И това лято най-много туристи посрещаме от Русия, следвани от румънци и немци. Освен за морски туризъм, за който идват около 75 на сто от гостите през лятото, половин милион ще посетят други части от страната.
В последно време все повече млади хора от Европа, семейства с деца тийнейджъри и други любознателни туристи идват у нас с нискобюджетните авиокомпании, с влак или собствен транспорт, за да разглеждат страната. Те може да се видят в повечето големи градове на България.
Въпреки че туроператорите изпълняват програмите си, проблемът на българския туризъм си остава същият, както и досега - средногодишната заетост на нашата леглова база е изключително ниска. Запазва се силната асиметрия на нашия туризъм - много гости през юли и август, през септември почиващите са наполовина, а през октомври настъпва тотално затишие, въпреки че имаме топла и приятна есен. Средногодишната натовареност на нашата леглова база е 32 на сто, докато за Европа този показател е около 47%.
Не се очаква някаква сериозна промяна във външните пазари, потвърди и проф. Байко Байков. И докато ние чакаме тук гости от цяла Европа, българите отиват в Гърция и Турция, като плажни дестинации за нас все повече се очертават Италия и Испания, а с цел културен туризъм сънародниците ни се насочват към Сърбия и Македония, както и към страните от Средна Европа - Австрия, Чехия, Унгария. Има интерес и към екзотичните направления, като Дубай, който стана доста по-достъпен, след като беше открита пряка авиолиния, същото важи и за Израел, коментира експертът.
Пътуванията на българите в чужбина са с повече от 20% ръст, а в някои направления има повече от 30% увеличение.
На първо място си остава Гърция където ръстът е осезаем. Съседите имат изключително сериозни традиции в предлагането на туристически услуги. Те са достигнали максимума в привличането на туристи и ние само можем да се учим от тях, защото те постигат голяма част от успехите си с елементарни техники. Каквато беше например съобщението, че замразяват цените на храните по курортите. Да не забравяме, че те коригириха и ДДС за туристическите услуги.
В момента има изключително голяма потребност да се проведе информационна кампания, че нашите курорти са в абсолютна кондиция и няма никакви последствия върху инфраструктурата и всичко останало, препоръчва председателят на Българската асоциация на туристическите агенции.
Източник: в. "Монитор"