© Burgas24.bg | | Обединяването в един закон на проблемите за морските пространства, пристанищата и вътрешните водни пътища е сринало България от позициите на световна сила. Това стана ясно от думите на професора по морско право и съдия от Международния морски трибунал Александър Янков. Той запозна варненските капитани и юристи с Конвенцията на ООН по морско право и ролята на Международния трибунал на специално организирана лекция от фондация "Морски съдби". Той за пореден път повдигна проблема и припомни, че в последните няколко години активно се лобира за разделянето на тематиките в отделни нормативни актове. Професорът отбеляза, че напоследък се забелязва и загуба на интереса към морското право като цяло.Като сериозен проблем, който стои пред страната ни и който трябва да се реши в скоро време, професорът посочи определянето на външните граници на континенталния шелф. Този въпрос бил изключително сложен заради невъзможността всички черноморски държави да се възползват от международно установените нормативи за 200-милна ивица. В момента течали преговори по спора с Турция. Засега нямало сигнали от Румъния, но такива се очаквали скоро.
Пиратството в Аденския залив можело да се поизгуби в рамките на 3 до 5 години, каза още проф. Янков. "Занаятът" обаче нямало да се забрави, а просто да се премести в друга географска точка. По думите на специалиста набезите на сомалийските терористи трябвало да бъдат пресечени още при първоначалното им проявление. Според морския експерт обаче съседните на Сомалия държави и световните морски сили са закъснели с реакцията си за решаването на този проблем.
Янков добави, че към момента в Международния трибунал мнозинството от делата, които се гледат, са за незабавно освобождаване на кораби и екипажите им, обвинени в нарушения на нормативите. Той прогнозира техният брой да нараства все повече. Като съществен момент от решаването им Янков посочи краткия срок. Той обясни, че се цели освобождаване на екипажите срещу определена парична гаранция, и то само за 14 дни.
Като любопитен момент в работата на трибунала професорът посочи и варненска следа в първото разглеждано дело. В далечната 1997 г. организацията е разглеждала дело за освобождаване на пленен от гвинейските власти кораб на име "Сайга".
В хода на процеса се оказало, че той многократно е променял собствениците си, името и знамето, но началото си води от варненската корабостроителница, от която излязъл през 1976 г. |