, преминаващи през територията на Бургас. Каква е позицията на Бургаската морска асоциация? - Асоциацията също е изпратила писмо до Общинския съвет с молба и настояване да се преразгледа още веднъж наредбата в частта за тези такси, тъй като таксите, които са определени в момента, наистина слагат бариера пред такъв вид товари. В момент на икономическа криза всяка възможност би следвало да се използва, тъй като пристанищният бизнес и въобще морският транспорт е комплексно мероприятие и около определена пратка, която пристига или заминава по море, има много съпътстващи дейности. Те дават работа и бизнес развитие на пилоти, влекачи, спедитори, пристанищни работници, агенти - виждате колко много са по веригата. Всъщност транспортът и в частност морският транспорт е една цялостна логистична верига.
- Какви други мерки за оздравяване на морския бизнес трябва да се вземат? - Другите мерки по-скоро са на държавно ниво - подобряване на условията за бизнес, т.е. намаляване на бюрократичните процедури. Освен преките разходи в корабоплаването, когато бюрократичните процедурите са тромави и налагат неоправдан престой на кораба, това също струва пари. Престоят на денонощие на един кораб обикновено струва хиляди и десетки хиляди долари. Така че всяко облекчаване на условията, да стават те по-бързо, е пряко подпомагане на конкурентоспособността на даден пристанищен район, пък и държава като цяло.
Източник: Агенция "Фокус" |