© Burgas24.bg | | Министърът на образованието и науката Даниел Вълчев обсъди в Бургас с ученици от младежкия парламент и представители на различни училища проектозакона за образованието. По време на срещата Даниел Вълчев им каза, че в различни части на света няма образователна система, която да се харесва от всички хора или пък която да е достигнала определено равнище и да се каже, че всичко й е наред. Според министъра при приемането на един такъв закон е много важно да има диалог между поколенията, тъй като по принцип всяко едно ново поколение се стреми от отрече предходното. По думите му конфликтът между поколенията е един и същ - младите искат пример, а поличават съвет. Министърът съобщи, че сегашният Закон за народната просвета е приет през 1991 г. и оттогава е променян 21 пъти. Затова е имало необходимост цялата материя да се обхване на едно място, да се избегнат вътрешните противоречия и да бъде оформена в нов закон, който да не се променя толкова често. Един от основните въпроси, които са залегнали в проектозакона, е за образователната структура, каза министър Даниел Вълчев. Той посочи за пример Конституцията на България, в която има разпоредба за задължителност на образованието до 16 години. В същото време в образователната система не е предвиден изход и не може даден ученик да завърши на 16 години и да получи диплома. Затова в проектозакона е предвиден такъв изход и ще има две гимназиални нива. Вълчев каза още, че важен момент е чуждоезиковото образование, на което е обърнато внимание в проектозакона, тъй като количеството уроци по чуждоезикоро образование са много, но в края на краищата учениците не проговарят на чужд език. Предложението е в осми клас да се набляга на чуждоезиковото обучение или компютри като в 11 и 12 клас учениците ще имат право сами да подбират предметите, по които да се подготвят. По този начин примерно до 10 клас ще се даде един образователен минимум.В проектозакона е наблегнато на правата и задълженията на ученика, учителя и родителя, като стремежът е бил по-добре да бъдат регулирани тези отношения. Министърът не пропусна да отбележи, че в проектозакона е отбелязан и начинът, по който трябва да бъдат облечени учениците и учителите, като това облекло трябва да отговаря на добрите нрави. Тези добри нрави ще бъдат определени в правилник от самите директори на училищата. Друг въпрос, който беше засегнат, е връзката на родителите с училището. Министърът призна, че досега не е ходил на нито една родителска среща, което не говори добре за него, но и голяма част на родителите на съвременните ученици също понякога нямат време за срещи с учителите или родителски срещи. Затова в проектозакона е предвиден вариант родителите да ползват еднодневен отпуск от работодателя за посещение на родителски срещи или за среща с директора. Учениците от младежкия парламент му зададоха различни въпроси, касаещи предвидените дисциплинарни наказания, изготвянето и обективността на бъдещите характеристики, които трябва да се правят от класния ръководител, за методите за стимулиране на учениците при добър успех и дисциплина. Според министъра не е добре тези стимули да бъдат само материални, но той допълни, че през следващата година предвиждат стипендиите за отличен успех да бъдат повишени. В момента учениците получават до 60 лв. стипендии за отличен успех в зависимост от материалното състояние на семейството. На министъра бе зададен въпросът и за намаляване на поведението на учениците, които не показват добра дисциплина. Той отговори, че освен намаляване на поведението, трябва да има и санкции, като например дори ученикът да е бил отличник, той трябва да бъде лишаван от стипендия, ако поведението му бъде намалено. Учениците се интересуваха и от задължителните матури по математика, като попитаха какъв е смисълът да има еднакви матури за всички, след като например знанията по математика в една математическа и една езикова гимназия не са равни. Министър Даниел Вълчев отговори, че матурите всъщност ще трябва да оценят един общообразователен минимум от знания, който трябва да притежава всеки ученик и са един вид външно оценяване, което да покаже стойността на оценките във всяко училище.
Източник: Агенция "Фокус" |