Зад вдигането на данъка за стари автомобили стои екологията, заради което принципът му е "замърсителят плаща“, както е в цяла Европа. Данъкът на по-старите автомобили ще се вдигне с между 2 и 13 лв. на годишна база. Данъкът за по-новите автомобили ще се намали, заяви кметът на Бургас
Димитър Николов по БНТ.
"Идеята за въвеждането на този данък е на местната власт с идеята да се помогне на големите градове и да се мотивират собствениците на старите автомобили, които не се използват, да не се регистрират. Всяка една община е ангажирана да въведе конкретни ставки спрямо местната специфика. Общинските съвети ще определят размера им", обясни Николов и подчерта, че решението не е политически мотивирано.
"Нашите опасения са, че следващите години България ще бъде залята от стари, дизелови автомобили втора ръка от Европа, които ще са сериозен замърсител, посочи Николов и цитира данни, че между 33-35% от замърсяването в градовете се дължи на автомобилния трафик.
"В община Бургас са регистрирани около 100 хил. автомобила, под около 40 хиляди влизат в категорията "стари". От тях, по наша информация, две трети се използват, а една трета не се използват по предназначение като автомобил. Някои се използват за запазване на паркомясто, част от тези автомобили се използват за склад. По-изгодно е да се плати годишният данък, защото тогава държавата няма да право да репатрира автомобила, за да освободи пространство.
"Заради отстъпката за новите автомобили в хазната ще влязат по-малко средства, заяви
Димитър Николов. Мерките за по-чисти градове включват закупуване на нови, екологични автобуси, изграждане на зелени пояси", почистване на улици, допълни той.