© | | На пресконференция на предприятие «Пристанищна инфраструктура» в качеството си на събенефициент и партньор по проекта ECOPORT 8 беше представен проекта "Екологосъобразно управление на пристанищата от трансграничния коридор" "ENVIRONMENTAL MANAGEMENT OF TRANSBORDER CORRIDOR PORTS" (ECOPORT 8), както и дейността на ДП "Пристанищна инфраструктура" по проекта. Целта на ECOPORT 8 е екосертифициране на българските пристанища, предаде репортер на Burgas24.bg.В рамките на проект ECOPORT 8 (2009-2012) се предвижда да бъдат извършени изследвания и тестове, въз основа на които ще се изготви база за екологично сертифициране на пристанищата, като се вземат под внимание националните нормативни изисквания, както и тези на Европейския съюз за създаването на пилотна мониторингова система.
Като събенефициент и партньор по проекта ДППИ си поставя за цел да информира българската общественост за предоставените от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) средства за екологичното сертифициране на българските пристанища и по-специално на пристанище Бургас - първото българско пристанище, което ще бъде екосертифицирано.
Проектът "Екологосъобразно управление на пристанищата от трансграничния коридор" "ENVIRONMENTAL MANAGEMENT OF TRANSBORDER CORRIDOR PORTS" (ECOPORT 8) е част от приоритетна ос 2 на Оперативна програма за транснационално сътрудничество в Югоизточна Европа 2007-2013. Той е одобрен за финансиране сред 1099 предложени проекта. Индикативният бюджет на целия проект е 324 200 евро, като отпуснатите от Европейския фонд за регионално развитие средства са 275 570 евро (което е 85% от общия бюджет), а средствата, които Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще отпусне, са 48 630 евро (или 15%) .
Целта на проект ECOPORT 8 е да подобри качеството на пристанищата, поставяйки като основен приоритет предотвратяването от замърсяване на водата, въздуха и инфраструктурата в пристанищните райони и прилежащата брегова зона посредством тясното сътрудничество между научните институти и местните пристанищни власти. Друга основна цел е съхраняването на естествените ресурси в пристанищните зони и прилежащите крайбрежни територии.
Крайният резултат от проекта трябва да бъде постигане на безопасен, сигурен, екологичен и ефикасен морски транспорт, изграждане на модерни пристанища, които да осигуряват подходяща среда за цялостното икономическо развитие на страната и интеграция в международен план - в интерес на екологията, икономиката, населението и общините.
ECOPORT 8 включва пристанища от Коридор 8, за които да бъдат дефинирани общи стандарти. Партньори по проекта са пристанищните власти и научните институти от шест страни: Италия, Гърция, Румъния, Черна гора, Албания и България. От българска страна Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) е партньор и събенефициент по проекта. Друг български партньор е Институтът по водни проблеми към БАН. Всички участници в проекта, са както следва: - POLIBA - Bari Polytechnic - IWP-BAS - Institute of Water Problems - Bulgarian Academy of Sciences - BPICo - Bulgarian Ports Infrastructure Company - PSP - Patras Science Park S.A. - UNIVERSUS CSEI - Training and Innovation University Consortium - BARIPA - Bari Port Authority - GEOECOMAR - National Institute of Marine Geology and Geoecology - UPT - Polytechnic University of Tirana - DURRESPA - Durres Port Authority - BIOKOTOR - Institute of Marine Biology - BARHCPA - Port of Bar Holding Company Проектът в Бургас беше представен от: 1. Нина Петкова - експерт европейски програми и ЕС нормативна база 2. Надежда Терзийска - счетоводител по проекта 3. Нели Велинова - експерт по публичност и информация по проекта 4. Стоян Димитров - координатор на проекта. |