Промените, свързани с въвеждането на нов механизъм за финансово оздравяване на общините е механизъм за ранно предупреждение, че финансите на дадена община не са в добро състояние. Чрез него местната общественост ще бъде информирана за проблемите.
"Има общини, които на практика са фалирали - задълженията им надхвърлят 2-3 пъти бюджета им. Други пък са с хронични дефицити, няколко пъти надвишаващи техния бюджет, които на практика и сега зависят от централната власт. Какъв е профилът на общините, които са във висока задлъжнялост: имат ниски бюджети и ниски собствени приходи. Над 50% от приходите им са държавни субсидии, за държавно делегираните дейности, гарантиращи образование, здравеопазване, социални дейности, които са в рамките на общината. Собствените приходи на една такава община са в много по-малък процент. Тя и сега е зависима. Когато прави разходи, много повече от собствените си, разбира се, че отново търси помощ от държавата", коментира Йорданова, която е зам.-председател на Комисията по бюджет и финанси.
Тя е категорична, че според промените в закона задължение на кмета е да предложи на Общинския съвет план за оздравяване. Ако нещата се ограничат до там, общината ще може със собствени сили да върне финансовото си състояние в нормални граници. Ако не може да се справи сама, правителството, започва да играе по-сериозна роля в този процес. Ще дава становище по плана, наблюдавайки го и евентуално отпускайки безлихвен заем на общината.
"Имаше необходимост от промени в законодателството, защото така ще се гарантира, че общините няма да се трупат нови дефицити в близките години", казва бургаският народен представител.