През седмицата от националното сдружение на общините в България се обявиха против готвените промени от Министерство на икономиката в Закона за туризма 30 % от новосформирания туристически данък да отиват за издръжката на държавно туристическо предприятие. Кметът на Бургас
Димитър Николов каза по този повод, че ще изпратят своето становище до министерството.
"Аз споделям тревогите на колегите с приоритетно развит туризъм. Все пак това е един нов данък, който ще се събира през тази финансова година. Нямаме биографията и поглед как този данък ще се отрази на общата приходна база на общините и дали той ще бъде със знак минус или ще има ръст. Ние трябва да следваме логиката да се дава по-голяма самостоятелност на общините не само в посока децентрализация на административното управление, а и в децентрализация на финансите. Необходимо е в диалог заедно с общините да се помисли каква част общините могат да отделят, но не да ги превеждат в нова държавна структура. Аз съм готов на регионален принцип например това да се върши на ниво Бургаска област с останалите Черноморски общини, ние да управляваме този процес и сами да преценяваме каква част да отделяме, както и да контролираме средствата, които отделяме по какъв най-полезен начин за нашия регион ще отидат например в туристическата реклама. Ясно е, че когато се привлекат туристи в Бургаски регион, полза имат всички сектори на икономиката. Затова според мен даването на по-голяма самостоятелност на общините е път в правилната посока, но все пак това е едно проектно предложение. Ние ще си дадем становището", каза Николов.
Той допълни, че по толкова рязък начин и категоричен механизъм не трябва да се подхожда, още повече че в условия на криза с намалените приходи общините изпитват все по-големи затруднения да изпълняват ежедневните, гарантирани от конституция функции, които трябва да изпълняват. Той допълни, че този проблем с диалог може да бъде решен, но категорично общините да имат по-голяма самостоятелност при взимането на такива решения. По думите му всеки туристически регион си има своята специфика. Тя е различна за Черноморските общини и за зимните ни курорти. Реклама трябва да има, но всяка община трябва да реши какво ще рекламира. Според кмета на Бургас трябва да бъде отчетено мнението на органите на местна власт, които реално стопанисват инфраструктурата и живеят със специфичните проблеми.
Източник: Агенция "Фокус"