Цъка ли в Бургас бомба със закъснител? Скандалната "Трейс груп“ е строила обекти за милиони в региона
В Бургас накъдето и да се огледаш - или ще видиш надпис "Трейс", или ще си върху обект, изграден или ремонтиран от фирмата. От години компанията, която е в центъра на скандала с трасето-убиец край Своге, печели важни обществени поръчки в Бургас и региона. Общата стойност е за десетки милиони лева, установи проверка на Burgas24.bg, провокирана от жестоката трагедия, отнела 17 човешки живота.
Кои обекти са дело на фирмата-виновник за трагедията в Искърското дефиле и цъка ли в Бургас бомба със закъснител?
Сред най-сполучливите, (поне на този етап) са пасарелките на възловите кръстовища – "Трапезица“ и "Мираж". След спечелена обществена поръчка те бяха изградени от "Трейс Бургас" ЕАД – дъщерно дружество на "Трейс Груп холд" АД. Обектите бяха включени в проекта "Интегриран градски транспорт на Бургас", финансиран по ОП "Регионално развитие" 2007 - 2013 г., а общата им стойност бе 3 639 982,36 лв без ДДС.
Същото дружество изгради и новата автогара Юг, която също е част от проекта за интегриран градски транспорт на Бургас. За 6 858 490 лв бе построена нова сграда на терминала, както и спирка на бързите автобусни линии.
И докато изграждането на пасарелките и реконструкцията на автогара Юг могат да бъдат вписани в графата "добре свършена работа“, то не така стоят нещата с ремонта на Моста, който бе направен по проект "Културно-историческото наследство на остров "Света Анастасия“ и град Бургас - атрактивна и конкурентоспособна туристическа дестинация". Изпълнител бе ДЗЗД "Трейс-2012" с партньори "Трейс Бургас" ЕАД и "Трейс София" ЕАД, а стойността на проекта възлизаше на 1 449 217.51 лв. Припомняме, че довършителните дейности приключиха доста след зададения срок, а крайният резултат разочарова мнозина.
Още през 2013-а година колегите от e-Burgas алармираха за недостатъци в изпълнението, като криво изрязани и разминаващи се плочки, издутини, разминаване на парапетите, мръсотия и други. За капак потъмнелите през годините колони на Моста не бяха включени в цялостния проект за рехабилитация на съоръжението. А цялостната реконструкция бе сравнена с "трохи, сметени под килима“.
На "Трейс груп холд“ бе поверен и ремонтът на улични, пътни и тротоарни настилки на територията на Община Бургас, включващо комплексите "Възраждане“, "Меден рудник“, "Лазур“, "Братя Миладинови“ и др. Възложител е община Бургас, а общата стойност възлиза на 4 493 058,06 лв.
Фирмата има пръст и в проекта за модернизацията на ЖП инфраструктура по жп линия Пловдив – Бургас (263 км), където е част от консорциума победител -"ДЖИСИЕФ - СК-13 - ТРЕЙС РЕЙЛИНФРА КОНСОРЦИУМ". Дейностите бяха финансирани от Кохезионен фонд на ЕС по Приоритетна ос 1 на ОП "Транспорт" 2007 – 2013 г., а заложеният бюджет е 380 362 620,30 лв.
"Трейс груп холд" АД направи и обхода на Ахелой – поръчка за 17 млн. лева, която бе изпълнена в кратки срокове, но и с просто око се вижда, че има известни проблеми. Примерно – все още няма отводнителни шахти и мантинели.
Сред обектите на скандалната фирма на територията на Бургас са още автобусният терминал в жк "Меден рудник", скейт паркът в ж.к. "Изгрев", пътен възел Българово, обходът на Малко Търново и др.
Голяма част от обектите на "Трейс груп холд" АД са сравнително "млади" – на по 3-4 години и дефектите им, ако има такива не могат да се видят. Дали обаче няма да се окаже, че вървим върху цъкащи бомби?