© Burgas24.bg | | Общинските съветници приеха стратегията на кмета на общината за развитие и управление на Бургас до 2015 година. За това кои са планираните основни дейности в нея и как ще изглежда Бургас след три години Радио "Фокус" разговаря с кмета на община Бургас Димитър Николов.Г-н Николов, през тази седмица беше приета стратегията за управлението и развитието на Бургас до 2015 година. Кои са основните акценти и планирани дейности в нея? В тази стратегия са обобщени ангажиментите, които поех пред бургаските граждани по време на моята предизборна кампания за втория мандат. Темите и ангажиментите, които общината започна през изминалата и предходни години, са свързани с реализирането на европейски проекти. Стратегическите цели са няколко - създаване на по-добри условия за живот и бизнес на територията на общината, стремеж да изравним стандарта на живот и благоустройството между централна градска част с кварталите и съставните селища с активно инвестиране на капитали, превръщане на Бургас в динамичен сигурен, икономически силен, търговски и духовен център. Основните ни задачи са развитие на местното самоуправление чрез ангажиране на гражданите в повече сдружения, за да се направи политиката на общината по-прозрачна, по-достъпна и в тази връзка да се реализира по-сериозен и активен граждански контрол. Наша цел е да се стимулира развитието на икономиката, да се насърчи предприемаческият дух чрез различните лостове и възможности, които има общината - изграждане на индустриални зони; приемане на наредби, които да черпят средства от специален фонд, който наскоро одобрихме и който тепърва трябва да се развиват за насърчаване на дребния и средния бизнес; Масовото благоустрояване и подобряване на инфраструктурата. Предвиждаме прозрачност и отчетност във всички действия на общинската администрация във всичките й звена. Стремим се да развием водещата роля на община Бургас във всички сектори на обществения и икономически живот както в областта, така и в новия планов регион, който трябва да бъде реализиран в следващите десет години. Бургас ще бъде център на новия регион за планиране. Продължаваме с реализиране на политиката на отвореност към Европа и най-вече развитие на трансграничното сътрудничество.
В сферата на икономиката какви са вашите планове? Какъв тип икономика ще се стреми да привлече Бургас? Икономиката има отношение към всички сфери, дейности и процеси, които се случват в общинска администрация. Например, с доброто състояние на инфраструктурата ние привличаме инвеститори, които могат безпроблемно да извършват своята икономическа дейност. С насърчаването на предприемачеството, със създаването на преференциални условия на много по-ниски цени да се предоставят общински терени с подходяща инфраструктура в тях. Замисляме гъвкава система, чрез която да се предоставят тези терени на инвеститорите, и ако нямат достатъчно средства да се дават на разсрочено плащане, под наем или при условията на отстъпено право на строеж. Това са мерки, които са все редуциращи откъм разходна част на инвестиционните средства. Създаване на добри условия на комуникация между администрацията и инвеститорите. Обмисляме големите и стратегически инвеститори да ползват определени привилегии, като например в много кратки срокове да се издават разрешения за строеж, бързо съгласуване на всички технически параметри по техните бъдещи проекти. Роля в привличането на инвеститорите имат и големите привлекателности на Бургас освен географското му положение. Наскоро предстои довършването и цялостната експлоатация на АМ "Тракия", която ще ускори връзката на Бургас с останалата част на страната. Ние сме най-източната точка на страната и ни е необходима много добра транспортна инфраструктура, освен добре развита шосейна мрежа. Знаете, че в момента се работи и по подобряване на качеството на железопътната връзка от Бургас за Пловдив, увеличаване на скоростта на влаковете, които ще пътуват, за да се спести и времето за пътуване и да се повиши безопасността. Работи се за подобряване на скоростта за разтоварване на товари и на Бургаското пристанище. В момента е отдаден на концесия първият терминал "2 А", който беше инвестиран със заем от японската банка. Може би скоро ще започне процедура за Пристанище - Запад чрез концесия или публично-частно партньорство, за привличане на стратегически инвеститор, който да осигури средства за ускоряване на тези инвестиции в качество, в системи за управление, в машини и съоръжения, които да бъдат по-ефективни бързи и качествени, когато се обработват товари.
Неведнъж сме говорили и за Индустриалните зони на Бургас. Развитието им е заложено и в стратегията за развитието на Бургас до 2015 година. Има ли вече проявен интерес към тях от наши или чужди партньори? Ние загубихме много време, може би, около година и половина. Спомняте си, че Общинският съвет дълго не приемаше концепцията за Индустриалната зона. Засега все още сме в процедура и все още нашият партньор в лицето на държавно предприятие "Индустриални зони" не е вписан, тъй като това са тежки юридически процедури - по Търговския закон всичко трябва да бъде изчистено между нас и тях като съдружници. Успоредно с това, за да не губим време, се правят разчети, подобряване на вътрешната комуникация в тази територия, така че да се създаде достъпност до максимален брой парцели с различна големина и по този начин бъдещите инвеститори да имат възможност да избират различни размери на терените, които ще ги устройват. Вече има заявен интерес от четири компании, но все още не е приключила процедурата по узаконяване на юридическото лице, за да може Съветът на директорите да взема легитимни решения и да започне дейност. Надявам се в следващите два - три месеца тези трудности да приключат. Вече е определено и временно място за офис на Индустриалната зона и това е сградата на бившата администрация на ВиК, която е в близост до сградата на общината. Надявам се, че след като се изгради, административната част на самата зона да се премести там. Разчитаме на държавата като партньор, чрез всички търговски представителства в Европа и по света допълнително да ни помогне в презентирането й, за да може да бъдат привлечени инвеститори именно в Бургас. Не е нужно да припомням, че сме в конкурентна среда с големите български градове. В условията на криза тази конкуренция е много тежка и всеки град прави максималното. Оптимист съм, че Бургас изпреварва в това отношение останалите градове. Дано да не се осъществят песимистичните прогнози, че влизаме в нов цикъл на още по-тежка криза, но ние на стоим на едно място и именно тази наша активност да създадем много по-добри условия във всички измерения е шансът ни Бургас да изплува по-бързо и да бъде по- независим икономически.
След няколко дни ще отбележим международния ден на труда. В стратегията предвидени ли са дейности за създаването на нови работни места? Работните места са функция на това, което коментирахме до момента, и на нашите активни икономически дейности. С усвояването на нови територии, привличането на инвеститори и подобряването на обслужването на тези инвеститори, независимо дали са местни, български или чужди ние ще създадем условия и за разкриването на нови работни места. Друга посока в която работим е активното участие на Бургас в оперативните програми. В процеса на изпълнение на тези програми, се създават достатъчно много работни места. За миналата година те бяха 700. За тази година се надявам бързо да приключат процедурите и да бъдат одобрени и подписани договорите за водните цикли, програмата по Интегрирания градски транспорт, туристическите атракции и може би повече ще бъдат временно заетите хора по изпълнението на тези обекти. Реализирането на Бургас като туристически град също дава предпоставки косвено да се развият нови услуги, да се отворят ресторанти, заведения, магазинчета, които сами по себе си са също нови работни места.
В предварителния ни разговор коментирахте, че няма как в рамките на това интервю да разкажем за цялостната стратегия за развитието на Бургас, тъй като в нея са включени дейности от строителство до културното развитие, но ако трябва да обобщите как виждате Бургас след три години? За щастие Бургас е вторият град в България, който има одобрен и действащ Общ устройствен план, който е нашата строителна библия и ни дава възможност да следваме по много категоричен начин правилата за развитието му. В общия устройствен план точно сме описали кои зони, кои територии за каква дейности са определени и чрез тях всички инвеститори и хора, които желаят да реализират свои бизнес намерения на територията на града, следвайки тези правила могат да го направят много по-лесно и безпрепятствено. 2015-та година, аз вярвам, че Бургас ще бъде много по-благоустроен с добра транспортна комуникация, с действаща магистрала, с нови пътни възли и пробиви, с функциониращ перфектно нов градски транспорт, с нови автобуси и нови автогари, с нова система за управление за чекиране и контрол на градския трафик, с много повече зелени площи, с много и качествени спортни съоръжения, спортни зони-басейни и игрища. Градът ни ще разполага с много по-благоустроени детски градини, които ще са санирани. Виждам един енергийно ефективен град със санирани сгради, с много по-малко разходи за осветление и отопление, с нови туристически атракции и места за забавления. След три години Бургас ще е още по-чист град, с по-добра организация на сметосъбиране и почистване на всички територии. Надявам се, да бъде по-различен от тази година така както чувствително през последните четири години Бургас показа, че с обединените усилията на администрацията общинския съвет и бургаските граждани можем да постигаме за кратко време трайни и чувствителни резултати. Надявам се, Бургас да бъде град с повече усмихнати хора и с реализирани повече мечти.
Когато говорите за това как ще изглежда Бургас, Вие се усмихвате, което е знак, че вярвате в неговото бъдеще. Да, за разлика от първите ми години на управление, които бяха много по-плахи, с много препятствия и много бюрократични спънки и трудна комуникация от тогавашното правителство, сега възможностите ни като администрация са много по ясни и категорични. Екипът ни е много по-мотивиран. Вече знаем сроковете за изпълнение на всички обекти. Имаме самочувствието на един от малкото градове в страната, които имат добър механизъм за усвояването на европейските програми и не само за писането на проекти, а и за изпълнението, реализирането и отчетността по проектите. Една голяма част от тези мероприятия, за които говорихме, са гарантирани от европейско финансиране. Това в момента е единственото сигурно финансиране в България освен собственото финансиране от данъци, такси и приходите от общински фирми, което е много по-малко в сравнение с постъпванията на европейски средства. Наскоро от опозицията ме критикуваха, че разчитаме на финансиране от общинските предприятия, нещо което не е вярно и е несериозно, защото ние няма как да накараме общинските фирми да бъдат по- конкурентни от частните и да правят свръхпечалби. Хубавото е, че активно управляваме и общинските фирми. Няма бургаска общинска фирма, на която да не е сменен мениджмънтът и стратегията за управление. Общинският ни превозвач "Бургасбус" организира наскоро среща с ръководството на други общински транспортни фирми от страната . В момента "Бургасбус" е една от най-стабилните общински фирми в страната с добро финансово състояние, с точни разчети, бюджет и фонд работна заплати се изплаща редовно.
Ще припомня за нашите читатели, че не така стояха нещата преди десет години. Тази фирма беше обявена за ликвидация и трябваше да се приватизира. Да, тази фирма беше буквално в технически фалит и трябваше да бъде ликвидирана и една или няколко частни компании трябваше да поемат градския транспорт. За мое щастие след усилията и активната работата през последните години в момента състоянието й е изключително надеждно. Това ще е първата транспортна фирма в страната със 100% подменен автопарк ,с нови автогари и всичко това с европейски средства. В момента другите градове следят това, което ще се случи в Бургас, за да могат и те да подготвят и реализират своите проекти. Общинската фирма "Хляб и хлебни изделия " съвсем наскоро ще започне новата си дейност с новия цех в " Меден Рудник", където освен за Социален патронаж ще се приготвя храната и за Детска млечна кухня. Ще имат и възможност със съвременните машини и съоръжения да приготвят полуготова храна и да бъдат конкурентни на пазара. Фирма "Общински пазари" ще открие новия пазар в зона А на комплекс "Меден Рудник". "Бургасинвест" - една фирма, която до преди четири години беше като частна и не се подчиняваше на никакви изисквания, насоки и разпореждания от страна на общината и общинския съвет, сега е с може би най-висок ръст на печалба и обороти от приходи, и вече е 100% в управлението на общинския съвет и общината. Оптимист съм по отношение на развитието и управлението на общинските фирми, макар че много трудно държавната или частната фирма намира най-подходящите кадри за управление. Наскоро при мен бяха от общинската фирма "Благоустройствени строежи" - малко да им се направи забележка или да им се повиши тон, се хващат за сърцето и излизат в болнични. Трудно се работи, но аз съм търпелив и упорит.
Източник: агенция "Фокус" |