© Burgas24.bg | | снимка: Архив | За летния трафик, видеонаблюдението по пътищата към морето и за рисковите пътни участъци в област Бургас и в града Радио "Фокус" разговаря с Цветелина Рандева, говорител на Областна дирекция на МВР - Бургас. Времето се затопли, имаме отново няколко почивни дни, а и пред нас е лятото и обичайно натоварения трафик към морето. Кои са рисковите пътни участъци, където водачите трябва да шофират с повишено внимание? Това е една тежка тема и период за гражданите и за служителите на "Пътна полиция". За съжаление регион Бургас се характеризира с изключително тежки пътнотранспортни инциденти, с множество ранени, а и със загинали граждани. За това ще представя още веднъж статистиката, защото зад тези цифри се крият човешки съдби.Това са цифри, но хората които са близки на тези ранени и убити, знаят как за един миг се променя целият им живот и зад тези цифри, се крие болка и липса, която се чувства години наред. За миналата година на територията на Бургаска област са регистрирани 365 тежки пътни произшествия, което означава ,че във всеки един ден ние сме имали по една тежка катастрофа. При тези произшествия са загинали 44 души, а са били ранени 449 граждани. По тези данни за съжаление нашият регион е в призовата тройка в национален мащаб по брой на загиналите и ранените.
Какви предимно са причините за тези тежки произшествия? По принцип причините са еднотипни. 137 са произшествията с блъскане на пешеходец, при които имаме 17 загинали. Друга причина е сблъскване леки автомобили - 109 злополуки с 16 загинали. Останалите предимно са самостоятелни катастрофи. Предполагам, че и за тази година това ще са най- характерните причини за настъпване на пътни инциденти. Сблъскването между леки автомобили вече отстъпва на втора позиция и това е вследствие на мерките които бяха взети от местните власти и полицията по най-рисковите пътни участъци в региона.
Кои са тези рискови пътни участъци? Нека да ги кажем още веднъж, за да се съобразяват водачите, когато пътуват по тях. Три са тези опасни пътни отсечки, наречени са "пътищата на смъртта", защото там ставаха и най-тежките пътни инциденти. Това са: Бургас - Созопол, Бургас - Несебър и Бургас - Карнобат. Поради мерките, които бяха взети има значително намаление на броя на челните сблъсъци. Може би си спомняте, че когато започна поставянето на предпазната мантинела в посока Созопол бяха много скептиците, които казваха че това е излишно и само се харчат пари. Факт е, че след поставянето на мантинелата броя на катастрофите в този участък спадна под критичния праг, който сме имали преди години и в този участък вече почти нямаме тежки инциденти вследствие на челен сблъсък между автомобили. Това обаче не може да се каже за самостоятелните катастрофи и заради това отново призоваваме водачите и сега в почивните дни, и през лятото да шофират изключително внимателно в посочените три пътни отсечки. Опасен е и пътят към Несебър, тъй като там има прави участници и изнервени от трафика често водачите предприемат рискови изпреварвания. По пътен участък към Несебър стартират и ремонтни дейности, които в впоследствие ще облекчат пътния трафик, но към момента има предпоставки за инциденти. Пътят Бургас - Карнобат също е рисков за инциденти. Особено в отсечката Бургас - Айтос съм забелязала, че водачите предприемат рискови изпреварвания в така наречената средна пътна лента, която реално не съществува, но мислено може да я напаснем на осовата линия. Често има водачи, които карат като "джигити" в този пътен участък, без да се съобразяват с останалите участници в движението.
Колко са камерите за видеонаблюдение в областта и ще има ли и засилен превантивен пътен контрол? Камерите са поставени именно по тези опасни пътища. Не крием къде са и тези камери също са част от превантивния контрол. По пътя Бургас - Созопол имаме две активни камери- на спирка "Моряк" и на отбивката за село Атия. По пътя Бургас - Несебър също са две - преди Поморие и преди град Ахелой.Отскоро има и пета камера, която работи. Тя е след края на автомагистралния участък на входа на Бургас, като целта й е да се превантират водачите, които с повишената скорост от автомагистралата продължават да карат в посока Бургас, без да отчитат факта, че там ограничението при навлизането в населеното място вече е 90 км. в час. Това показа и статистиката още в първата седмица, в която тази камера беше поставена. В този участък бяха регистрирани 700 нарушения на скоростта, което показва, че водачите системно забравят, че излизат от магистралата и продължават да се движат с висока скорост. Тези пет камери имат регистрирани множество нарушения и нека водачите да не се изненадват, ако след почивните дни получат писмени документи за осъщественото от тях нарушение придружено със снимков материал. Водачите обаче не бива да се успокояват след като знаят местата на тези камери, защото на територията на бургаски регион работят и мобилни камери, които са монтирани в необозначени автомобили на "Пътна полиция" и които по аналогичен начин правят снимков материал на засечените нарушители, и който също се изпраща на собственика на автомобила. Ако този собственик е преотстъпил автомобила си на някой друг трябва с негово съгласие да се разберат кой от двамата водачи ще получи наказателно постановление, ще бъде санкциониран и ще му бъдат отнети впоследствие контролни точки.
Кои са критичните точки за водачите и пешеходците в град Бургас през лятото, където стават и най- много инциденти? Опасностите са предимно за пешеходците. Нека те да не се успокояват, че водачите сега по празниците, а и през лятото ще шофират по-внимателно, а да пресичат само на обозначените за това места, а именно на пешеходни пътеки и да ползват подлезите. Със съдействието на община Бургас градът се оказа и най- сигурен по отношение на пешеходните пътеки. Почти на всички пешеходни пътеки са поставени неравности, така наречените "спящи полицаи", където водачите предварително трябва да намалят скоростта на 30 -35 км/ч, за да не увредят автомобила си. Това дава гаранция на пешеходците, че ако пресичат на обозначените пешеходни пътеки няма да им се случи инцидент. Лошото е, че самите пешеходци особено в активния летен сезон, и най- вече тези, които посещават плажа се оказва, че са или заслепени от слънцето или прекалено нагряти и пресичат крайно рисково особено околовръстното шосе "Димитър Димов", което е покрай Морската градина и по протежение на няколко бургаски комплекси - "Изгрев", "Зорница", "Лазур" до централна градска част. Пешеходците пресичат там където те решат, без да се съобразяват има или няма възможност да спрат водачите и вие самите сте свидетели на ежедневния бюлетин на полицията, който особено в летния сезон показва, че там е и най- голям процента на катастрофите с участието на пешеходци. Има още няколко рискови пътни участъци в очертанията на град Бургас. Въпреки множеството акции, свързани със санкционирането на пешеходци, които пресичат неправилно и на необозначени места ул. "Стефан Стамболов" продължава да държи класацията по брой на нарушения от страна на пешеходците. Особено рисков е участъкът от Механотехникума до Новата поща. С настъпването на активния летен сезон, рискът се измества по околовръстното шосе "Димитър Димов" , за което говорихме. Там пешеходците пресичат където им хрумне и често по диагонал, което против всякакви указания на закона за движение по пътищата. Рисков участък пътен участък е районът около ж.п гарата. Кой бързал да хване влака, кой бързал за автобуса - всеки тича през платното, което затруднява до голяма степен водачите, които там се намират в три пътни ленти и някои от тях отклоняват в ляво и дясно. Не се следи сигнализацията дори и на светофарите. Въпреки наситеността с пешеходни пътеки по цялата улица "Булаир", същото се повтаря и там. Правилата за движение са за това да се спазват. Нека да не си разваляме хубавите дни, а и идващото лято с инциденти. Нека да помним, че понякога секундите са определящи и от тях реално зависи и целият ни по-нататъшен живот, който може след необмислени действия да тръгне в друг ракурс.
Източник: радио "Фокус"
|