Концесионерът на летище Варна и Бургас "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" АД ще обяви международен търг за избор на проектанти за бъдещите пътнически терминали на двата аеропорта.
"Стойността на проекта изисква да работим по европейска процедура. Ще търсим услугите на международни проектанти. Вероятно по схемата за джойнт венчър ще участват и български", коментира за пресата главният технически директор на компанията Карл Май. Компанията ще инвестира 29 млн. евро в изграждане на пътнически терминал във Варна. Очаква се проектирането и строителният надзор да струват 7 млн. евро. Сградата ще бъде изградена на модулен принцип. Засега е одобрен концептуалният дизайн. Обектът ще има сходна визия с терминала в Бургас, който ще бъде по-голям и ще струва 36 млн. евро.
И за двата терминала не е предвидено изграждане на ръкави, по които да слизат пътниците от самолетите. "Летищата разчитат основно на туристи, които пристигат с чартърни полети. Авиокомпаниите предпочитат да плащат по-ниски летищни такси. Ръкавите оскъпяват услугата и инвестицията засега не е оправдана. Ще продължим да използваме модерни автобуси за превоз за пътниците", коментира Май.
Бургаският терминал ще бъде по-голям от варненския заради по-големия трафик на пътници. От началото на годината на летище Бургас са обслужени 1.590 млн. пасажери, а на летище Варна - 1.106 млн. пътници. Тенденцията щяла да се запази и през следващите години. Заради изграждането на голф комплекси и ваканционни селища на север от Варна ситуацията можела да се промени. Затова терминалите щели да се строят на модулен принцип, като при нужда лесно може да се разширят. Пътническият терминал във Варна ще бъде на три нива с разгъната застроена площ 26 дка. На приземния етаж ще бъде зоната за чекиране и за получаване на багажа. Следва службата за обработка на багажите. Третото ниво е предвидено за изкачващите пътници.
Концесионерът не предвижда удължаване на съществуващата писта. Според планове от 70-те години на миналия век на летище Варна трябва да се изгради т.нар. коса писта, на която да кацат самолетите. Така ще се избегне прелитането на големите машини над жилищните квартали, които са на няколко километра от летището. В непосредствена близост до аеропорта има изграден бизнес парк, в строеж е и втори. Според прогнози на община Варна е възможно следващите 20 години районът около летището силно да се урбанизира.
"Фрапорт" ще инвестира до 2009 г. 15 млн. лв. в рехабилитация на пероните, рульожките и пистите, които са строени преди 30 години. Предстои подобряване на отводняването и подмяна на настилките в най-ползваните зони. Компанията вложи 8.2 млн. лв. за модернизиране на електроенергийните системи на двете летища. Изграждането на бетонни вани около резервоарите с гориво в служба ГСМ е струвало 2.5 млн. лв.
Източник:
в."Строителство градът"