Бургаското пристанище единственото у нас със система за мониторинг
Пристанище Бургас е единственото у нас, което има система за мониторинг качеството на въздуха и водата. След пробни тестове системата заработи от днес в онлайн режим. За сега тези данни ще се ползват от участниците в проекта ECOPORT 8, но целта е след време те да са общодостъпни за всички, които се интересуват, тъй като това е и една от целите на проекта.
Системата за мониторинг на бургаското пристанище се осъществява по проект ECOPORT 8 по Оперативна програмата за транснационално сътрудничество в Югоизточна Европа и се финансира европейския фонд за регионално развитие. Проектът е транснационанлен и въпреки, че е с европейско финансиране в него участват страни не само от европейския съюз, каза Георги Генчев, генерален директор на ДП "Пристанищна инфраструктура" . В проекта участват шест страни - България, Италия, Гърция, Румъния, Черна гора и Албания.
"Неговата насоченост не е свързана само с членството на тези държави в ЕС, а с общата идея да се създаде зона в тази част на Европа, свързана с идеята за зелените пристанища. Целта на проекта е да се изгради в две от пристанищата автоматична система за екологичен мониторинг и за наше щастие едно от тях е Пристанище Бургас. Другото пристанище в което се изгражда такава система е Бар в Албания", каза Генчев.
85 % от финансирането на целия проект идва от страна на Европейския фонд за регионално развитие, като останалите 15 % е съфинансиране от страна на българското министерство на регионалното развитие. Общият бюджет с който българската страна участва в проекта е 342 000 евро. Оборудването и монтирането на апаратите на бургаското пристанище струва 415 200 лева. Техниката бе монтирана в бургаския порт след предварително тестване в Италия. Апаратурата замерва от четири точки- три от точките са в акваторията на бургаското пристанище, а въздушната точка е една. Апаратурата измерва различни показатели като прахови частици във въздуха, шум и замърсяване на морската вода. Общата идея на тази мониторингова система е да се подобри взаимодействието между икономическа дейност,която се осъществява в едно пристанище , в случая в пристанище Бургас и самата градска среда. Както знаете те са гранични зони. Идеята е да се следи точно състоянието на тези елементи, които биха повлияни на екологичното равновесие в тази част на града", обясни Георги Генчев.
Източник: Радио "Фокус"